Doriti sa aveti angajati competenti? Atentie, competenta apare in timp, nu se manifesta din prima zi de lucru!
Cand cautati un om capabil pentru firma dvs., nu cautati un om care sa se poata apuca imediat de treaba, pentru ca sansele sa gasiti asa ceva sunt foarte mici (desigur, nu vorbim aici despre profesii foarte specializate, gen medic sau avocat). Un om capabil este acela care are capacitatea, in primul rand, de a intelege rapid care sunt sarcinile lui si abia apoi de a indeplini respectivele sarcini.
Realitatea este ca orice nou angajat este incompetent.
Nu conteaza ca e un tip inteligent, care a terminat o facultate de top. Atata timp cat el nu intelege politica firmei dvs., scopurile acesteia, sistemul de lucru, relatiile dintre departamente s.a.m.d., respectivul angajat nu are cum sa se integreze si, ca urmare, nu poate munci eficient.
Chiar si daca furati cel mai valoros angajat al firmei concurente, acesta nu va fi automat valoros si pentru firma dvs. pana nu va intelege exact ce vreti de la el.
Din acest motiv, in primele luni de activitate, un nou angajat nu are voie sa se gandeasca la ce ar trebui facut; sarcina lui este doar sa execute ceea ce dvs. ganditi pentru el. Procedand astfel, il invatati de fapt cum sa gandeasca. Si de-abia dupa aceea, dupa ce intelege cum functioneaza lucrurile si cum trebuie abordate diverse situatii, se poate spune ca a facut primul pas spre a deveni un bun angajat.
Daca asteptati de la inceput ca el sa rezolve probleme (fie ele si mai usoare) cu care se confrunta firma dvs. e ca si cum i-ati cere sa dea niste raspunsuri inainte de a cunoaste intrebarile.
Trebuie sa fiti constient ca, pentru el, organizatia dvs. si modul in care face ea afaceri constituie un teritoriu absolut nou. Si foarte semnificativ pentru ilustrarea acestui aspect este cazul (real) al unui copil din Africa, crescut in mijlocul tribului sau, fara nici un contact cu lumea cat de cat civilizata: atunci cand a vazut pentru prima data un automobil, el a luat o piesa oarecare din portbagaj, spunand ca o s-o ingroape in pamant. Si cand a fost intrebat de ce procedeaza asa, a raspuns ca din piesa respectiva... va “creste” un automobil.
Inainte insa de a trage o concluzie cu privire la inteligenta copilului, ganditi-va la mediul din care provenea el: copilul nu mai vazuse niciodata obiecte din metal si toata experienta acumulata in mijlocul tribului ii spunea ca singurul mod in care puteai obtine ceva era sa plantezi o samanta din acel ceva si sa astepti apoi sa creasca.
Iata de ce nu trebuie sa presupuneti niciodata ca noii dvs. angajati stiu sa rezolve probleme specifice noului lor loc de munca, probleme cu care ei nu s-au mai confruntat. Ei trebuie ajutati sa devina ceea ce vreti dvs. sa devina si asta cere un oarecare timp.
Un celebru autor american, Zig Ziglar, facea observatia ca despre orice nou-nascut se spune intotdeauna un singur lucru – ca e baiat sau fata – si ca el n-a auzit niciodata spunandu-se ca “doamna cutare a nascut un doctor sau un inginer sau un agent comercial". La fel stau lucrurile si cu angajatii unei firme: angajatii competenti se formeaza, nu se nasc.
Sursa foto: www.pexels.com