Firmele romanesti merg in regim de avarie! Companiile acuza un impact economic sever, investitii amanate si decizii suspendate
companii romanianncriza economicannfirme micinnprobleme firmeprovocari antreprenoricompanii romanesti afectate de criza
Un nou studiu realizat de Reveal Marketing Research in iulie 2025, pe un esantion reprezentativ de angajati din mediul privat, arata un semnal de alarma: 89% dintre companiile din Romania sunt afectate de criza economica actuala, una din trei raportand un impact sever. Intr-un climat dominat de instabilitate fiscala, deprecierea leului si lipsa de predictibilitate, companiile se repliaza pe masuri reactive si conservatoare, cu accent pe eficienta, adaptare rapida si renuntarea la investitii.
Eficienta a inlocuit strategia: taieri, ajustari si decizii suspendate
Potrivit datelor studiului, 33% dintre companii descriu situatia ca fiind „foarte puternic afectata”, in timp ce 56% vorbesc despre un impact moderat, dar constant, care le consuma resursele. Doar 11% se declara relativ neafectate – in special firme mici sau manageri cu expunere financiara limitata.
In lipsa unei viziuni pe termen lung, reactiile sunt mai degraba tactice: 67% dintre companii se concentreaza pe eficienta operationala, 39% reduc costurile fixe, iar 48% isi regandesc complet strategia de vanzari. Suspendarea planurilor de dezvoltare este larg raspandita: 16% au pus in pauza extinderea, iar 30% au taiat investitiile in echipamente si infrastructura.
Este remarcabil faptul ca doar 12% dintre companii declara ca nu au facut nicio ajustare, ceea ce subliniaza caracterul generalizat al incertitudinii.
Capitalul uman, prins intre blocajele bugetare si nevoia de motivatie
Pe fondul limitarii resurselor, zona de resurse umane devine vulnerabila. Studiul arata ca 52% dintre companii au amanat angajarile sau extinderea echipelor, dar in acelasi timp, 44% dintre ele investesc in formarea si motivarea angajatilor existenti. Aceasta decizie nu este una de expansiune, ci de supravietuire lucida: „Nu mai investim in nimic care nu aduce randament imediat”, a declarat un manager din sectorul FMCG.
In lipsa investitiilor externe, capitalul uman devine pivotul adaptarii. Comunicarea transparenta, empatia si claritatea obiectivelor devin valori-cheie pentru a mentine coeziunea interna in fata haosului extern.
Networking, nu salvare: companiile vor parteneriate, nu credite
Desi contextul ar justifica nevoia de sprijin financiar, doar 16% dintre companii mentioneaza explicit credite, leasing sau factoring. Nu pentru ca nu ar avea nevoie de bani, ci pentru ca in acest moment, supravietuirea depinde de colaborare, nu de datorii. 59% dintre firme mizeaza pe parteneriate strategice si networking, in timp ce 45% cer acces la informatii de piata clare, relevante si actualizate, care sa le permita decizii rapide, dar bine fundamentate.
In lipsa unei interventii coordonate la nivel macroeconomic, mediul privat isi construieste propriile repere, chiar daca fragmentate. CEO-ul vrea actiune imediata (47% solicita decizii ferme), middle managementul cere claritate si date (62% cer insighturi externe), firmele mici se bazeaza pe conexiuni (84% vad networkingul ca pe cea mai importanta resursa), iar firmele mari vor control si eficientizare (33% cer sprijin tehnologic).
Concluziile studiului releva o criza sistemica tacuta: „Doar 1 din 10 companii nu a schimbat nimic. Restul se afla intr-un proces continuu de ajustare, fara o directie strategica clara. Traim un moment in care instinctul de conservare a inlocuit planificarea pe termen lung”, spune Marius Luican, director general Reveal Marketing Research.
Companiile nu mai cauta solutii salvatoare, ci navigheaza cu luciditate. Miza nu mai este „cum supravietuim azi”, ci „unde vrem sa fim maine” - iar raspunsul nu poate veni decat dintr-o viziune comuna, sustinuta de date, parteneriate si leadership autentic.
Sursa foto: freepik.com