Noile legi pentru TRANSPORTATORI, explicate pe larg: ce trebuie sa stii, ca sa nu fii amendat

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Noile legi pentru TRANSPORTATORI, explicate pe larg: ce trebuie sa stii, ca sa nu fii amendat
Noile legi pentru TRANSPORTATORI, explicate pe larg: ce trebuie sa stii, ca sa nu fii amendat
de Cristina Enescu la 11 Mar. 2022
Urmareste-ne pe Google News
transportatoritransporturimodificari legislative transport

Sectorul transporturilor a fost marcat in ultimii ani de modificari legislative substantiale adoptate la nivelul Uniunii Europene, care au vizat activitatea de transport rutier international. Este vorba despre "Pachetul de Mobilitate", ce cuprinde o serie de reguli care au fost transpuse recent in legislatia din Romania, si care a condus la modificarea mai multor acte normative, printre care se numara si Ordonanta Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere, precum si Legea nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale.
 


 

Principalele modificari aduse Ordonantei Guvernului (OG) nr. 27/2011 privind transporturile rutiere

 
Una din cele mai relevante modificari se refera la clarificarea conditiei privind sediul real si stabil pe teritoriul Romaniei (modificari preluate din Regulamentul nr. 1055/2020 de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1071/2009, (CE) nr. 1072/2009 si (UE) nr. 1024/2012 in vederea adaptarii acestora la evolutiile sectorului transportului rutier, ce a intrat in vigoare la data de 22 februarie 2022). 
 
Asadar, potrivit modificarilor, cu titlu de exemplu, companiile trebuie sa detina la sediul situat pe teritoriul Romaniei originalele principalelor documente de lucru, printre care se numara si contractele de transport ale companiei, documentele referitoare la vehiculele aflate la dispozitia intreprinderii, documentele contabile, de gestionare a personalului, contractele de munca etc., indiferent daca acestea sunt in format electronic sau in orice alt format. 
 
De asemenea, operatorii de transport trebuie sa isi organizeze activitatea parcului de vehicule in asa fel incat sa se asigure ca vehiculele aflate la dispozitia societatii si folosite in transportul international se intorc la unul dintre centrele operationale din Romania in termen de opt saptamani de la plecarea acestora din tara.
 
Suplimentar, companiile trebuie sa aiba la dispozitie in permanenta si in mod obisnuit un numar de vehicule inmatriculate sau puse in circulatie si autorizate pentru utilizare in Romania, indiferent daca toate vehiculele respective se afla in proprietatea societatii sau sunt detinute in temeiul unui contract de vanzare in rate, de inchiriere sau de leasing, precum si de conducatori auto al caror loc de stationare obisnuit se afla la un centru operational din Romania. In ambele cazuri, potrivit noilor modificari, numarul acesta trebuie sa fie proportional cu volumul operatiunilor de transport efectuate de societate.
 
In plus, transportatorii trebuie sa-si desfasoare efectiv si in permanenta activitatile administrative si comerciale cu ajutorul echipamentelor si instalatiilor corespunzatoare la sediul situat in Romania, sediu care trebuie sa indeplineasca cerintele mentionate mai sus, precum si sa isi gestioneze operatiunile de transport efectiv si permanent, utilizand vehiculele detinute in conditiile prevazute mai sus, cu ajutorul echipamentelor tehnice corespunzatoare situate in Romania.
 
Dincolo de chestiunile care par, mai degraba tehnice, rezulta cu claritate faptul ca aspectele care tin de indeplinirea de catre operatorul de transport a conditiei unui sediu real si stabil sunt mult mai concrete. Mai mult, aspectele care tin de adecvarea numarului mijloacelor de transport la numarul efectiv de conducatori auto si la volumul operatiunilor de transport efectuate de compania de transporturi sunt reglementate la un nivel mai ridicat de detaliu. Prin urmare, toate aceste elemente trebuie adecvate unul celuilalt pentru a fundamenta si sustine realitatea sediului pe teritoriul Romaniei.

Te-ar putea interesa si: Patronii din Transporturi, disperati: Le dam bani mai multi, dar SOFERII tot NU VOR sa munceasca

Modificari aduse Legii nr. 16/2017 privind detasarea salariatilor in cadrul prestarii de servicii transnationale

 
Cele mai importante modificari vizeaza, pe de o parte, calificarea cabotajului ca fiind una din situatiile in care se aplica regulile privind detasarea in contextul prestarii transnationale de servicii si, pe de alta parte, introducerea unor reguli in functie de care sa se stabileasca daca un conducator auto intruneste conditiile pentru a fi detasat transnational sau nu. 
 
Asadar, cu titlu de exemplu, detasarea transnationala nu se aplica atunci cand transportatorii efectueaza operatiuni de transport rutier bilateral de marfuri sau, pe langa operatiunea de transport rutier bilateral de marfuri, efectueaza o activitate de incarcare si/sau descarcare in statele membre sau in tarile terte pe care le tranziteaza (cu conditia ca acesta sa nu incarce marfuri si sa le descarce in acelasi stat membru) ori tranziteaza teritoriul unui stat membru, fara a incarca sau a descarca marfuri ori fara a imbarca sau a debarca persoane. Exceptiile de la aplicarea prevederilor legale privind detasarea transnationala se aplica doar in cazul in care masura detasarii transnationale este luata in temeiul prestarii de servicii transnationale, fara a utiliza ca temei legal detasarea unui salariat la o unitate sau la o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi. 
 
Asadar, in cazul in care deplasarile conducatorilor auto se incadreaza in situatiile de mai sus, intreprinderea care face detasarea nu va fi supusa obligatiei de a aplica prevederile legale privind detasarea transnationala (potrivit legislatiei din Romania).
 

Concluzii si recomandari

 
Avand in vedere specificul activitatii de transport international, referitor la toate prevederile legale mentionate, este extrem de importanta, in continuare, verificarea prevederilor legale din toate celelalte state implicate in activitatea de transport international a unui operator de transport, pentru a asigura conformarea cu prevederile legii nationale ale fiecarui stat membru in discutie.
 
Mai mult, va fi extrem de important ca, in cel mai scurt timp, operatorii de transport sa analizeze intreaga activitate derulata (inclusiv fiecare deplasare/segment de transport), pentru a stabili care vor fi prevederile legale ce vor trebui aplicate si daca se impune regandirea activitatii sau restructurarea acesteia, inclusiv cu privire la remuneratia acordata conducatorilor auto. 
 
Acest aspect va fi cu atat mai stringent cu cat, in cazul promulgarii legii pentru anularea unor obligatii fiscale si pentru modificarea unor acte normative, urmeaza a se modifica inclusiv Codul fiscal, stabilind noi reguli de taxare a prestatiilor in bani de care beneficiaza conducatorii auto care efectueaza operatiuni de transport international. 
 
 Concret, potrivit proiectului de act normativ, sumele de bani primite de soferi in contextul deplasarilor (in tara sau in strainatate), altele decat cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport si cazare, pot beneficia de un tratament fiscal favorabil, indiferent de structura juridica aleasa pentru documentarea deplasarilor (cum ar fi  clauza de mobilitate, delegare detasare transnationala), precum si orice alte sume de aceeasi natura. Insa proiectul introduce un plafon suplimentar celui existent, respectiv trei salarii de baza corespunzatoare locului de munca ocupat.
 
Explicatiile ne-au fost oferite de Gabriela Ilie, Senior Managing Associate, si Ana Vlasceanu, Senior Associate, Reff & Asociatii | Deloitte Legal.
 
Te-ar putea interesa si: Vanzarea masinii in 2022 nu va mai fi atat de simpla: noi reguli pentru vanzatori, e nevoie de un document in plus
 
 
Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Guvernul trebuie sa adopte acum pachetul fiscal! Impact dublu si dezastruos in toamna, daca masurile fiscale nu erau luate acum – avertismentul ministrului Finantelor
Economie

Guvernul trebuie sa adopte acum pachetul fiscal! Impact dublu si dezastruos in toamna, daca masurile fiscale nu erau luate acum – avertismentul ministrului Finantelor

today07 Iul. 2025
Game over pentru industria jocurilor de noroc din Romania! Guvernul Bolojan anunta o furtuna fiscala inclusiv pentru cazinourile online.
Economie

Game over pentru industria jocurilor de noroc din Romania! Guvernul Bolojan anunta o furtuna fiscala inclusiv pentru cazinourile online. "Niciodata nu a existat atata curaj!"

today07 Iul. 2025
Noul pachet fiscal nu include majorarea impozitului pe tranzactiile bursiere – o veste buna pentru investitori
Economie

Noul pachet fiscal nu include majorarea impozitului pe tranzactiile bursiere – o veste buna pentru investitori

today07 Iul. 2025
Surse - Proiectul final cu masurile fiscale pe care Guvernul il va prezenta Parlamentului. Impozit pe dividende de 16%,  impozit specific pe cifra de afaceri a bancilor
Ultimele stiri economice

Surse - Proiectul final cu masurile fiscale pe care Guvernul il va prezenta Parlamentului. Impozit pe dividende de 16%, impozit specific pe cifra de afaceri a bancilor

today07 Iul. 2025
Surpriza pe pietele internationale: Dobanzile coboara, iar Romania respira usurata, ne indepartam de riscul de retrogradare la categoria Junk, nerecomandata investitiilor
Economie

Surpriza pe pietele internationale: Dobanzile coboara, iar Romania respira usurata, ne indepartam de riscul de retrogradare la categoria Junk, nerecomandata investitiilor

today07 Iul. 2025
Programul Startup Nation 4 primeste unda verde: 22.000 de antreprenori, mai aproape de finantare. Inscrierile se redeschid, iar regulile se schimba
Business

Programul Startup Nation 4 primeste unda verde: 22.000 de antreprenori, mai aproape de finantare. Inscrierile se redeschid, iar regulile se schimba

today07 Iul. 2025
Gata cu apelurile false! Ce masura a luat ANCOM impotriva fraudelor telefonice
Protectia datelor cu caracter personal

Gata cu apelurile false! Ce masura a luat ANCOM impotriva fraudelor telefonice

today07 Iul. 2025
Dreptul la somaj in 2025. Conditii de acordare a indemnizatiei lunare si documentele necesare
Economie

Dreptul la somaj in 2025. Conditii de acordare a indemnizatiei lunare si documentele necesare

today06 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x