Produse care au facut istorie. Boeing 737
Boeing 737 este cel mai popular model de avion de pasageri din istorie, vandut in peste 11.300 de exemplare din 1968 incoace si avand alte cca 4.200 de comenzi in curs de onorare. Nu mai putin de 338 de companii aeriene din 112 tari au in flota lor Boeing 737, iar o treime din toate zborurile comerciale (adica in jur de 24.000 zilnic) sunt operate cu acest model. Iata si alte informatii interesante despre Boeing 737.
1. Tara cu cele mai multe avioane Boeing 737 in serviciu este SUA, cu peste 2.000. Pe locul doi se situeaza China, cu peste 1.500. Europa, per ansamblu, are in jur de 1.000;
2. Compania aeriana cu cea mai mare flota de Boeing 737 este Southwest Airlines. Are peste 750 de avioane din acest model;
3. Avioanele Boeing 737 au parcurs pana acum de peste 700 de ori distanta pana la Soare si au transportat peste 17 miliarde de pasageri;
4. Cel mai vechi avion aflat inca in serviciu este un Boeing 737-200 livrat in 1975 companiei columbiene Avianca. Isi face treaba de aproape 50 de ani;
5. Cel mai rapid model este Boeing 737-800, care atinge o viteza de 1.000 km/h. Consuma cca 2,3 tone de kerosen pentru fiecare ora de zbor;
6. Varianta cea mai ieftina, anume Boeing 737-700, costa 89,1 milioane $;
7. Astazi, la fiecare 6 secunde un Boeing 737 decoleaza sau aterizeaza undeva in lume.
Cateva cuvinte si despre ce inseamna constructia acestui avion:
Un Boeing 737 are 367.000 de parti componente si cam tot atatea elemente de fixare (suruburi, nituri), plus cca 58 km de cabluri electrice. Toate acestea sunt puse laolalta astfel incat sa formeze un avion in cca 11 zile.
Daca in primii ani asamblarea se facea la punct fix, cu fuselajul stand pe loc, ulterior s-a adoptat sistemul benzii rulante folosit si la productia de masini. Astfel, fuselajul se deplaseaza in mod continuu, cu o viteza de cca 5 cm/minut, si toate sistemele se monteaza pe el din mers. Pe podea sunt trasate diferite marcaje care arata cand trebuie finalizata fiecare etapa.
Pe masura ce avionul se apropie de capatul liniei de asamblare, incep dotarile interiorului (scaune, compartimente pentru bagaje, bai, panouri de tavan, mocheta), apoi se monteaza motoarele si are loc operatia finala – vopsirea, conform specificatiilor companiei-client. Evident, pe acest traseu se fac diverse teste, la momente bine determinate.
Dupa care aeronava intra pe mana pilotilor de testare ai firmei Boeing. Acestia opereaza primul zbor, dupa care vine randul pilotilor companiei-client si, daca totul este in regula, ea intra in exploatare.
De precizat ca dezvoltarea continua a sectorului aviatiei civile a dus si la cresterea productivitatii. Boeing produce acum in jur de 30 de Boeing 737 in fiecare luna, dar pentru anul 2025 si-a fixat un target de 50 de bucati. Atingerea acestui target depinde insa de concurenta (Airbus nu doarme), precum si de posibilitatile financiare ale companiilor aeriene. Vanzarea de aeronave e un domeniu sensibil si instabil, unde se inregistreaza foarte multe comenzi anulate.