Realitatea din mediul de afaceri e dureroasa: Firmele, inca nepregatite pentru raportarea ANAF. De ce

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Realitatea din mediul de afaceri e dureroasa: Firmele, inca nepregatite pentru raportarea ANAF. De ce
Realitatea din mediul de afaceri e dureroasa: Firmele, inca nepregatite pentru raportarea ANAF. De ce
de Cristina Enescu la 03 Feb. 2022
Urmareste-ne pe Google News
saf-tanafraportare anaf

Noul sistem de raportare fiscala, introdus de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) incepand din acest an, este extrem de complex. Perioada de timp pe care firmele au avut-o la dispozitie pentru implementare a fost destul de scurta. Din aceste considerente, exista riscul ca declaratiile pe noul format SAF-T sa fie depuse cu intarziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie sa fie atenti contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare sa fie respectat?
 


Noul sistem de raportare fiscala, introdus de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) incepand din acest an, este extrem de complex. Perioada de timp pe care firmele au avut-o la dispozitie pentru implementare a fost destul de scurta. Din aceste considerente, exista riscul ca declaratiile pe noul format SAF-T sa fie depuse cu intarziere sau incomplet. Care sunt principalele aspecte la care trebuie sa fie atenti contribuabilii pentru ca primul termen legal de raportare sa fie respectat?
 

Principalele obstacole in calea raportarii in termen
 

Unul dintre obstacolele cu care se confrunta firmele si care ar putea sa deturneze respectarea primului termen legal de raportare consta in faptul ca multe dintre acestea inca nu stiu ce informatii trebuie sa transmita catre ANAF si ce presupune exact metoda de raportare. Avand in vedere ca declaratia se va depune online, o mare parte dintre contribuabili isi pun speranta in furnizorul IT al software-ului de contabilitate pe care il utilizeaza. In practica, daca informatiile cerute de autoritatea fiscala nu exista in programul de contabilitate, declaratia depusa nu va fi validata. Astfel, in primul rand societatile trebuie sa se asigure ca, incepand din 1 ianuarie 2022, colecteaza de la clienti si furnizori toate informatiile solicitate in schema SAF-T. 
 
Un alt obstacol este legat de corectitudinea datelor introduse in sistemele IT ale societatii. Raportarea bruta a datelor din programul de contabilitate nu garanteaza automat ca sunt si corecte. Cu alte cuvinte, in prima faza contribuabilul trebuie sa se asigure ca declara un tratament fiscal si contabil corect pentru toate tranzactiile derulate. Pe baza datelor colectate, ANAF va putea sa stabileasca instant daca, spre exemplu, firma a aplicat cote gresite de TVA, daca nu a taxat anumite tranzactii, daca a calculat eronat amortizarea etc. Asadar, inainte de implementarea oricarei solutii IT in vederea raportarii electronice, trebuie analizate incadrarile contabile si fiscale ale tranzactiilor derulate in mod recurent.
 
Nu in ultimul rand, estimarea eronata a timpului necesar pentru pregatirea declaratiei - analiza datelor si implementarea unei solutii IT de raportare – poate duce la depasirea termenelor. Din aceasta perspectiva, un alt aspect important de mentionat este acela ca apropierea termenului de depunere va genera, fara indoiala, suprasolicitarea prestatorilor de servicii care asista contribuabilii in demersul de implementare a declaratiei SAF-T. 

Te-ar putea interesa si: Revolutia ANAF: cum planuieste institutia sa verifice contribuabilii, in 2022. Controalele din teren vor fi date uitarii

Ce au de facut contribuabilii?
 

Pentru a evita depunerea incompleta sau cu intarziere a declaratiei, aspect care poate atrage atat penalitati din partea autoritatii fiscale, cat si o posibila crestere a riscului fiscal, societatile trebuie sa demareze rapid analizarea datelor disponibile pentru raportare. Procesul se poate derula cu resurse interne sau cu ajutorul unui colaborator extern. 
 
Ulterior, compania in cauza trebuie sa identifice o solutie IT potrivita care sa proceseze datele respective si sa le transpuna pe formatul declaratiei SAF-T solicitate de ANAF. Cu cat activitatea unei firme este mai complexa si utilizeaza mai multe programe informatice pentru evidentele interne, cu atat procesul de implementare este mai de durata.
 
In concluzie, societatile care trebuie sa depuna declaratiile SAF-T incepand din acest an, respectiv marii contribuabili, trebuie sa accelereze procesul de implementare, pentru ca, desi beneficiaza de perioada de gratie de sase luni, demersul este unul laborios si implica un volum ridicat de date care trebuie colectate, verificate si apoi incarcate in formatul digital al declaratiei. In plus, dat fiind ca si ceilalti contribuabili vor fi obligati sa raporteze pe format SAF-T in viitorul apropiat, ar fi indicat sa se pregateasca din vreme pentru a evita presiunea timpului.
 
Explicatiile ne-au fost oferite de Adrian Teampau, Director, si Raluca Ciociia, Senior Consultant, Taxe Indirecte, Deloitte Romania 
 
Te-ar putea interesa si: Cine sunt romanii care vor primi MAI MULTI BANI anul acesta, chiar daca NU sunt angajati
 

 

Colaborator Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Economisii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic
Economie

Economisii anunta dezastrul - Euro va ajunge sa coste 10 lei! Economia Romaniei va intra in sevraj / Reactii dure la masurile de austeritate pregatite de mediul politic

today15 Iun. 2025
6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici
Life Style

6.000 de euro ca sa te muti in Italia! Anuntul autoritatilor din Provincia Varese: Oferim banii oricui vine sa locuiasca aici

today14 Iun. 2025
Rolul pulsatorului in mulsul zilnic
Casa si gradina

Rolul pulsatorului in mulsul zilnic

today13 Iun. 2025
Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!
Business

Se vand ca painea calda! Daca iti faci stoc de 20 sau 30 de astfel de produse si le vinzi pe OLX castigi zeci de mii de lei din prima luna!

today13 Iun. 2025
Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Ce trebuie sa stii despre liberalizarea pietei de energie si cum sa te pregatesti. Cine mai poate beneficia de sprijin de la stat dupa 1 iulie

today13 Iun. 2025
Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf
Life Style

Instrumente esentiale pentru gestionarea comenzilor in perioadele de varf

today13 Iun. 2025
Impactul fumatului asupra succesului implantului dentar
Life Style

Impactul fumatului asupra succesului implantului dentar

today13 Iun. 2025
Doar 4 din 10 patroni publica salariul in anuntul de angajare. Oare de ce?
Companii

Doar 4 din 10 patroni publica salariul in anuntul de angajare. Oare de ce?

today13 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x