Studiu: Smartphone-urile ne transforma in angajati mai putin productivi
studiusmartphoneworkaholicmuncaexperimentconcurenta
Dispozitivele mobile au incurajat aparitia unei culturi a "workaholicului", care presupune ca angajatii sa munceasca non-stop, oricand, oriunde. Linia alba trasata intre timpul programului de munca si cel liber este tot mai stearsa. Profesionistii sunt profund atrasi de asemenea dispozitive.
Exista o legenda, potrivit careia utilizarea smartphone-urilor creste productivitatea muncii, din moment ce ne permite sa lucram ca sclavii. Dar, pe de alta parte, pune in pericol productivitatea pe termen lung, eliminand timpul necesar echilibrarii vietii noastre personale. Ne ajuta verificarea obsesiva a emailului de munca la ceva? Nu asistam cumva la o "supraincalzire" a "motorului"?
Intr-o carte care va aparea in curand, denumita "Sleeping with Your Smartphone: How to Break the 24-7 Habit and Change the Way You Work", profesorul HBS (Harvard Business School), Leslie Perlow, ofera detalii picante din culisele dependentei de smartphone-uri. In cadrul unui experiment, desfasurat in cadrul unei comunitati de consultanti, aceasta a observat ca respondentii care i-au urmat sfatul, si nu au mai lucrat noaptea, au devenit mai "satisfacuti" de jobul lor (78%), in timp ce angajatii workaholici, au fost multumiti in mai mica masura de locul de munca (49%).
Rezultatele studiului ei arata ca nu facem altceva decat sa generam o perceptie eronata, potrivit careia daca lucram mai repede este mai bine - chiar si atunci cand viteza nu este necesara.
Mediul de afaceri s-a schimbat odata cu evolutia tehnologica. Competitia se desfasoara la nivel global si companiile trebuie sa reactioneze rapid, pentru a supravietui "atacurilor" concurentei.
Am institutionalizat un sistem in care clientii si sefii se asteapta ca angajatii sa fie mereu conectati la locul de munca, mereu disponibili, pentru a rezolva orice problema aparuta. Viteza a devenit esentiala, ca o "unitate metrica". Lucram mai mult si din greu, dar nu mai bine.
Smartphone-urile trebuie sa ne serveasca, nu invers. Angajatorii trebuie sa ii ajute pe angajati sa se deconecteze de la programul de lucru. O politica de companie poate rezolva situatia foarte, foarte simplu. Aceasta ii incurajeaza pe angajati sa profite de propriul timp liber, sa nu trimita emailuri inutile sau sa sune la serviciu, dupa program.
Cu timpul, angajatii vor veni mai odihniti si mai motivati la munca. Ei vor lucra mai inteligent, nu neaparat mai repede. Moralul lor va creste. Un asemenea demers merita incercat. (
sursa: hbr)