Afaceri cu un potential special. Productia de hartie igienica
Hartia igienica. Este cunoscuta de mai bine de 2000 de ani, dar varianta comerciala, destinata publicului larg, a aparut de-abia pe la mijlocul secolului XIX. Vorbim aici despre un produs care s-a imbunatatit si diversificat constant si care, fiind indispensabil omului civilizat, sta la baza unei afaceri infloritoare. Pentru productia mondiala zilnica (!) de hartie igienica se taie cca 27.000 de copaci.
Imaginati-va o banda de alergat cu latimea de 6 metri, care ruleaza non-stop cu viteza de 110 km/h. Acesta este ritmul productiei mondiale de hartie igienica, o productie care insumeaza 25 de milioane de tone anual si care – atentie! – este folosita de doar 30% din populatia planetei. Pentru restul de 70%, hartia igienica este un produs inaccesibil ca pret sau unul de care pur si simplu nu s-a auzit.
Si trebuie spus ca productia aceasta sporeste cu cateva procente pe an, alimentata de cresterea nivelului de trai in China, India si in America Latina. Consumul mediu la nivel mondial este de 3,8 kg pe an pe cap de locuitor, la extreme fiind Statele Unite, cu 23 kg/an, si tarile Africii, cu 0,4 kg/an.
Romanii folosesc de patru ori mai putina hartie igienica decat media din Uniunea Europeana - doar 2,87 kilograme, fata de 11,3 kilograme in Europa, si asta in ciuda faptului ca un sul de hartie igienica este de cateva ori mai ieftin la noi decat in Occident. (O explicatie ar putea fi faptul ca aproape jumatate din populatia Romaniei locuieste in mediul rural, unde nu se face risipa de la oras.)
Dar, desigur, nu numai volumul consumului conteaza, ci si cerintele clientilor, care se pare ca devin din ce in ce mai sofisticate. Astfel, atunci cand cumpara hartie igienica, oamenii sunt atenti la aspecte ca finete, numar de straturi, culoare, model, parfum sau chiar mod de ambalare.
O generalizare a comportamentului lor de cumparare este foarte dificil de realizat din cauza diferentelor legate de nivelul de trai, educatie, regiune, mediu social, obisnuinta. Totusi, putem vorbi in mod clar de doua categorii:
A. Din prima categorie fac parte consumatorii pentru care criteriul cel mai important de achizitie ramane pretul. De-abia apoi intervin finetea si rezistenta produsului, ambalajul si brandul (in aceasta ordine).
B. Consumatorii din a doua categorie, in schimb, sunt orientati mai mult catre beneficiile emotionale ale produsului. Acestia sunt foarte atenti la calitate, la marimea rolei, la culoarea hartiei si la parfum. Pentru acestia, primul criteriu de selectie este marca, urmata de calitate si de-abia apoi de pret.
Interesant este insa ca modificarile comportamentului de consum, daca se produc, se produc de la ieftin la mai scump, cu consumatori migrand din prima categorie in cea de-a doua (nu invers), deoarece e greu de crezut ca cineva care s-a obisnuit cu o calitate premium se va intoarce vreodata la produse inferioare.
Alte aspecte semnificative ale
pietei hartiei igienice din Romania
1. Grosul vanzarilor se realizeaza prin intermediul hypermarketurilor si supermarketurilor – in jur de 70%;
2. Principala problema la desfacere cu care se confrunta toti producatorii este lipsa spatiului, avand in vedere ca hartia igienica este un produs voluminos;
3. Persoana decidenta in procesul de achizitie este de regula femeia. Barbatii, atunci cand cumpara hartie igienica, cumpara exact ce le-a spus partenera sa cumpere, fara sa-si bata capul cu brand, finete, culoare, numar de suluri in bax etc.;
4. Hartia igienica alba, fara decoratiuni si fara parfum, este sortimentul cel mai popular in randul consumatorilor;
5. Consumatorii au tendinta de a face stocuri de hartie igienica, deoarece lipsa acestui produs provoaca un disconfort major. In cazurile in care raman fara hartie, ei prefera sa cumpere pachete mici de la magazinele de proximitate.
Piata de hartie igienica din Romania se ridica la cca 77 de milioane de euro si se asteapta ca aceasta valoare sa creasca. Nu numai pentru ca hartia igienica este un produs de stricta necesitate, care nu poate lipsi din nicio casa civilizata, ci si pentru ca preferintele consumatorilor se indreapta spre sortimente de calitate mai buna si, implicit, mai scumpe. Producatorii nu au deci motive de ingrijorare.
Doar ca exista o problema: scumpirea materiei prime. Pretul tonei de celuloza aproape ca s-a dublat in ultimii ani, iar asta i-a fortat pe fabricanti sa ia in considerare si varianta scoaterii pe piata a unor sortimente ieftine, cu 1-2 straturi, obtinute din hartie reciclata – reviste, ziare, pliante, cataloage, hartie de copiator. Iar aici ar fi cateva observatii de facut. Astfel:
Pe fondul preocuparilor pentru salvarea fondului forestier…
…directia aceasta a reciclarii ar putea deveni una obligatorie pentru producatori in viitorul apropiat. Si, mai mult ca sigur, acest lucru le-ar afecta afacerile, deoarece hartia igienica ar deveni astfel un produs ieftin si de o calitate mai slaba, in jurul caruia nu prea poti sa construiesti un brand caruia clientii sa-i fie fideli.
Totusi, atunci cand vine vorba de protectia mediului, chestiunile acestea legate de loialitate si brand palesc. O tona de hartie reciclata salveaza de la taiere 17 copaci - un motiv suficient pentru ca producatorii de pretutindeni, fortati si de legislatie, sa acorde atentie maxima reciclarii.
Japonezii, de exemplu, s-au miscat repede si au inventat o masinarie, numita White Goat, care reuseste sa transforme rapid 40 de coli A4 intr-o rola de hartie igienica. Tot ce trebuie sa faci este sa introduci colile printr-o fanta, sa alimentezi masinaria cu apa si gata – in 30 de minute poti sa iti iei rola. White Goat a obtinut si un premiu pentru inovatie la International Fair, in 2009, dar, din pacate, pretul ei este unul prohibitiv – 100.000 $.
Cei care trebuie insa sa ia masuri urgente in aceasta directie a protectiei mediului sunt americanii, recordmenii absoluti ai consumului de hartie igienica in lume. Problemele lor sunt doua: pe de o parte consumul in sine, de 3 ori mai mare ca al unui britanic si de 50 de ori mai mare ca al unui chinez, si, pe de alta parte, risipa de resurse.
Americanii se dau in vant dupa hartia igienica pufoasa si moale, care nu poate fi obtinuta din hartie reciclata, si nu se arata deloc ingrijorati de faptul ca pentru “nevoile” lor sunt sacrificati anual milioane de copaci.
“Acesta este un produs pe care il folosim doar cateva secunde, dar obtinerea lui are consecinte devastatoare pentru mediu”, a declarat recent Allen Hershowitz, cercetator in cadrul Consiliului National pentru Apararea Resurselor Naturale. “Generatiile viitoare vor privi modul actual in care ne obtinem hartia igienica drept unul dintre cele mai mari excese ale epocii noastre.”
Ar fi bine, deci, ca americanii sa-si bage mintile in cap si sa lase deoparte mofturile lor de copii rasfatati, care nu suporta decat hartie pufoasa si moale. Sau, daca nu vor asta, atunci macar sa vina rapid cu solutii alternative, cum ar fi celebrele “scoici” din filmul "Demolition Man", cu Sylvester Stallone si Sandra Bullock in rolurile principale. "Scoici" al caror mod de utilizare a ramas un mister pentru toti spectatorii!
(Scena din film
aici)
Sursa foto: www.pexels.com