Ce este de facut daca primiti facturi de zeci de mii de lei la energie electrica, desi nu ati consumat nici 100 de kilowatti
compensare facturipasi contestare facturicitire facturi
Pe langa faptul ca facturile de energie electrica si gaze s-au scumpit si se vor mai scumpi, companiile carora le platim kilowatti si metri cubi la preturi tot mai mari au si rateuri la sistemul de citire/facturare.
O familie din Alba s-a trezit ca are de plata 27.000 de lei (!) la energie electrica, iar un locuitor din Sectorul 1 din Bucuresti a primit o factura de 6.000 de lei, pentru trei luni.
In cele din urma, companiile isi recunosc greselile, dar daca factura ajunge la un abonat mai slab de inima, socul s-ar putea lasa cu urmari grave.
Pasii de urmat pentru contestarea unei facturi
Zoltan Nagy-Bege, vicepresedintele ANRE, a explicat a explicat, la Digi 24, cum trebuie sa procedeze abonatii care ca au primit o factura foarte mare la energie electrica.
Primul pas este sesizarea furnizorului si solicitarea mai multor informatii cu privire la datele prin care s-a ajuns la suma de pe factura.
Furnizorul are obligatia sa-i raspunda in maximum 15 zile. Totodata, se poate solicita o suspendare temporara de plata.
"Dupa cele 15 zile de raspuns in care furnizorul e obligat sa dea explicatii si nu a primit, se poate adresa ANRE. Vom analiza absolut toate situatiile si avem destul de multe plangeri, din pacate, in cursul acestui an.
Majoritatea sunt deja solutionate, am gasit problemele. Foarte multe cazuri se rezolva prin sesizarea la furnizor. Pentru ca si furnizorul isi da seama ca cineva a comis o eroare", a spus vicele ANRE.
Contorul de energie se citeste la 6 luni, iar cel de gaze la 3
ANRE a dat cele mai multe sactiuni companiilor de energie pentru intarzierea citirii contoarelor.
Zoltan Nagy-Bege a precizat ca firmele sunt obligate sa citeasca contoarele o data la 6 luni, in cazul energiei electrice, si o data la 3 luni, pentru gaze naturale.
Dar fiecare consumator are dreptul de a citi contorul si de a transmite indexul contorului in fiecare luna.
"Pe factura trebuie sa fie un numar de telefon dedicat pentru autocitire, un interval de timp care nu poate sa fie mai scurt de 5 zile in care orice client poate sa sune, sa se identifice si sa comunice indexul.
Acest lucru se poate face si prin aplicatiile pe care pun la dispozitie majoritatea furnizorilor. Furnizorul este obligat sa factureze pe aceasta citire", a precizat oficialul ANRE.
Ajtutor pentru plata facturilor
Virgil Popescu, ministrul Energiei, a explicat cum se va realiza compensarea de 25% pentru factura la gaze.
Astfel, de ea vor beneficia toti consumatorii romani, toate gospodariile care consuma intre 30 si 200 de kW.
"Practic, sub 30 de kW, din toate datele de la furnizori, e un consum foarte mic, acolo unde e o casa nelocuita, sau locuita temporar, sau casa de vacanta. La gaze naturale, vorbim de un consum pe trase intre 100 si 1200 de metri cubi pe an.
Asta presupune diferite transe de la o garsoniera mica pana la un apartament cu 4 camere sau o casa de pana in 120 mp. Vorbim de romani cu consum mediu si venituri medii.
Pentru gaze, vorbim de un procent de 25% din valoarea facturii, pentru energie vom subventiona diferenta de pret dintre cel mai mic pret din piata, care e de 64 bani pe kW, pana la pretul mediu de referinta din piata, calculat pe baza mediilor ponderate a tuturor ofertelor din piata si care e de 82 de bani. Practic, vorbim de 18 bani pe kW.
Pentru 100 de kW lunar factura la pret mediu, factura ar fi de 82 de lei. Scazand cei 18 lei, factura e de 64 de lei", a explicat ministrul.
Foto: facebook anre