Contractie severa a transportului feroviar din pricina restrictiilor impuse de pandemie
In Romania, o calatorie cu trenul echivaleaza, astazi, cu o intoarcere cu un veac in urma. De fapt, acum 100 de ani, trenurile circulau in Romania cu o viteza medie mai mare decat cea cu care circula acum. Unde este CFR-ul nostru fata de transportatorii feroviari din Europa? Sa luam, de pilda, doua distante egale: Bucuresti-Sighetu Marmatiei si Paris-Marsilia. Pentru aceiasi cca 600 de kilometri, in Romania ai nevoie cam de 12-13 ore, in vreme ce in Franta parcurgi aceeasi distanta doar in ceva mai mult de 3 ore.
Recent, Eurostat, organismul care se ocupa cu statistica la nivelul Comisiei Europene, a dat publicitatii o analiza comparativa a gradului de utilizare a transportului feroviar inainte de pandemie si dupa declansarea acesteia.
Pana acum s-a vorbit mai mult despre contractia transportului aerian si mai putin despre felul in care stau lucrurile in cazul transportului feroviar.
Conform datelor furnizate de sursa citata, transportul feroviar a fost si el afectat de restrictiile impuse de pandemie in toate tarile Uniunii Europene.
In trimestrul I al anului trecut, cel care a constituit "avanpremiera" pandemiei, cea mai mare scadere a numarului de pasageri pe transportul feroviar s-a inregistrat in Italia si Franta (-26% fata de aceeasi perioada a anului 2019).
Singura exceptie a reprezentat-o Portugalia, unde in trimestrul I 2020 numarul pasagerilor a fost cu 6% mai mare decat cel inregistrat in trimestrul I al anului anterior.
In Romania, scaderea numarului de pasageri (comparatie intre intervalele de timp anterior mentionate) a fost de 10%.
In trimestrul al doilea al anului trecut, cand pandemia si-a inceput "cariera" oficiala, scaderea numarului de pasageri pe transportul feroviar fata de acelasi interval de timp din 2019 s-a accentuat.
Cea mai mare scadere s-a inregistrat in Irlanda (-90%), unde transportul feroviar a fost practice paralizat.
Scaderi semnificative s-au inregistrat si in Franta si Spania (-78%), Italia (-77%) si Portugalia (-71%).
In Romania, numarul de pasageri a scazut cu 47% in trimestrul al doilea 2020 fata de acelasi interval de timp din anul anterior.
Si in cel de-al treilea trimestru din 2020 numarul de pasageri care au folosit transportul feroviar a fost mai mic, in toate tarile UE decat in aceeasi perioada a lui 2019.
Cea mai mare scadere s-a inregistrat in Irlanda (-73%).
Pentru Romania, scaderea a fost de -22%.
Oricum, si fara scaderea numarului de pasageri din pricina efectelor generate de restrictiile impuse de pandemie, Compania CFR Calatori nu o ducea deloc bine, ca sa folosim un eufemism.
De fapt, nici "companie" nu mai poate fi numit CFR-ul in conditiile in care, intr-un an normal, cum au fost cei de dinaintea pandemiei, veniturile totale realizate de acesta abia ajungeau pentru plata salariilor angajatilor.
Sursa foto: pexels.com