Economia mondiala n-ar putea functiona fara acest produs

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Economia mondiala n-ar putea functiona fara acest produs Economia mondiala n-ar putea functiona fara acest produs
de Mihai Balescu la 29 Oct. 2017
Urmareste-ne pe Google News
paletitransport marfuriproductie paleti

Este un produs practic invizibil. Putini il remarca si si mai putini ii sesizeaza importanta, desi el se gaseste absolut peste tot, in orice sector care presupune transportul de marfuri (alimente, piese auto, medicamente, electronice, tigari, obiecte de uz casnic). Este vorba despre palet, acel suport modest din lemn pe care se amplaseaza cutiile cu produse pentru a fi transportate cu ajutorul motostivuitoarelor. Unii il numesc unitatea de baza a economiei mondiale, deoarece fara el marfurile s-ar misca mult mai greu, incarcarea TIR-urilor si vapoarelor ar dura mult mai mult, iar comertul global ar fi paralizat de intarzieri si costuri mari. Dar cel mai bine va dati seama de utilitatea acestui produs daca va ganditi ca aproape orice obiect cu care intrati in ziua de astazi in contact a stat, la un moment dat, pe un palet.

Paletul a aparut in urma cu cca 100 de ani, dar perioada lui de glorie a inceput in 1937, odata cu inventarea motostivuitorului, vehiculul cu o furca frontala formata din doua brate, care permitea incarcarea, mutarea si depozitarea marfurilor cu o viteza extradordinara.

A fost o inventie venita la fix, pentru ca dupa numai cativa ani a inceput al doilea razboi mondial si-atunci motostivuitoarele si paletii si-au dovedit din plin utilitatea, revolutionand sistemul de transport al incarcaturilor de razboi. De mare ajutor in acea perioada a fost si aparitia paletului “four-way”, cu spatii goale pe toate cele patru laturi, fapt care a eliminat timpii pierduti cu potrivirea furcilor motostivuitorului pe o anumita latura si care a dus la o eficienta aproape dubla.

Paletii nu si-au modificat prea mult aspectul fata de cel din urma cu 70 de ani. Cerinta principala in cazul lor este sa aiba anumite dimensiuni – de obicei 1200 x 800 x 144 mm – si de-aceea exista asociatii de paletizare, certificari si licente care se acorda pe baza de audit. Exista chiar si o “piata neagra” a paletilor, ca sa nu mai spunem ca aceste produse au starnit inclusiv interesul traficantilor de droguri, care au folosit colturile paletilor pentru a-si disimula “marfa”.


In prezent, in lume circula cca 2 miliarde de paleti, dintre care 500 de milioane sunt certificati EUR, iar acest stoc imens este improspatat anual cu paleti noi produsi de peste 400 de companii din 30 de tari, potrivit datelor Asociatiei Europene a Constructorilor de Paleti (EPAL).

Revista Business Magazin remarca faptul ca in spatele asezarii eficiente a marfurilor pe paleti exista o intreaga stiinta, concentrata pe reducerea la minimum a spatiilor goale, dupa principii asemanatoare celor ale unui joc Tetris. Pentru reducerea acestor spatii goale, Ikea, de exemplu, a luat chiar o masura suplimentara si a schimbat designul unui anumit tip de cani in functie de dimensiunile standard ale paletului: astfel, dupa trei regandiri ale designului canilor in cauza, s-a ajuns ca pe un palet sa poata fi incarcate 2.204 de bucati, fata de doar 864 initial.

Productia de paleti este in mod clar o afacere frumoasa si cu cerere constanta, dat fiind ca aceste produse se uzeaza la un moment dat (crapa, se sparg) si trebuie inlocuite. Singura amenintare vine din partea asa-numitului “efect Amazon”, care consta in faptul ca lumea comanda din ce in ce mai mult pe Internet, in mod individual - in consecinta transportul clasic de marfuri, cu containere si paleti, este inlocuit de un transport de colete de mici dimensiuni, realizat cu camioane Fedex sau UPC, pentru care nu e nevoie de paleti.

Totusi, nu sunt semne ca productia de paleti ar intra in declin. Cu putina atentie, vedem acest produs peste tot si e greu, de altfel, sa ne inchipuim cum s-ar descurca anumite sectoare fara el: hipermarketurile, de exemplu, cara absolut totul pe paleti, indiferent ca e vorba de food sau non-food.

Una peste alta, paletul trebuie sa-si primeasca creditul cuvenit: a grabit si a ieftinit transportul marfurilor si de-aceea se poate spune ca a modelat efectiv economia mondiala. El constituie, fara exagerare, o adevarata piatra de hotar, si inca una atat de simpla si de eficienta incat a reusit - iata - sa-si mentina aspectul traditional timp de zeci de ani, intr-o epoca a tehnologizarii permanente.  

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025
Stiri IT 2025, Tehnologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025

today30 Apr. 2025
ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!
Economie

ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!

today30 Apr. 2025
Bateriile fotovoltaice beneficiaza de TVA redus la 9% – Ce inseamna pentru prosumatori
Economie

Bateriile fotovoltaice beneficiaza de TVA redus la 9% – Ce inseamna pentru prosumatori

today30 Apr. 2025
Oracolul din Omaha, miliardarul Warren Buffet, despre volatilitatea extrema a pietelor de azi:  Pastrati-va calmul si veti fi recompensati pe termen lung
Financiar-Bancar

Oracolul din Omaha, miliardarul Warren Buffet, despre volatilitatea extrema a pietelor de azi: Pastrati-va calmul si veti fi recompensati pe termen lung

today30 Apr. 2025
Finantari uriase pentru IT-isti romani: 60 de milioane de motive sa crezi in ideea ta
Stiri IT 2025, Tehnologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Finantari uriase pentru IT-isti romani: 60 de milioane de motive sa crezi in ideea ta

today30 Apr. 2025
FMI anunta o franare economica globala: „Nu am mai vazut asa ceva in ultimul secol!”
Economie

FMI anunta o franare economica globala: „Nu am mai vazut asa ceva in ultimul secol!”

today30 Apr. 2025
Romanii si bulgarii, nevoiasii Europei. Un studiu european scoate la iveala saracia din Romania si Bulgaria: un sfert dintre romani sunt in pericol!
Analize

Romanii si bulgarii, nevoiasii Europei. Un studiu european scoate la iveala saracia din Romania si Bulgaria: un sfert dintre romani sunt in pericol!

today30 Apr. 2025
La ce sa fii atent cand iei un credit ipotecar. 4 pasi obligatorii
Imobiliare

La ce sa fii atent cand iei un credit ipotecar. 4 pasi obligatorii

today30 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x