In contextul pandemiei, romanii si-au majorat cu 14% cheltuielile de consum

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
In contextul pandemiei, romanii si-au majorat cu 14% cheltuielile de consum
In contextul pandemiei, romanii si-au majorat cu 14% cheltuielile de consum
de Vlad Strunescu la 28 Mai. 2020
Urmareste-ne pe Google News
consum pandemiecheltuieli consum pandemiedate consum gfkcrestere marci private

Dupa mai bine de doua luni de pandemie, in care toate planurile inceputului de an au fost puse in asteptare sau au capatat un nou contur, oameni si business-uri incep sa se adapteze la noua normalitate. Ce a inceput ca o criza sanitara, a devenit o provocare economica majora, cu efecte vizibile asupra comportamentul consumatorilor romani, potrivit unei analize a GfK Consumer Panels & Services.

Din punct de vedere macroeconomic, raportat la cele mai recente estimari oficiale, cel putin momentan, Romania a reusit sa evite recesiunea.

Citeste si: Numarul de accesari ale Monitorului Preturilor Alimentelor a crescut cu 90%
 
PIB al Romaniei a avut un avans de 2,7%, in primul trimestru al acestui an, in timp ce PIB al UE a scazut cu 3,2% fata de perioada similara a anului trecut, cea mai mare scadere din 2019 pana acum. 
 
Totusi, aceasta evolutie include doar primele saptamani de criza. Fondul Monetar International a revizuit previziunea pentru economia Romaniei de la o crestere de 3,5%, la inceputul anului, la o scadere de 5%.
 

Discounterii si magazinele de proximitate au ramas cele mai atractive 

In tot acest timp, stresul generat de pandemie, insecuritatea financiara, cresterea nivelului somajului sau scaderea veniturilor au dus la un declin brusc al increderii consumatorilor din Romania si din intreaga Europa. 
 
In aprilie 2020, nivelul de incredere a scazul cu mult sub media pe termen lung si a atins, in numai o luna, nivelul minim inregistrat in perioada recesiunii din 2009. 
 
In Romania, scaderea nivelului de incredere a consumatorilor vine in contextul optimist al inceputului de an, cand indicatorul s-a situat, pentru prima data dupa mult timp, peste media europeana.
 
In primul trimestru al acestui an, sub efectul panicii generate de pandemia de COVID-19 si al primelor masuri impuse de autoritati, cheltuielile casnice pentru bunuri de larg consum au crescut cu aproape 14% comparativ cu perioada similara a anului trecut. 
 
Stocurile facute de romani s-au tradus printr-o majorare cu 11% a cantitatilor de bunuri de larg consum cumparate. Nivelul inflatiei a scazut usor fata de primul trimestru al lui 2019, insa romanii au continuat sa se indrepte catre segmente inferioare de pret.
 
Din perspectiva canalelor de cumparare, daca inaintea restrictiilor de deplasare, romanii s-au orientat catre magazinele mari, dupa instaurarea acestor masuri, au existat mai multe oportunitati pentru comertul de proximitate. 
 
Chiar si in contextul in care in Romania si hipermarketurile joaca in proximitate din perpectiva amplasarii lor, magazinele mici moderne si discounterii au inregistrat cele mai mari cresteri, in primul trimestru al anului.
 
Vanzarile s-au majorat mult si in hipermarketuri si supermarketuri, in timp ce comertul traditional a inregistrat o crestere mai moderata.
 
Pe masura ce romanii au intrat in autoizolare, iar restrictiile de deplasare au devenit mai stricte, nevoia de livrare la domiciului a crescut, ceea ce a creat noi provocari pentru retailerii alimentari. In comparatie cu alte piete, in Romania, comertul online de bunuri de larg consum este inca intr-un stadiu incipient si acopera sub  1% din vanzari. 
 
Chiar si in acest context, cu 13% mai multe familii si-au facut cumparaturile de larg consum online, in primul trimestru din acest an, fata de primul trimestru din 2019. In plus, au fost cu 43% mai multe familii care au achizitionat in mod repetat din online.
 

Marcile private depasesc pragul de 20%

Un alt efect generat de pandemia de COVID-19 asupra retailului alimentar a fost consolidarea marcilor private, un efect, de altfel, obisnuit in perioadele critice din punct de vedere economic. 
 
In primul trimestru al anului, marcile private au castigat teren in fata marcilor nationale si au ajuns sa acopere 21% din vanzarile totale de bunuri de larg consum. 
 
Romanii au cumparat astfel de produse mai des decat anul trecut si au cheltuit sume mai mari la vizita in magazin. Vanzarile de marci private s-au majorat cel mai mult in magazinele moderne de proximitate si in discounteri.

Citeste si: Starea de urgenta a schimbat comportamentul de consum al romanilor
 
Exemple de categorii in care marcile private au reusit sa-si creasca cel mai mult numarul de cumparatori sunt apa, vinul, sampania si bauturile spirtoase, dar si detergentii de rufe, produsele pentru curatenie, produsele de hartie, produsele pentru bebelusi sau produsele pentru animalele de companie.
Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Se scumpesc vacantele! Paradoxal, s-ar putea sa fie mai scump sa mergi la Constanta decat in Grecia sau Italia
Travel

Se scumpesc vacantele! Paradoxal, s-ar putea sa fie mai scump sa mergi la Constanta decat in Grecia sau Italia

today30 Iun. 2025
Ce se intampla cu prosumatorii din Romania dupa 1 iulie? Raspunsuri oficiale de la ANRE
Ultimele stiri economice

Ce se intampla cu prosumatorii din Romania dupa 1 iulie? Raspunsuri oficiale de la ANRE

today30 Iun. 2025
Tik Tok si-a infiintat subsidiara in Romania. Nici nu e de mirare, romanii sunt campioni la cadouri si tap-tap
Social Media

Tik Tok si-a infiintat subsidiara in Romania. Nici nu e de mirare, romanii sunt campioni la cadouri si tap-tap

today30 Iun. 2025
Lectie de economie predata in mare stil de Polonezi - de la saracie similara Romaniei postdecembriste, la cea mai mare economie din Estul Europei
Economie

Lectie de economie predata in mare stil de Polonezi - de la saracie similara Romaniei postdecembriste, la cea mai mare economie din Estul Europei

today30 Iun. 2025
Cati bani are, de fapt, Jeff Bezos si ce si-ar putea cumpara daca ar vrea sa-i cheltuiasca pe toti?
Economie

Cati bani are, de fapt, Jeff Bezos si ce si-ar putea cumpara daca ar vrea sa-i cheltuiasca pe toti?

today30 Iun. 2025
Pasi esentiali pentru o gestiune eficienta si sigura a companiei tale
Companii

Pasi esentiali pentru o gestiune eficienta si sigura a companiei tale

today30 Iun. 2025
Sindicatele solicita intalnire de urgenta cu premierul si ameninta cu greva generala: „Nu noi suntem vinovati pentru situatia dezastruoasa a bugetului Romaniei”
Social

Sindicatele solicita intalnire de urgenta cu premierul si ameninta cu greva generala: „Nu noi suntem vinovati pentru situatia dezastruoasa a bugetului Romaniei”

today30 Iun. 2025
Rapid si accesibil, pe placul angajatilor dornici de ”ceva dulce”: oriunde in Bucuresti poti opta pentru livrare prajituri la birou!
Companii

Rapid si accesibil, pe placul angajatilor dornici de ”ceva dulce”: oriunde in Bucuresti poti opta pentru livrare prajituri la birou!

today30 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x