Pesimismul economic schimba obiceiurile de consum: romanii devin vanatori de reduceri, dar raman loiali brandurilor cunoscute
cumparaturicumparaturi onlinebranduriobiceiuri de consum
Consumatorii romani se numara printre cei mai pesimisti din Europa, potrivit celui mai recent studiu realizat de Boston Consulting Group. Peste 70% dintre romani se declara nemultumiti de contextul politic si ingrijorati de economie, iar acest climat de incertitudine se reflecta direct in comportamentele de consum. Chiar daca nu renunta complet la cheltuieli, romanii si le prioritizeaza mai strict: esentialele primeaza, promotiile sunt vanate, iar fiecare achizitie este analizata atent.
Raportul arata ca cei mai multi dintre consumatorii romani se adapteaza rapid la inflatie si la preturile in crestere, mai ales in categoriile de baza: alimente, medicamente, energie si transport. Aproape 60% dintre respondenti spun ca vor cheltui mai mult in urmatoarele sase luni, dar nu pentru ca si-ar dori, ci pentru ca sunt obligati de scumpiri. In schimb, articolele neesentiale – haine, electronice, divertisment – sunt taiate din lista sau amanate, iar
bugetele devin din ce in ce mai restrictive.
Consumatorii romani nu renunta la brandurile cunoscute
Desi sunt extrem de sensibili la pret, romanii nu renunta usor la brandurile cunoscute. Fidelitatea fata de brand ramane ridicata, iar etichetele private sau brandurile proprii ale magazinelor nu reusesc inca sa castige increderea maselor. In loc sa migreze spre produse mai ieftine, multi prefera sa astepte reduceri pentru brandurile deja consacrate, un comportament care arata ca valoarea perceputa conteaza mai mult decat economia imediata.
Pe fondul acestor schimbari, digitalizarea consumului romanesc evolueaza lent. Doar 8% dintre cumparatori spun ca prefera magazinele online, desi asteptarile in ceea ce priveste livrarea sunt mari – multi vor livrare a doua zi, inclusiv pentru produse de zi cu zi. Aceasta discrepanta intre obiceiuri si pretentii pune presiune pe comercianti, care trebuie sa imbunatateasca experienta omnichannel fara sa-si piarda clientela traditionala.
De asemenea, sustenabilitatea incepe sa conteze si pentru consumatorii romani, dar tot pretul decide. Doar 16% dintre romani sunt dispusi sa plateasca mai mult pentru produse ecologice, chiar daca peste jumatate declara ca tin cont de impactul asupra mediului in deciziile de cumparare. Este o dovada clara ca intentiile bune sunt limitate de realitatea financiara, iar brandurile care vor sa se diferentieze trebuie sa gaseasca un echilibru intre ecologie si accesibilitate.
Citeste si: Patronii si bancherii trag frana de urgenta in cazul noii taxe pe tranzactiile bancare: “Reteta pentru haos economic!”
Sursa foto: pexels.com