Ai un credit si te confrunti cu probleme financiare din cauza carora nu iti mai poti plati ratele pentru o anumita perioada de timp? Stai linistit, i se poate intampla oricui. Trebuie sa stii in primul si primul rand ca beneficiezi de dreptul de a fi ajutat daca ajungi in impas financiar, potrivit unei ordonante care a transpus Directiva Europeana 2021/2.167. Noua ordonanta a impus noi reguli pentru cumparatorii si administratorii de credite, iar bancile care nu le respecta risca amenzi semnificative.
Potrivit acestor noi reguli, bancile sunt obligate sa tina cont de situatia consumatorului in cazul in care acesta anunta ca se confrunta cu probleme financiare serioase din cauza carora nu isi mai poate plati ratele. “Creditorii au obligatia de a avea politici si proceduri adecvate in virtutea carora sa depuna eforturi pentru a aplica, daca este cazul, o restructurare rezonabila datorata dificultatilor financiare inainte de a demara procedura de executare silita”, se arata in OUG 15/2024.
Astfel, masurile de restructurare trebuie sa includa printre altele si optiunile de refinantare, amanare sau chiar de suspendare a platii ratelor. De asemenea, se poate vorbi si despre schimbarea ratei dobanzii sau chiar despre iertarea partiala de datorie. Toate aceste masuri sunt incluse in textul de lege al OUG 15/2024. Daca nu aplica niciuna din aceste masuri, bancile risca amenzi cuprinse intre 10.000 si 80.000 de lei.
Aceste solutii sunt propuse de conciliatori in negocierile dintre consumatori si banci inca din 2016, in cadrul negocierilor desfasurate la Centrul de Solutionare Alternativa a Litigiilor din domeniul Bancar (CSALB). Prin urmare, noua obligatie legala recent adoptata ar putea creste numarul solutionarilor amiabile in cadrul CSALB, atat pentru creditele care au potential de a fi executate silit, cat si pentru cele aflate deja in executare.
Recent, CSALB transmitea intr-un comunicat ca au existat chiar si magistrati care au apelat la conciliere pentru a isi rezolva problemele cu banca. „Ca sa intelegeti de ce exista dorinta consumatorilor de a-si rezolva nemultumirile cu bancile pe cale amiabila, va dau doua exemple relevante: am avut dosare de conciliere in care consumatorii au fost magistraticare au venit cu cereri catre CSALB. Cu alte cuvinte, beneficiile concilierii au ajuns sa fie intelese inclusiv de catre unii reprezentanti ai sistemului judiciar. Magistratii au inteles ca, in ciuda faptului ca sunt mult mai familiarizati cu instantele de judecata, au mai mult de castigat intr-o procedura alternativa la instanta, derulata in cadrul CSALB. Mai mult, am conciliat si consumatori care veneau din sistemul bancar, dar aveau disfunctionalitati in relatie cu banca, unii avand chiar calitatea de salariati ai bancii respective.”, transmiteau cei de la CSALB.
Citeste si: Economia subterana si afacerile ilegale duduie: saci de bani sunt spalati anual
Sursa foto: manager.ro
Ultimele NOUTATI
SAF-T salveaza firmele mici si cinstite in 2025. Expert: ANAF nu va mai putea sa vina peste tine
Crestere alarmanta a insolventelor in Romania: aproape 6.000 de firme si PFA au intrat in colaps in 2024
Experti: Adoptarea inteligentei artificiale (AI) devine o prioritate pentru firmele romanesti
Partenerii nostri
Fondurile de pensii facultative, Pilonul III, in crestere cu 25% in 2024
Criterii de evaluare si obiective de performanta - EXEMPLE oferite de specialisti
Data de la care se acorda pensiile, in Romania. Ce prevede legea pensiilor?
Termene de depunere a situatiilor financiare anuale: Clarificari si exemple aduse de MF [PROIECT]
Principalele noutati in Reglementarile contabile: Ce este important sa cunoasteti
Evaluarea sefilor de departamente: exemple de Criterii de evaluare si Obiective de performanta
Certificat RAR Auto-Pass: ce informatii cuprinde si cand este necesar
Te-ar putea interesa si