UiPath - maretie si declin. Cum a ajuns compania celui mai bogat roman sa piarda jumatate din valoare
declin uipathactiuni uipathlistare uipath
In afara de ideea infiintarii unei companii din domeniul IT, fondatorul UiPath, Daniel Dines, a facut alte doua miscari esentiale: a mutat sediul companiei de la Bucuresti la New York si, evident, a listat-o la bursa din... localitate, cea mai mare si mai importanta din lume.
Cand vii din Romania, tara a carei suprafata nu este nici cat a statului american Texas faptul ca ai sediul in SUA si ca
te listezi in capitala financiara a lumii te pune pe harta.
Pentru dezvoltarea si, ulterior, listarea afacerii sale, Dines a urmat reteta de succes a mult mai cunoscutelor Google si Facebook: a atras investitori straini in actionariat, inainte de listare, iar acestia au facut cumva reclama firmei in care si-au bagat banii, conditia investitiei si a... reclamei fiind insasi listarea.
In acel moment, bancile si/sau fondurile de investitii care te-au dus pana aici fac asa-numitul exit. Au riscat, si-au plasat banii in ceva cvasinecunoscut si, odata cu listarea, culeg roadele bogate ale investitiei.
De aceea, cam de fiecare data cand o companie se listeaza, preturile actiunilor ei avanseaza rapid si, ulterior, dupa ce febra investitorilor care, pana atunci, nu avusesera acces la actiuni se calmeaza, si pretul actiunii respective scade.
In aprilie 2022, se implineste un an de la listarea UiPath, primul unicorn local (adica o companie relativ tanara evaluata la peste 1 miliard de dolari), prima companie romaneasca listata la NYSE, in urma listatii, Daniel Dines devenind cel mai bogat roman.
Valoarea UiPath s-a injumatatit
Insa, de la listare, valoarea de piata a UiPath s-a injumatatit, pierderile companiei au crescut si nu se intrezareste o imbunatatire radicala a situatiei financiare.
La debutul UiPath pe Wall Street, piata a fost probabil mult prea entuziasta, scrie Business Magazin. In raport cu veniturile, pretul de piata era de 58,3 ori mai mare, comparativ cu 4,1 ori pentru Amazon, 7,9 ori pentru Google sau 21,1 ori pentru Tesla.
Doar doua companii din sectorul de software din SUA au depasit finantarea de 1,3 miliarde de dolari atrasa de UiPath in urma ofertei publice de listare: SnowFlake, in septembrie 2020, cu 3,9 miliarde de dolari, si Qualtrics, in ianuarie 2021, cu 1,78 miliarde.
Astfel, de la o evaluare prea optimista, au pornit si scaderile: minus 46% pentru UiPath de la listarea din 21 aprilie 2021 si pana pe 15 februarie 2022.
In acelasi timp, indicele Nasdaq a scazut cu numai 1,1%, S&P500 a crescut cu 5%, iar BET, principalul indice al Bursei de valori Bucuresti a avansat cu 18%.
De la 70 de dolari, in prima sedinta din 21 aprilie 2021, UiPath a urcat pana la un maxim de 90 de dolari, pe 28 mai 2021, adica la doar o luna de la listare pe fondul exuberantei listarii, fiind una dintre cele mai mari din sectorul IT. Ulterior, a venit punctul de cotitura.
Claudiu Cazacu, consulting strategist al XTB Romania considera ca scaderea s-a produs din doua motive principale: vanzarile actionarilor anteriori, fie fonduri, investitori prelistare sau angajati, care au dorit sa marcheze un profit consistent, inaintea unor vremuri incerte si tendinta de scadere indusa de trendul general din tehnologie.
Din vara anului trecut, UiPath a inceput sa scada ca urmare a unor rezultate financiare sub asteptarile pietei. In iunie, pretul a fost sub cel din prima sedinta de tranzactionare, iar, in septembrie, pretul a scazut sub pretul din oferta de listare de 56 de dolari.
Pe 28 ianuarie 2022, UiPath a atins minimul istoric de 31,47 dolari. Asta insesamna ca investitorii care au cumparat la maximul de 90 de dolari aveau intr-o jumatate de an o pierdere de 65%. De asemenea, cine a cumparat actiuni UiPath in prima sedinta de tranzactionare, cand pretul unei actiuni a inchis la aproximativ 70 de dolari, adica o valoare de piata de 36,7 miliarde de dolari, si-au injumatatit pana acum investitia in contextul unui pret de 37 de dolari pe actiune.
Pe 25 martie, UiPath publica raporta rezultatele pentru 2021
Din februarie 2021, pana in octombrie 2021, UiPath a avut pierderi de 463 milioane de dolari la venituri de 603 milioane. Spre comparatie, in aceeasi perioada din 2020, pierderile au fost de 119 milioane de dolari la venituri de 400 milioane. Pe de alta parte, cele mai recente trei luni incheiate in octombrie 2021 arata pierderi de 123 milioane de dolari la venituri de 221 milioane. In aceleasi luni din 2020, compania a avut pierderi de 71 de milioane de dolari si venituri de 147 milioane.
"In pofida tuturor aspectelor negative, exista si elemente pozitive. Veniturile recurente ale companiei cresc intr-un ritm accelerat, 58% de la an la an, compania a redus pierderile, are o retea vasta de parteneri si este lider de piata in domeniul solutiilor RPA (robotic process automation)", potrivit lui Bogdan Maioreanu, analist al eToro.
O veste buna este ca presiunea de a mentine profitabilitatea in conditiile unei inflatii ridicate si cu dificultati in gasirea fortei de munca ar obliga tot mai multe companii sa utilizeze pe scare larga automatizarile de tipul celor concepute de UiPath.