Cum se raporteaza romanii la conceptul de intimitate
case romaniintimitate romaniconfort romanispatiu locativ romania
Cea de-a sasea editie a raportului IKEA Life at Home, studiul global desfasurat anual de IKEA, exploreaza conceptul de intimitate acasa si daca o obtinem sau nu la nivel global si local. Anul acesta, raportul Life at Home a fost implementat in 35 de tari, iar Romania a fost una dintre ele.
Conform studiului, desi 85% din populatie priveste intimitatea din spatiul locuit ca pe un drept, una din 4 persoane (23%) se ingrijoreaza cu privire la faptul ca nevoile legate de acest aspect nu le sunt satisfacute. 91% dintre romani considera ca intimitatea din propriul camin reprezinta un drept.
Cercetarea a evidentiat ca 17% dintre romani sunt ingrijorati din cauza lipsei de intimitate de acasa, principala bariera fiind reprezentata de nevoia de a-i ingriji pe ceilalti 22% (27% la nivel global), urmata de diversele asteptari privind intimitatea de la ceilalti locatari ai casei 19% si insuficienta timpului dedicat lor insisi 18%.
La nivel global, responabilitatea ingrijirii altora s-a clasat, de asemenea, ca principala bariera in calea intimitatii (27%), in timp ce una din 5 persoane (20%) se confrunta cu perturbarea momentelor intime din cauza zgomotului sau mirosurilor din mediul exterior, iar 17% isi pot auzi vecinii prin pereti.
Chiar daca majoritatea oamenilor considera ca intimitatea este un drept, 12% din populatia globala si 9% dintre romani nu cred ca au dreptul de a cere un moment de intimitate in propria casa.
20% din populatia globala si 16% dintre romani se tem ca persoanele din jur ar putea interpreta gresit momentele in care cer un moment de intimitate, insa cultura influenteaza, totodata, si nivelul de confort pe care il simtim cand cerem intimitate pe cale
verbala.
Spre exemplu, in Egipt si India, state care au culturi solide in ceea ce priveste respectul fata de persoanele in varsta, este mai dificil sa pretinzi un moment de intimitate in mod deschis, pe cale verbala, in timp ce austriecii si germanii se descurca mai usor in
acest sens.
In majoritatea tarilor, cele mai multe persoane isi exprima nevoia de intimitate prin intermediul comunicarii non-verbale, in detrimentul unei intrebari directe, insa Romania este o exceptie: 18% dintre romani folosesc doar semnale non-verbale, iar
20% solicita intimitate doar pe cale verbala. 86% dintre romani considera ca o rugaminte directa este cea mai eficienta modalitate de a obtine un moment de intimitate.
Intimitatea de acasa - o criza cu posibile consecinte asupra sanatatii noastre mentale si fizice
Raportul IKEA Life at Home 2019 arata ca 3 din 4 persoane la nivel global (76%) si 77% dintre romani considera ca intimitatea este importanta in mentinerea starii de bine. In momentele in care oamenii nu primesc intimitatea de care au nevoie, devin frustrati
(56%) si anxiosi (35%, crescand la 40% pentru persoanele cu varste cuprinse intre 18 si 24 de ani).
In tara noastra, frustrarea are impact asupra a 60% dintre romani, iar anxietatea afecteaza 31% dintre acestia. In schimb, cand intimitatea in propria casa este posibila, majoritatea (la nivel global) se simt calmi (74%), satisfacuti (57%) si veseli (42%). Impactul pozitiv asupra romanilor arata aproximativ la fel: 75% se simt calmi, 57% se simt satisfacuti si 54% se simt veseli.
Mai mult spatiu inseamna mai multa intimitate?
Cercetarea accentueaza, in acelasi timp, si modalitatile prin care oamenii privesc raportul dintre intimitate si spatiu: 69% din populatia globala este de acord cu faptul ca dimensiunile unei locuinte nu afecteaza nivelul de intimitate pe care o persoana doreste sa-l atinga.
Romanii considera, de asemenea, ca un spatiu de dimensiuni mai mari nu ar contribui atat de mult precum se presupune la obtinerea intimitatii.
71% dintre acestia sustin rezultatul global, in vreme ce doar 29% dintre romani considera ca o casa mai spatioasa ar contribui la cresterea nivelului de intimitate.
Raportul din acest an, care a fost dezvoltat de Inka Group si a implicat peste 33.500 de persoane din 35 de tari, creeaza o imagine globala a intimitatii spatiului locuit, a celor mai bune modalitati prin care intimitatea poate fi obtinuta si a impactului acesteia asupra rolului pe care il are caminul in viata cotidiana.
Pentru a ajuta cat mai multi oameni sa isi inteleaga propriile nevoi legate de intimitatea de acasa, dar si modalitati de a o obtine, IKEA a dezvoltat si un chestionar online care insoteste raportul. Instrumentul ofera un diagnostic simplu si eficient al intimitatii, dar si sfaturi care pot ajuta persoane din intreaga lume sa beneficieze de mai multe momente de intimitate in zona in care locuiesc.
Pe
lifeathome.ikea.com puteti accesa chestionarul despre intimitate, precum si datele raportului global si mai multe informatii referitoare la cercetarea efectuata in acest an.