De ce nu castiga intotdeauna cel mai bun produs?
produseantreprenoriafacericoncurenta
Peste tot auzim directori executivi care spun: "Produsul nostru este mult mai avansat decat oricare altul de pe piata, cum sa dam gres?". Din pacate, nu trebuie sa cautam prea departe pentru a gasi produse bune care au devenit esecuri comerciale.
Spre exemplu:
Betamax vs. VHS
Sony Playstation 3 vs. Nintendo Wii
Telefoanele Android (4G) vs. iPhone 4 (3G)
The Slanket vs. The Snuggie
In toate aceste cazuri, creatorii primului produs au dorit sa aduca pe piata produse mai bune fata de concurenta, care sa se adapteze mai bine cerintelor clientilor.
Cand castiga cel mai bun produs?
Produsele cele mai bune castiga atunci cand valoarea totala pentru achizitie aduce mai multe beneficii decat costuri, se adapteaza mai bine la nevoile clientilor si are o calitate mai mare fata de produsele concurentei.
Din pacate, factorii de diferentiere nu sunt intotdeauna clari, iar consumatorii nu au intotdeauna dreptul de a alege. Ganditi-va la concurenta dintre Blu-ray si HD-DVD. In timp ce clientii puteau achizitiona oricare dintre aceste produse, furnizorii si-au sprijinit formatul. Lupta s-a incheiat in momentul in care s-a dovedit ca Blu-ray are disponibilitate mai mare pentru continut, desi HD-DVD era cunoscut drept un produs tehnic superior.
Cand nu e suficient sa fii cel mai bun?
1. Cand caracteristicile tale nu satisfac nevoile clientilor.
2. Cand clientii nu observa cu usurinta si nu pot cuantifica aceste caracteristici drept cele mai bune.
3. Daca beneficiile nu depasesc costurile suplimentare.
Care este lectia pentru antreprenori?
Antreprenorii construiesc noi afaceri si considera ca noul lor produs va fi cel mai bun si se va baza pe un set de caracteristici superioare concurentei, ceea ce nu se intampla intotdeauna.
Tehnologia superioara vinde, indiferent de competitie, insa nu toate produsele sunt "norocoase". In cele mai multe cazuri, antreprenorii trebuie sa se concentreze pe ceea ce isi doreste clientul.
Cum poate un antreprenor sa deschida o afacere buna?
1. Doar daca va utiliza caracteristicile de care clientul are nevoie si pe care e dispus sa le achizitioneze.
2. Daca evalueaza clar valoarea produsului, in comparatie cu ceea ce e pe piata.
3. Daca va construi un model de afacere care sa includa canalele de vanzari si partenerii de distributie.
4. Daca va respecta intelegerea care sta la baza economiei modelului de afaceri si va construi o strategie care sa-i dezvolte afacerea.
5. Daca realizeaza un plan de investitii care va finanta dezvoltarea afacerii si ii va permite sa constientizeze nevoile clientului.