Marketingul si alte discipline de afaceri
Pe masura ce conceptul de marketing a evoluat de la orientarea catre productie pana la orientarea catre client, s-a schimbat si rolul pe care il ocupa marketingul in raport cu alte functii ale afacerii. Intr-un regim orientat catre productie, marketingul ocupa de obicei un rol departamental; rolul marketingului revine departamentului de marketing, care indeplineste functiile de comunicare ale firmei.
Modelul celor 4 P a fost util cand s-a aplicat la producerea si comercializarea produselor fizice. Dar, o data cu cresterea ofertei de servicii, modelul nu mai ofera o imagine suficient de cuprinzatoare.
In 1981, Booms si Bitner au propus un concept al celor 7 P. Acesta include urmatorii factori suplimentari:
5. Personalul. Practic, toate serviciile depind de persoanele care le presteaza. Adesea, ele au de-a face direct cu consumatorul; de exemplu, echipa de chelneri dintr-un restaurant formeaza o parte cruciala a "experientei totale", pentru consumatori. Intr-un fel, chelnerul este parte a produsului cumparat de consumator.
6. Procesul. De obicei, serviciile sunt prestate in prezenta consumatorului. De aceea, procesul prin care se livreaza serviciul face parte - la randul lui - din produsul pe care il plateste consumatorul.
De exemplu, e o mare diferenta intre o masa cu tacamuri de argint intr-un restaurant
de lux si un hamburger cumparat de la fast-food. Un consumator care cauta un serviciu rapid va prefera fast-food-ul; un consumator care vrea sa petreaca o seara in oras poate prefera procedura mai lenta dintr-un restaurant.
7. Proba fizica. Aproape toate serviciile contin unele elemente fizice. De exemplu, meniul la un restaurant e un lucru fizic, chiar daca cea mai mare parte a notei de plata se refera la elementele intangibile ale serviciului (decorul, atmosfera, chelnerii, chiar si spalatorii de vase).
Similar, un salon de coafura ofera servicii complete pentru ingrijirea parului; chiar si o companie de asigurari pune la dispozitie documentatie ilustrata, pentru politele vandute.
Fiecare din elementele mixului de marketing va fi tratat mai detaliat. Dar e important sa se recunoasca faptul ca elementele trebuie combinate intr-un mix de marketing. Ca la o reteta, un ingredient nu se inlocuieste cu altul; fiecare din ele trebuie adaugat in cantitatile corecte si la timpul potrivit, pentru ca mixul sa aiba succes in satisfacerea consumatorului.
Fiecare organizatie va tinde sa abordeze mixul in stilul propriu. De aceea, nu exista doua firme care sa urmeze exact aceeasi abordare de marketing. Este una din caracteristicile care disting marketingul de alte discipline ale afacerilor, cum ar fi contabilitatea sau dreptul comercial.
Pentru a ilustra modul in care conceptul de marketing este implementat in practica, sectiunea urmatoare se refera la unele din functiile pe care le detin specialistii in marketing.
Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Marketing
Ultimele NOUTATI
Romanilor le-a trecut supararea pe banci? Din ce in ce mai multi isi fac depozite in lei si euro
PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Partenerii nostri
5 sfaturi pentru gestionarea eficienta a unei afaceri
OBLIGATII de retinere din salariu ce revin angajatorului
Zile LIBERE platite pentru evenimente deosebite - procedura de acordare
ANAF actualizeaza Decontul privind accizele [D120]: Cum arata noul formular
RO e-Transport 2024: GHID ANAF privind transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat
Te-ar putea interesa si