Marketingul si alte discipline de afaceri

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Marketingul si alte discipline de afaceri
de Manager.ro la 18 Mai. 2009
Urmareste-ne pe Google News
marketingafaceri


                                Marketingul si alte discipline de afaceri

Pe masura ce conceptul de marketing a evoluat de la orientarea catre productie pana la orientarea catre client, s-a schimbat si rolul pe care il ocupa marketingul in raport cu alte functii ale afacerii. Intr-un regim orientat catre productie, marketingul ocupa de obicei un rol departamental; rolul marketingului revine departamentului de marketing, care indeplineste functiile de comunicare ale firmei.


Marketingul ca activitate zilnica

Specialistii in marketing au de-a face cu mixul de marketing, care a fost descris de McCarthy3 ca fiind cei 4 P ai marketingului. Acestia sunt:

1. Produsul. Produsul trebuie sa indeplineasca sarcina pe care o doresc consumatorii-tinta, trebuie sa functioneze si sa fie ceea ce consumatorii se asteapta sa primeasca.

2. Plasarea. Produsul trebuie sa fie disponibil in orice loc de unde grupul-tinta de clienti ai firmei il poate cumpara mai usor. Poate fi luat de la un magazin de pe o strada principala, poate fi expediat prin posta, selectat dintr-un catalog sau procurat cu un cupon din revista, sau poate fi chiar livrat la domiciliu.

3. Promovarea. Reclama, relatiile publice, promovarea vanzarilor, vanzarea personala si toate celelalte instrumente de comunicare trebuie sa transmita mesajul organizatiei intr-un mod potrivit cu ceea ce vrea sa auda un anumit grup de consumatori si clienti. O pot face in stil informativ sau facand apel la sentimente.

4. Pretul. Produsul trebuie sa fie privit mereu ca reprezentand un bun echivalent pentru banii platiti. Asta nu inseamna neaparat ca trebuie sa fie cel mai ieftin de pe piata. Una din doctrinele principale ale conceptului de marketing spune ca, de obicei, clientii sunt dispusi sa plateasca putin mai mult pentru ceva ce li se potriveste cu adevarat.



Contracte de marketing cu efect anticriza: iti apara
buzunarul si-ti tripleaza cifra de vanzari.

Rapid si economic!



Modelul celor 4 P a fost util cand s-a aplicat la producerea si comercializarea produselor fizice. Dar, o data cu cresterea ofertei de servicii, modelul nu mai ofera o imagine suficient de cuprinzatoare.

In 1981, Booms si Bitner au propus un concept al celor 7 P. Acesta include urmatorii factori suplimentari:

5. Personalul. Practic, toate serviciile depind de persoanele care le presteaza. Adesea, ele au de-a face direct cu consumatorul; de exemplu, echipa de chelneri dintr-un restaurant formeaza o parte cruciala a "experientei totale", pentru consumatori. Intr-un fel, chelnerul este parte a produsului cumparat de consumator.

6. Procesul. De obicei, serviciile sunt prestate in prezenta consumatorului. De aceea, procesul prin care se livreaza serviciul face parte - la randul lui - din produsul pe care il plateste consumatorul.

De exemplu, e o mare diferenta intre o masa cu tacamuri de argint intr-un restaurant
de lux si un hamburger cumparat de la fast-food. Un consumator care cauta un serviciu rapid va prefera fast-food-ul; un consumator care vrea sa petreaca o seara in oras poate prefera procedura mai lenta dintr-un restaurant.

7. Proba fizica. Aproape toate serviciile contin unele elemente fizice. De exemplu, meniul la un restaurant e un lucru fizic, chiar daca cea mai mare parte a notei de plata se refera la elementele intangibile ale serviciului (decorul, atmosfera, chelnerii, chiar si spalatorii de vase).

Similar, un salon de coafura ofera servicii complete pentru ingrijirea parului; chiar si o companie de asigurari pune la dispozitie documentatie ilustrata, pentru politele vandute.

Fiecare din elementele mixului de marketing va fi tratat mai detaliat. Dar e important sa se recunoasca faptul ca elementele trebuie combinate intr-un mix de marketing. Ca la o reteta, un ingredient nu se inlocuieste cu altul; fiecare din ele trebuie adaugat in cantitatile corecte si la timpul potrivit, pentru ca mixul sa aiba succes in satisfacerea consumatorului.

Fiecare organizatie va tinde sa abordeze mixul in stilul propriu. De aceea, nu exista doua firme care sa urmeze exact aceeasi abordare de marketing. Este una din caracteristicile care disting marketingul de alte discipline ale afacerilor, cum ar fi contabilitatea sau dreptul comercial.

Pentru a ilustra modul in care conceptul de marketing este implementat in practica, sectiunea urmatoare se refera la unele din functiile pe care le detin specialistii in marketing.

Mai multe articole despre acest subiect gasiti in sectiunea: Marketing

Ultimele NOUTATI

Cum sa organizezi un team building reusit pentru echipa de la birou
Companii

Cum sa organizezi un team building reusit pentru echipa de la birou

today29 Apr. 2024
Romanilor le-a trecut supararea pe banci? Din ce in ce mai multi isi fac depozite in lei si euro
Financiar-Bancar

Romanilor le-a trecut supararea pe banci? Din ce in ce mai multi isi fac depozite in lei si euro

today27 Apr. 2024
6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri
Business

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri

today26 Apr. 2024
PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)
Business

PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)

today26 Apr. 2024
Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024
5 idei profitabile de afaceri in agricultura
Business

5 idei profitabile de afaceri in agricultura

today26 Apr. 2024
Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card
Economie

Ce se intampla cu cele 5 milioane de pensii, inainte de Paste: cand intra toti banii pe card

today26 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri
Business

6 sfaturi pentru a te prezenta impecabil in timpul calatoriilor de afaceri

today26 Apr. 2024
PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)
Business

PEPE inregistreaza o crestere de 15% dupa listare pe Coinbase. In ce directie se indreapta Dogeverse? (P)

today26 Apr. 2024
Pune co-crearea in practica prin Idea Morph
Life Style

Pune co-crearea in practica prin Idea Morph

today26 Apr. 2024
Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate
Business

Top 5 motive pentru ca proprietarii de afaceri si terase HoReCa sa investeasca in acoperiri cu pergole de inalta calitate

today26 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x