"Anuntul de angajare iti promoveaza compania", spune Mark Jaffe, presedintele companiei de headhunting Wyatt & Jaffe. "Este o plasa in care prinzi pestele potrivit, in loc sa filtrezi oamenii, ca printr-o sita".
Deseori, companiile redacteaza anunturile de angajare intr-o forma care sa ii descurajeze pe candidatii necalificati sa aplice. Ele vor folosi fraze precum "trebuie sa aiba urmatoarele calitati..." sau "cerinte minime...", stabilind un orizont clar al anilor de experienta.
Angajatorii considera ca numai daca vor fi foarte concisi in exprimare, vor reusi sa discute doar cu cei calificati, in timp ce somerii necalificati isi vor cauta de munca in alta parte. Cateva saptamani mai tarziu, cand functia este tot vacanta, se intreaba unde au gresit.
"Daca angajatorul se concentreaza doar asupra eliminarii celor nepotriviti, ii va impedica si pe altii sa aplice; acestia din urma vor considera ca jobul respectiv este de-a dreptul plictisitor si restrictiv", spune Lou Adler, autorul lucrarii "The Essential Guide for Hiring & Getting Hired". "Anuntul de angajare trebuie sa precizeze si ce beneficii ar avea candidatul".
Potrivit expertilor in HR si celor care recruteaza personal pentru companii, persoana care citeste anuntul de angajare ar trebuie sa isi imagineze deja cum exercita acea meserie, in loc sa se intrebe daca este sau nu calificata. In loc sa se concentreze asupra unei functii, spune Pat Sweeney, manager HR la Old Colony Hospice and Palliative Care, spune ca anuntul de angajare trebuie sa contina 4-5 cuvinte active, care sa descrie exact ce face acea persoana. Daca ai nevoie de o persoana care sa comunice unii termen tehnici, precizeaza in anuntul de angajare. Daca esti in cautarea unei persoane care sa predea un nou program de computer, precizeaza in anuntul de angajare. Fereste-te de jargon, oamenii trebuie sa inteleaga ce scrie in anunt, nu sa se scarpine nedumeriti in cap.
Inainte ca o companie sa lanseze un anunt de angajare, trebuie sa constientizeze exact ce nevoie doreste sa completeze prin acel job. Potrivit lui Jaffe, compania trebuie sa se intrebe ce vrea de la noul angajat si cum va fi masurat succesul. In loc sa isi faca griji cu privire la calificarea candidatului ca VP sau la anii sai de experienta, se va gandi la obiective. "Nu vrei ca un tehnician sa aplice pentru un job in marketing, dar nu vrei nici sa elimini un posibil candidat, care vine cu experienta combinata la locul de munca", spune Jaffe. El precizeaza ca anuntul de angajare trebuie sa il anime pe candidat. "Imi place cum arat", isi va spune el, pornind spre biroul angajatorului.
Companiile se tem insa si de legislatia muncii, atunci cand realizeaza un anunt de angajare si includ in acesta toate functiile "traditionale". Totusi, "majorarea vanzarilor cu 10% este echivalenta cu o experienta de cinci ani in vanzari (poate chiar mai relevanta)", spune Adler.
A trecut vremea cand companiile postau anunturi de angajare in ziare? In Romania, nicidecum. Numai ca online este mai usor. Datorita spatiului infinit, companiile au sansa de a fi mai creative in privinta anunturilor lor de angajare (lucru care se intampla foarte rar...).