Costul intarzierilor zborurilor din cauza timpului nefavorabil: 2,5 miliarde de dolari
costuriintarzieriiarnacompaniiinvestitiilogistica
Anul 2014 s-a dovedit deja costisitor din punct de vedere financiar pentru industria aviatica americana. Potrivit masFlight, o companie de software care analizeaza informatiile despre sectoarele de transport si logistica, conditiile meteo nefavorabile din 2014 au determinat costuri de 2,5 miliarde dolari pentru pasageri si de 75-150 milioane dolari pentru companiile aeriene, din cauza zborurilor anulate sau intarziate.
"Nu este simplu pentru un operator de transport aerian sa-si recupereze pierderile rezultate in urma intarzierilor zborurilor", a declarat Tulinda Larsen, vicepresedinte al unitatii de dezvoltare in cadrul masFlight. "Costurile in cazul pilotilor care nu pleaca de la sol, ale muncii suplimentare, ale rambursarii contravalorii biletelor - aceste costuri nu pot fi acoperite".
Pentru pasageri, un avion "blocat" la sol poate aduce pagube mai mari decat costul unui bilet. Chiar si dupa ce primesc banii pe acesta, oamenii trebuie sa achite camerele de hoteluri, cursele cu taximetrul, inchirierile de masini, mancarea si alte cheltuieli.
"In medie, un zbor anulat adauga 18 ore la timpul de calatorie al unui pasager, pana cand acesta ajunge, in final, la destinatie", explica Larsen.
"In acest timp, vor plati numeroase lucruri, iar liniile aeriene nu sunt nevoite sa le ofere vreun ajutor; practic, oamenii vor scoate multi bani din buzunare!", mai spune Larsen.
Potrivit site-ului de monitorizare a traficului aerian comercial FlightAware, acesta a fost cel mai negru an din istorie in privinta anularilor de zboruri in SUA. De asemenea, incepand cu 1 decembrie 2013, au fost anulate peste 90.000 de zboruri.
"La nivel local, a fost un an ingrozitor. Pana la finele lunii ianuarie 2014, ne-am confruntat cu numeroase anulari, pe care de obicei le inregistram pana la mijlocul lunii aprilie", spune Mark Duell, vicepresedinte al FlightAware.
Companiile aeriene regionale au fost cele mai afectate de timpul nefavorabil, dar niciuna nu a suferit mai mult ca JetBlue - veniturile companiei au scazut in ianuarie cu 45 milioane dolari.
Potrivit lui Larsen, nu vremea ar reprezenta principala problema, ci abilitatea companiilor aeriene respective de a gestiona situatia.
Larsen arata cu degetul spre doua reglementari guvernamentale, prima eliberata de Departamentul american al Transporturilor, care permite un timp de trei ore intarziere pentru un avion (si aplica o amenda de 27.500 dolari pentru cei care nu respecta legea), iar a doua tine de restrictia timpului de lucru pentru piloti.
"Aceste politici sunt aplicate in mod superficial si companiile se confrunta cu mari probleme", a spus Larsen.
De asemenea, exista o mare inflexibilitate in privinta canalizarii pasagerilor spre alte zboruri, atunci cand se confrunta cu intarzieri.
"Factorul de aglomerare este cel mai ridicat din istorie. Nu este simplu sa ii "acomodezi" pe pasageri cu un alt zbor, "cateva zile mai tarziu!"", precizeaza Duell.
Duell mai spune ca iarna crunta nu va fi suficienta, pentru a-i motiva pe operatorii aerieni sa-si modifice activitatea. "Nimeni nu va analiza o iarna si va spune ca trebuie sa investeasca mai multi bani in infrastructura", precizeaza Duell.
"Daca se vor confrunta insa cu mai multe ierni dificile, companiile aeriene vor investi mai mult in aparatura, logistica si procedurile privind gestionarea pasagerilor", conchide Duell.