Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Guvernul s-a razgandit. Nu mai inaspreste conditiile liberarii conditionate si nici nu extinde competenta DIICOT


Guvernul s-a razgandit. Nu mai inaspreste conditiile liberarii conditionate si nici nu extinde competenta DIICOT
de la 27 Aug. 2019
Guvernul s-a razgandit. Nu mai inaspreste conditiile liberarii conditionate si nici nu extinde competenta DIICOT
Tags: legea recursului compensatoriuoug justitiemodificarea codurilor penale

Guvernul a elaborat o noua OUG pentru Justitie, pe fondul cazului de la Caracal. In urma cu cateva saptamani, Dancila promitea inasprirea pedepselor pentru criminali, pedofili si violatori, dar si conditii mai riguroase pentru liberarea conditionata, precum si prevederea clara ca se pot efectua perchezitii si in intervalul orar 20:00-6:00. In cele din urma, in textul OUG a mai ramas doar inasprirea pedepselor pentru faptele de mare violenta, precum crimele, actele de pedofilie si violurile.


Inainte de a fi schimbata din functie, Ana Birchall, fostul ministru al Justitiei, a prezentat concluziile si propunerile grupului de lucru reunit la nivelul Ministerului Justitiei, dupa ce premierul Viorica Dancila a declarat public ca va inaspri pedepsele pentru criminali, pedofili si violatori, va inaspri conditiile liberarii conditionate, iar in documente va fi prevazuta posibilitatea efectuarii de perchezitii si in intervalul orar 20:00-6:00.
 
OUG a aparut, desi tot Viorica Dancila spunea in urma cu ceva timp ca nu va mai modifica legile Justitiei prin Ordonanta de Urgenta, tot domnia sa s-a scuzat spunand ca in acest caz se impune, referindu-se la scandalul tragediei de la Caracal. 
 
Problema este ca in spetele penale, se aplica principiul legii mai favorabile. Deci, luand ca studiu de caz tragedia de la Caracal, in cazul in care inculpatul va fi gasit vinovat, el va beneficia de legea cea mai blanda, favorabila lui, care nu va fi aceasta OUG, ci va fi judecat in baza vechilor prevederi.
 
Totusi, chiar daca ar fi judecat, prin absurd, conform noilor prevederi ale Codului penal, nimeni nu va avea garantia ca va fi pedepsit mai aspru, pentru ca noua OUG prezentata de Guvern a sporit la unele fapte doar maximul de pedeapsa, iar la altele a modificat intr-adevar ambele limite, ducandu-le mai sus cu un an sau doi.
 
Spre exemplu, daca fapta de lipsire de libertate in mod ilegal a avut ca urmare moartea victimei, pedeapsa este inchisoarea de la 7 la 18 ani, in conditiile in care, in prezent, infractiunea se pedepseste cu inchisoarea de la 7 la 15 ani.
 
De asemenea, si fapta de viol va fi pedepsita dupa alte limite. Daca, in prezent, infractiunea se pedepseste cu o condamnare intre 3 si 10 ani, pe viitor se va pedepsi de la 5 la 12 ani.
 
 Varianta agravanta a acestei infractiuni se va pedepsi cu inchisoarea de la 7 la 15 ani. In prezent, se pedepseste cu inchisoare de la 5 la 12 ani.

Astfel, cartile sunt aruncate pe masa judecatorului, care poate alege sa ofere o pedeapsa minima, la fel ca in trecut, sau intr-adevar una maxima, care va fi ceva mai mare, insa nu cu mult.

Totusi, e suficient sa majorezi cu un sau doi pedepsele pentru viol si pedofilie? Vor fi acesti infractori constransi in a-si savarsi abominabilele fapte de un spor de pedeapsa de un an? Nu ar trebui sa ne intereseze mai mult implicarea in politici de preventie si educatie sociala, de luarea unor masuri care sa nu expuna minorii in situatii vulnerabile si sa sporim controlul social?  Evident ca aceste masuri vor avea impact aproape zero in mintea unor persoane care de cele mai multe ori sunt diagnosticate cu boli psihice.

Mai mult decat atat, pe langa sporurile infime la pedepse, Guvernul nu s-a atins de conditiile liberarii conditionate, care sunt atat de flexibile, incat de comisii trec adesea persoane care, dupa ce ies pe portile inchisorilor, savarsesc fapte chiar mai grave decat cele pentru care au intrat initial.

Infractorii vor fi bagati pe o usa de noua OUG si scosi pe geam, de recursul compensatoriu


 Un numar de 18.476 de detinuti au fost eliberati, in perioada 19 octombrie 2017 - 6 iunie 2019, in baza legii recursului compensatoriu.
 
Aproape 6.400 dintre acestia aveau de executat pedepse de peste cinci ani. Un numar de 1.203 dintre cei 18.476 de eliberati s-au intors dupa gratii, a precizat Ana Birchall, ministrul Justitiei, pentru Newsweek.
 
O parte dintre cei 1.203 care s-au intors la inchisoare au facut-o dupa ce au primit condamnari in alte dosare care se aflau pe rolul instantelor de judecata cand au fost eliberati, si nu pentru ca au comis infractiuni noi. 
 
Important de mentionat este ca, in ianuarie 2017, and PSD a preluat guvernarea, in inchisorile din Romania se aflau 27.336 de persoane. In mai 2019 mai erau 20.515 persoane, cu aproximativ 25% mai putine.
 
Proiectul legii privind recursul compensatoriu a fost initiat in 2016 de Guvernul condus de Dacian Ciolos. Atunci, proiectul nu a mai ajuns pe masa parlamentarilor, insa a ajuns in legislativ in ianuarie 2017, pe vremea cand Ministerul Justitiei era condus de social-democratul Florin Iordache, iar seful Guvernului era Sorin Grindeanu. Acelasi Florin Iordache care a semnat raportul de revocare din functie a Laurei Codruta Kovesi, de la sefia Directiei Nationale Anticoruptie.

De ce nu se inaspresc conditiile liberarii conditionate? Presa vorbeste despre o tabara din PSD care ar fi interesata sa pastreze flexibilitatea conditiilor de liberare conditionata pentru ca, nu-i asa, nu stii niciodata cand ajungi la puscarie cu o condamnare de 8 ani si vrei sa iesi dupa 2 si jumatate si trei carti scrise.

De asemenea, din nu stie nimeni ce motive, Dancila a renuntat si la prevederile expres privind perchezitiile, dar si sporirea competentelor procurorilor DIICOT  pentru mai multe infractiuni.

Cum motiveaza initiatorii OUG pentru sporirea pedepselor de crima, viol si pedofilie?


"Avand in vedere amplificarea fenomenului criminalitatii savarsite cu violenta, in general, precum si cazurile recente de infractiuni contra vietii si contra libertatii si integritatii sexuale a persoanelor, care au generat un puternic impact negativ in randul membrilor societatii;
 
Luand in considerare ca acesti factori au relevat faptul ca raspunsul institutiilor statului, care trebuie sa urmareasca si sa asigure atat mijloacele de constrangere a infractorior, cat si identificarea si diminuarea potentialelor surse de criminalitate, nu este unul suficient de ferm, de natura a descuraja acest fenomen infractional si a crea un climat de securitate pentru cetatenii tarii, prin ocrotirea valorilor sociale fundamentale si instituirea unor repere legislative ferme subsumate acestui scop;
 
Avand in vedere inclusiv puternica reactie a societatii romanesti la recentele manifestari ale fenomenului criminalitatii savarsite cu violenta, manifestari care au fost de natura a genera nu doar oprobiul, dar si un sentiment de insecuritate in randul cetatenior;
 
Intrucat organele judiciare au semnalat necesitatea adoptarii urgente a unor masuri legislative, privind sporirea limitelor de pedeapsa, de natura sa intareasca functia de constrangere pentru persoanele care au nesocotit norma penala, dar si functia de prevenire a savarsirii altor infractiuni contra libertatii personelor," sunt o parte din motivele privind adoptarea de urgenta a acestei ordonante.
 
Potrivit proiectului, aceste aspecte vizeaza interesul public si constituie o situatie extraordinara a carei reglementare nu mai poate fi amanata, "iar o eventuala legiferare, pe alta cale decat delegarea legislativa, nu ar fi de natura sa inlature de indata aceste consecinte negative asupra societati romanesti".
 
Citeste si: PNL: 18.849 de criminali, violatori, pedofili, talhari, hoti sau traficanti de droguri merg zilnic printre noi

Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 3 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016