O cercetare realizata de FIC cu privire la perspectiva investitorilor subliniaza cateva din problemele cu care ne confruntam. In martie 2018, 0% din investitorii chestionati au considerat nivelul birocratiei din Romania drept unul competitiv. Despre nivelul reglementărilor, 85% au considerat ca sunt lipsite de competitivitate. 94% dintre investitori nu au o opinie buna despre transparenta si coerenta aplicarii politicilor in Romania, descriind acest domeniu drept necompetitiv. Nu in ultimul rand, 30,8% au considerat ca mediul de afaceri din tara noastra s-a inrautatit semnificativ, iar 42,3% ca a avut loc o usoara inrautatire a acestuia.
Nu doar investitorii sunt nemultumiti, ci si antreprenorii. Unii dintre ei se pregatesc sa isi mute sediul firmei in strainatate sau au facut deja acest lucru. O destinatie atractiva pentru firme a devenit Estonia, care ofera avantajul unui Cod Fiscal competitiv si a unui grad de digitalizare ridicat. In acest timp, statul roman incepe sa piarda din sumele care i-ar fi revenit din taxe si impozite.
Obligatiile legale privind arhivarea documentelor
Legislatia cu privire la arhivarea documentelor contine suficient de multe prevederi incat sa nu poata fi prezentata pe scurt. Exista insa cateva mai putin stiute, care pot fi contra-intuitive si care pot pune probleme pentru antreprenori. Spre exemplu, legea iti permite sa arhivezi electronic documentele, insa e mai putin stiut faptul ca va trebui sa pastrezi programul cu care le-ai generat. In caz contrar, risti sa suporti amenzi. Un alt exemplu este cel al duratei de arhivare diferite si foarte lungi, in anumite cazuri. Unele documente trebuie arhivate 5 ani, altele 10, iar statele de plata, 50 de ani.
Schimbari legislative frecvente si imprevizibile
Conducerea cu succes a unei companii presupune, printre altele, si un mediu economic stabil. Schimbarile legislative frecvente si rapide pot pune probleme pentru antreprenori si manageri. Planificarea si strategiile pe termen mediu si lung sunt afectate, la fel ca si investitiile, fuziunile si achizitiile. In ultima perioada, au fost multe schimbari pe acest plan. Trecerea contributiilor de la angajator la angajat, scaderea impozitului pe venit, plata defalcata a TVA, declaratia unica si introducerea de noi conturi contabile pentru plata contributiilor sunt doar cateva exemple.
Ca sa diminuezi riscul de a fi afectat de schimbarile din legislatia fiscala, e bine sa te asiguri ca firma este suficient de flexibila incat sa le faca fata fara probleme. Spre exemplu, schimbarea legislatiei poate duce la cresterea cheltuielilor tale (prin plata salariilor, cresterea taxelor sau alte masuri). De aceea, e bine sa ai un plan cu privire la felul in care vei acoperi aceste cheltuieli suplimentare, daca este cazul.
Birocratia scade productivitatea muncii
Nu este usor sa stai cateva ore la o coada ca sa depui documente, cand stii cat de simplu ar fi sa faci acelasi lucru online. Din pacate, multe institutii au inca nevoie de modernizare si de mutarea operatiunilor in mediul online. Birocratia si schimbarile frecvente de legislatie cer, inainte de toate, timp din partea antreprenorilor si angajatilor. Adaptarea la acest sistem vine cu un pret scump: scaderea productivitatii. Mutatul unor hartii dintr-un loc in altul, informarea cu privire la schimbari, analiza impactului acestora asupra afacerii, dar si generarea si implementarea strategiilor consuma timp suplimentar. Cat timp persoanele dintr-o firma se ocupa de aceste activitati, nu se ocupa de altele, care genereaza venituri.
Sursa foto: Shutterstock
Ultimele NOUTATI
Mai putini bugetari in Romania! Coalitia pro-europeana vrea cel mai mic Guvern de dupa Revolutie
Building Companion: Digitalizarea industriei constructiilor, un pas firesc in evolutia acestui domeniu Peste 84% dintre accesari sunt mobile
Romanii, ahtiati dupa criptomonede. Suma colosala pe care au investit-o iti arata ca oamenii au bani
Partenerii nostri
INS: Rata somajului in trimestrul III din 2024 a fost de 5,6%, in crestere
INS: Castigul salarial mediu net in luna octombrie a fost 5.268 lei, in crestere
Amortizare Mijloace Fixe: Ghid, Exemple
SAF-T pentru contribuabili mici: Cum va asigurati ca declaratia dvs. NU va contine erori
Reguli noi la inregistrarea contractului de inchiriere la ANAF, de la 1 ianuarie 2025
Alegerile prezidentiale 2024 au fost ANULATE de Curtea Constitutionala
Te-ar putea interesa si