Cum sa eviti scumpirile la energie electrica, de la 1 ianuarie 2021
anreenergie electricascumpirifacturi
Dupa cum stim deja, de la 1 ianuarie 2021, pretul energiei electrice pentru consumatorii casnici, nu va mai fi reglementat de stat, piata fiind liebralizata. Astfel,
se estimeaza ca facturile se vor scumpi, iar clientii trebuie sa isi aleaga in prima luna a anului furnizorul cu oferta cea mai convenabila.
Desi lucrurile sunt clar stabilite din punct de vedere legislativ, nu toti romanii stiu exact ce se intampla de la 1 ianuarie si, mai ales CUM SA EVITE SCUMPIRILE.
Din acest motiv, va punem la dispozitie un
ghid lansat de ANRE, care lamureste cele mai mari dileme ale romanilor, legate de facturi, contracte, furnizori, oferte pentru energia electrica, din 1 ianuarie 2021.
''Preturile pentru furnizarea energiei electrice la clientii casnici nu vor mai fi reglementate de catre ANRE. In aceste conditii clientii casnici pot:
sa beneficieze in continuare de serviciu universal ramanand la furnizorul de ultima instanta cu care au incheiat contract, la pretul din oferta de serviciu universal a acestuia sau sa opteze pentru oferta de serviciu universal a unui alt furnizor de ultima instanta;
CUM POT FI COMPARATE OFERTELE DE PE PIATA?
Clientii trebuie sa aleaga varianta cea mai potrivita pentru ei, astfel, e necesar sa compare toate ofertele disponibile pe piata. Pentru acest lucru, pot accesa aplicatia ''COMPARATOR OFERTE - TIP DE FURNIZARE A ENERGIEI ELECTRICE'', disponibila atat pe site-ul ANRE (
www.anre.com), in Google Play sau App Store.
CE INFORMATII AR TREBUI SA SOLICIT UNUI POTENTIAL FURNIZOR, INAINTE DE INCHEIEREA UNUI CONTRACT DE FURNIZARE?
Recomandam clientilor finali sa citeasca atent tot contractul. Conditiile contractuale trebuie sa fie echitabile, iar contractul nu trebuie sa creeze un dezechilibru intre drepturile si obligatiile clientilor finali si cele ale furnizorilor. O atentie deosebita trebuie acordata clauzelor referitoare la:
-
pretul energiei electrice, fix sau variabil, inclus in pretul de furnizare;
-
facturarea unei componente fixe stabilita in lei/zi sau lei/luna;
-
perioada pentru care urmeaza a se aplica pretul mentionat in oferta;
-
perioada pentru care urmeaza a se incheia respectivul contract;
-
comisioane de incetare a contractului inainte de ajungerea la termen a acestuia;
-
termenele, modalitatile si conditiile privind plata facturilor;
-
modalitati de transmitere a facturii si a documentelor anexate acesteia;
-
drepturile si obligatiile partilor;
-
conditiile privind reinnoirea/prelungirea/rezilierea/ denuntarea unilaterala anticipata a contractului de furnizare;
-
garantiile solicitate, dupa caz.
CUM STIU CARE ESTE OFERTA CEA MAI BUNA?
In vederea luarii unei decizii privind alegerea furnizorului de energie electrica cu care clientul final doreste sa incheie un nou contract, recomandam sa se analizeze atat oferta de pret, cat si conditiile asociate pretului de furnizare a energiei electrice din oferta furnizorului, care pot fi diferite de la un furnizor la altul (existenta unei componente fixe stabilita in lei/zi sau lei/luna, termenul de plata al facturii, modalitatea de plata, frecventa emiterii facturii si modalitatea de transmitere a acesteia, modalitatea de transmitere/ preluare a indexului contorului, comisioane de incetare a contractului etc.).
De asemenea, recomandam sa se analizeze cu mare atentie ofertele disponibile pe piata inainte de a lua o decizie finala, atat din punctul de vedere al pretului de furnizare, cat si al celorlalte conditii comerciale, clientul avand libertatea de a alege oferta care i se potriveste cel mai bine.
PRETUL RAMANE ACELASI DUPA SEMNAREA CONTRACTULUI SAU POATE VARIA?
Acest lucru depinde de tipul pretului prevazut in contractul de furnizare incheiat. Unele contracte vor permite variatii ale pretului energiei electrice – o clauza contractuala care permite o ajustare a acestui pret de catre furnizor ar trebui sa respecte cerintele de buna credinta, de echilibru si de transparenta, astfel incat sa creeze posibilitatea de a prevedea, pe baza unor criterii clare si inteligibile, eventualele modificari ale pretului energiei electrice care se reflecta in pretul de furnizare.
Alte contracte vor fi incheiate cu un pret fix al energiei electrice pe o perioada determinata – pretul specificat trebuie sa ramana neschimbat pentru acea perioada de timp, conform prevederilor contractuale.
CARE ESTE PROCEDURA PE CARE TREBUIE SA O PARCURGA FURNIZORUL INAINTE DE A MODIFICA PRETUL DE FURNIZARE?
Furnizorul de energie electrica are obligatia sa notifice clientului casnic, in mod corespunzator si gratuit, orice intentie de modificare/completare a clauzelor contractuale si orice majorare a pretului practicat, precizand motivele, conditiile si amploarea acestei majorari, in mod direct si in timp util, cu cel putin 30 de zile inainte de intrarea in vigoare a modificarii, precum si sa informeze clientul casnic, in momentul notificarii, cu privire la dreptul de a denunta unilateral, in mod gratuit, contractul in cazul in care nu accepta noile conditii.
Clientul casnic are dreptul sa denunte unilateral contractul cu notificarea furnizorului cu cel putin 21 de zile inainte de data incetarii acestuia, in mod gratuit, in situatia in care nu accepta modificarile/ completarile conditiilor/clauzelor contractuale, precum si majorarea pretului/tarifului, notificate de furnizor.
CUM SCHIMB FURNIZORUL DE ENERGIE ELECTRICA?
In scopul incheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice in regim de serviciu universal trebuie sa luati legatura cu furnizorul de ultima instanta cu care doriti sa incheiati contractul si sa solicitati incheierea acestuia.
In scopul incheierii unui nou contract de furnizare a energiei electrice cu un furnizor concurential, luati legatura cu unul dintre furnizorii de energie electrica si negociati conditiile comerciale si pretul de furnizare sau acceptati o oferta-tip publicata de catre furnizorul ales.
Dupa ce conveniti cu furnizorul nou asupra clauzelor contractuale, inclusiv asupra pretului de furnizare, incheiati cu acesta contractul de furnizare a energiei electrice, cu luarea in considerare a termenului necesar denuntarii unilaterale a contractului incheiat cu furnizorul actual.
Odata cu incheierea contractului cu noul furnizor, completati si depuneti notificarea privind schimbarea furnizorului, prin care acesta este imputernicit sa transmita notificarile necesare operatorului de retea si actualului furnizor.
Responsabilitatea stabilirii index-ului contorului corespunzator datei schimbarii furnizorului revine operatorului de distributie la care este racordat locul de consum. Acesta convine si consemneaza, impreuna cu furnizorul actual, respectiv cu noul furnizor, indexul contorului din ziua in care furnizorul nou incepe sa va furnizeze energia electrica.
Va recomandam sa cititi si sa notati si dvs. index-ul contorului de energie electrica in ziua respectiva.
LA SCHIMBAREA FURNIZORULUI EXISTA VREUN RISC DE DECONECTARE?
In ceea ce priveste contractarea si conditiile de furnizare a energiei electrice, clientul casnic are relatii cu furnizorul, iar la randul sau furnizorul are relatii conexe cu operatorul de distributie referitoare la derularea contractului de furnizare a energiei electrice.
In aceste conditii, optiunea clientului casnic este de a schimba doar furnizorul, instalatia de alimentare cu energie electrica la care este racordat locul de consum ramane aceeasi si implicit operatorul acesteia ramane neschimbat, indiferent de furnizorul de energie electrica pe care il alege si cu care incheie un contract aferent furnizarii energiei electrice in regim concurential sau de serviciu universal. In consecinta la schimbarea furnizorului nu exista niciun risc de deconectare.
MI-AM SCHIMBAT FURNIZORUL DE ENERGIE ELECTRICA. MAI TREBUIE SA PLATESC FACTURILE VENITE DE LA FOSTUL MEU FURNIZOR?
DA. In termen de maximum 42 de zile calendaristice de la data incetarii contractului de furnizare a energie electrice, vechiul furnizor are obligatia de a transmite clientului casnic factura cu decontul final. In situatia in care decontul final contine un sold pozitiv, clientul casnic are obligatia sa achite contravaloarea facturii pana la termenul scadent. In situatia in care decontul final contine un sold negativ, furnizorul are obligatia sa returneze clientului casnic suma datorata, in termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
CE SE INTAMPLA DACA NU SEMNEZ UN NOU CONTRACT PANA LA DATA DE 31 DECEMBRIE 2020?
In situatia in care clientul casnic nu incheie pana la data liberalizarii, respectiv pana la data de 31 decembrie 2020, un nou contract de furnizare a energiei electrice in regim concurential cu orice furnizor sau in regim de serviciu universal cu un furnizor de ultima instanta, furnizarea energiei electrice va fi asigurata de catre furnizorul de ultima instanta actual in mod automat si dupa data de 1 ianuarie 2021, pana la data incheierii unui contract de furnizare a energiei electrice in regim concurential sau in regim de serviciu universal.
Furnizorii de ultima instanta au obligatia de a transmite in cursul lunilor decembrie 2020 si ianuarie 2021, clientilor casnici din portofoliu, atat oferta de serviciu universal, cat si cel putin o oferta concurentiala. Clientii pot alege pana la data de 31 ianuarie 2021, dintre ofertele transmise, oferta cea mai convenabila.
FURNIZORII AU OBLIGATIA SA ACHIZITIONEZE ENERGIE ELECTRICA CU PRIORITATE PENTRU CLIENTII CASNICI
Atragem atentia ca furnizorii de energie electrica au obligatia conform legii sa achizitioneze energie electrica astfel incat sa asigure acoperirea consumului clientilor sai, cu prioritate pentru clientii beneficiari ai serviciului universal din portofoliul propriu si nu au dreptul sa utilizeze practici comerciale incorecte sau inselatoare in relatia cu clientul final, nerespectarea acestor obligatii fiind sanctionata conform legii cu amenda intre 5-10% din cifra de afaceri anuala.
CAT MA COSTA SCHIMBAREA FURNIZORULUI?
Trecerea unui client casnic de la un furnizor de ultima instanta la un alt furnizor nu implica costuri suplimentare. Procesul de schimbare a furnizorului este simplu si gratuit, fiind interzisa perceperea oricaror taxe sau tarife legate de declansarea sau parcurgerea acestuia.
CARE ESTE PROCEDURA DE SOLUTIONARE A PLANGERILOR? CUI MA POT ADRESA, FARA COSTURI?
Furnizorii de energie electrica au obligatia de a publica propria procedura interna de solutionare a plangerilor, elaborata in conformitate cu prevederile Procedurii-cadru privind obligatia furnizorilor de energie electrica si gaze naturale de solutionare a plangerilor clientilor finali, aprobata prin Ordinul presedintelui ANRE nr. 16/2015. Daca nu sunteti multumit de solutionarea plangerii de catre furnizor, va puteti adresa ANRE.
''Toti clientii finali de energie electrica au dreptul sa isi schimbe furnizorul, cu respectarea conditiilor contractuale, in termen de 21 de zile de la data solicitarii. Procesul de schimbare a furnizorului de energie electrica nu implica modificari de ordin tehnic'', mai noteaza ANRE.