Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Firmele care nu si-au platit contributiile la Mediu vor fi controlate de ANAF


Firmele care nu si-au platit contributiile la Mediu vor fi controlate de ANAF
de la 20 Mai. 2019
Firmele care nu si-au platit contributiile la Mediu vor fi controlate de ANAF
Tags: anafamenzifiscgarda de mediuamenzi mediu

Firmele din Romania care nu si-au platit contributiile catre Mediu vor avea parte de o surpriza neplacuta in perioada urmatoare, deoarece autoritatile desfasoara controale si vor aplica amenzi aspre acolo unde vor gasi nereguli. Anul trecut, Guvernul a modificat legislatia in domeniul Mediului, iar noile norme sunt destul de dificil de pus in practica de firmele romanesti, asa ca inspectorii trec la treaba si aplica sanctiuni antreprenorilor locali. ANAF si Fondul de Mediu pot verifica oricand societatile comerciale, sub sloganul "salvam planeta". De fapt, este doar o actiune coordonata de Guvern, cu scopul pur de a mai colecta niste fonduri la bugetul statului, unde "gurile rele" spun ca ar cam bate vantul. Oricare ar fi scopul, cei care au de pierdut in aceasta ecuatie sunt, evident, patronii IMM-urilor din Romania, care trebuie sa isi mai largeasca deschizatura de la buzunar si pentru neconformitatile pe care le vor gasi, fara indoiala, inspectorii, platiti, la randul lor, in functie de "performante" ...


In 2018, au intrat in vigoare noi reguli metodologice de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru Mediu. Acest fapt aduce modificari importante in domeniu.
 
Obligatiile de raportare si taxele datorate la Fondul pentru Mediu, in principal cele referitoare la ambalaje si echipamente electrice si electronice, reprezinta o provocare pentru companii, in contextul actualei legislatii.
 
In cazul deseurilor de ambalaje, printre noile prevederi cu impact asupra activitatii companiilor se afla cresterea obiectivelor de reciclare/valorificare, obligatiile de gestionare a ambalajelor primare reutilizabile si includerea repararii in operatiunea de reciclare in cazul paletilor de lemn.
 
"Totodata, incepand cu 2019, noua procedura de autorizare a organizatiilor care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului inaspreste conditiile de functionare a acestora, precum si cele de gestionare a deseurilor de ambalaje", spune Daniela Neagoe, specialist taxe de mediu Deloitte Romania.
 
In ceea ce priveste deseurile de echipamente electrice si electronice, Comisia Europeana a trimis Romaniei o scrisoare de punere in intarziere din cauza unor dispozitii inexacte si a unei reflectari incomplete a legislatiei UE, care sa impuna ca toate deseurile de echipamente electrice si electronice colectate separat sa fie tratate in mod corespunzator.

Pana aici, toate bune. Problema este ca, acest domeniu, ale carui prevederi se schimba rapid si radical, este tratat de ANAF ca o alta posibilitate de a mai aduce niste bani la bugetul statului, in aceste vremuri disperate, cu promisiuni populiste, campanii electorale si risipe de tot felul.
 

 ANAF nu a reusit sa realizeze planul de incasari de venituri bugetare in martie si aprilie

 
Senatorul PNL Florin Citu, trage un semnal de alarma cu privire la incasarile dezastruoase ale Fiscului, din lunile martie si aprilie. Potrivit senatorului, Fiscul nu a reusit sa se conformeze planului de incasari de venituri bugetare, motiv pentru care, noua sefa institutiei, a cerut explicatii de la subalterni.
 
Citu vine in sustinerea afirmatiilor sale cu un document care atesta cele spuse. Este vorba despre o solicitare oficiala, semnata de sefa ANAF si adresata conducerii Directiei Generale Regionale a Finantelor Publice, respectiv Directiei Generale de Administrare a Marilor Constribuabili.

La primul punct al solicitarii, sefa ANAF, cere clar sa i se explice "cauzele nerealizarii programului de incasari venituri bugetare pentru lunile martie si aprilie 2019", confirmandu-se astfel faptul ca Fiscul nu a reusit sa stranga suficient de multi bani la bugetul de stat.


Si ... ANAF a intrat in "febra colectarii de bani"


Astfel, s-a creat contextul ideal pentru niste controale. De data aceasta, sunt vizate firmele din Romania si platile obligatorii catre Mediu.

Cine nu si-a achitat obligatiile catre Fondul de Mediu, va suporta amenzile de la Fisc. Daca mizezi pe clementa inspectorilor ANAF, cred ca nu ti-ai ales cel mai bun moment. In contextul in care institutia este cu un picior in groapa si aduce mai multa paguba la buget decat contributii, inspectorii nu isi permit sa fie blanzi si sa dea avertismente.

Daca nu ai o firma si stai linistit, crezand ca pe tine nu are cum sa te amendeze ANAF in aceasta serie noua de controale ce vizeaza exclusiv persoanele juridice, Florin Citu iti da o veste proasta: nu vei ramane cu banii in buzunar. Colectarile bugetare trebuie recuperate cumva, iar acest lucru nu inseamna numai controale si amenzi, ci si taxe noi, accize, recalcularea pentru fiecare cetatean si companie a impozitelor si contributiilor ce trebuiau platite in ultimii 7 ani.

"ANAF confirma ce am zis mereu - veniturile bugetare au fost UMFLATE! Disperare mare la ANAF, NU SUNT BANI!
 
In lunile martie si aprilie, doua luni, NU s-a realizat planul de incasari iar sefa ANAF cere explicatii! Acum intelegeti de ce se duc 5 ani in urma sa va taxeze din nou? Ati inteles cat de ticalosi sunt?
 
Si nu se opresc aici.
 
Pentru ca este campanie electorala au dat ordin sa se restituie cat mai repede TAXA auto. Nu au bani, dar da bine in campanie sa arati ca vrei sa faci asta. Cine ii mai crede?
 
Ce urmeaza?
 
Taxe noi, accize noi, controale de la ANAF, recalcularea pentru fiecare cetean si companie a impozitelor si contributiilor ce trebuiau platite in ultimii 7 ani. Voi cerea audierea presedintei ANAF in comisia de buget finante din Senat in legatura planul ANAF si executia pana in acest moment.
 
II oprim doar la VOT! Dragnea, venim! Take No Prisoners!", a postat senatorul liberal pe pagina sa de Facebook.
 

Ce firme trebuie sa dea bani la Fondul de Mediu?

In 2018, au intrat in vigoare noi reguli metodologice de calcul al contributiilor si taxelor datorate la Fondul pentru Mediu. Acest fapt aduce modificari importante in domeniu. Obligatiile de raportare si taxele datorate la Fondul pentru Mediu, in principal cele referitoare la ambalaje si echipamente electrice si electronice, reprezinta o provocare pentru companii, in contextul actualei legislatii.

In cazul deseurilor de ambalaje, printre noile prevederi cu impact asupra activitatii companiilor se afla cresterea obiectivelor de reciclare/valorificare, obligatiile de gestionare a ambalajelor primare reutilizabile si includerea repararii in operatiunea de reciclare in cazul paletilor de lemn.

"Totodata, incepand cu 2019, noua procedura de autorizare a organizatiilor care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului inaspreste conditiile de functionare a acestora, precum si cele de gestionare a deseurilor de ambalaje", spune Daniela Neagoe, specialist taxe de mediu Deloitte Romania.
 
In ceea ce priveste deseurile de echipamente electrice si electronice, Comisia Europeana a trimis Romaniei o scrisoare de punere in intarziere din cauza unor dispozitii inexacte si a unei reflectari incomplete a legislatiei UE, care sa impuna ca toate deseurile de echipamente electrice si electronice colectate separat sa fie tratate in mod corespunzator.

"Punerea pe piata a produselor ambalate genereaza pentru toate companiile, indiferent de marime sau activitatea desfasurata, obligatii catre bugetul de stat, obligatii ce sunt achitate catre Fondul pentru Mediu conform legislatiei in vigoare.
 
 Exemplul cel mai cunoscut privind obligatiile de plata ale companiilor catre Fondul de Mediu este reprezentat de “contributia de 2 lei/kg, datorata de catre operatorii economici care introduc pe piata nationala ambalaje de desfacere si bunuri ambalate, pentru diferenta dintre cantitatile de deseuri de ambalaje corespunzatoare obiectivelor de valorificare sau incinerare in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si de valorificare prin reciclare prevazute in anexa nr. 3 si cantitatile de deseuri de ambalaje efectiv valorificate sau incinerate in instalatii de incinerare cu recuperare de energie si valorificate prin reciclare”.
 
Responsabilitatea legala a unei societati de a declara si de a achita catre AFM nu se opreste la ambalajele importate sau achizitionate. Orice societate care realizeaza venituri din vanzarea deseurior feroase si/sau neferoase are obligatia de a achita o taxa catre statul roman. De asemenea, tot catre Bugetul de stat vor mai merge taxe in cazul in care o societate este detinatoare de surse stationare de emisii de poluati in atmosfera sau daca este utilizatoare de noi terenuri pentru depozitarea deseurilor ce sunt valorificabile. Nu sunt excluse nici societatile care introduc pe piata nationala substante ce sunt identificate ca fiind periculoase pentru mediul inconjurator, dar nici acele societati ce incaseaza venituri din vanzarea masei lemnoase.
 
Contributia catre AFM trebuie platita si de catre acele societati care introduc pe piata romaneasca anvelope sau acele asociatii care gestioneaza fondurile de vanatoare. Lista continua cu plata unei taxe de catre unitatile administrativ-teritoriale care nu isi indeplinesc obiectivele anuale de diminuare a cantitatilor de deseuri municipale asimilabile ce le transmit catre depozitele de deseuri, taxa pentru distribuirea uleiului, etc", arata solutiidemediu.ro

Ce nereguli cauta comisarii Garzii de Mediu?  


Din controalele efectuate pana in prezent de catre comisarii Garzii de Mediu, cele mai frecvente sancituni s-au aplicat pentru:
 
-Executia unei investitii noi fara acord de mediu se sanctioneaza contraventional cu sume cuprinse intre 30.000 lei si 60.000 lei, putand conduce ulterior la blocarea investitiei;
-Nedesemnarea unei persoane instruite pentru gestiunea deseurilor sau lipsa externalizarii acestui serviciu, amenzile primite fiind intre 15.000 si 30.000 lei;
-Pentru neinregistrarea fiecarui tip de deseu generat pe amplasament sau inregistrarea eronata a datelor conform cerintelor legislative in vigoare, amenda este cuprinsa intre 20.000 si 40.000 lei;
-Lipsa sau completarea incorecta a documentelor justificative necesare demonstrarii predarii deseurilor generate catre firme autorizate (formularele de incarcare-descarcare deseuri), amenzi sunt cuprinse intre 10.000 si 20.000 lei
-Lipsa evidentei substantelor chimice periculoase, amenzi intre 25.000 si 50.000 lei.
-Lipsa informarii Inspectoratului Teritorial de Munca cu privire la substantele chimice si periculoase gestionate, amenzi intre 20.000 si 60.000 lei.
-Inexistenta autorizatiei de mediu, suma fiind intre 30.000 si 60.000 lei;
-Nerespectarea cerintelor impuse in cadrul actelor de reglementare (autorizatiei de mediu, autorizatiei de gospodarirea apelor), amenzile pornind de la 50.000 si putand ajunge pana la 100.000 lei cu masura complementara de inchidere a activitatii pana la conformare.
-Inexistenta contractului/contractelor pentru preluarea deseurilor nepericuloase/periculoase cu o societata specializata care sa detina autorizatie de mediu privind aceasta activitate, suma variind intre 20.000 lei si 40.000 lei;
-neintocmirea centralizatorului anual privind evidenta deseurilor si transmiterea anual la agentia pentru protectia mediului, amenzi intre 15.000 si 30.000 lei.
-neintocmirea chestionarului anual GD-PRODDES si punerea la dispozitia autoritatilor competente, la cererea acestora, amenzi intre15.000 si 30.000 lei.
-nepastrarea evidentei gestiunii deseurilor cel putin 3 ani, amenzi intre 15.000 si 30.000 lei.
-neintocmirea evidentei privind uleiurile uzate si filtrele de ulei si netransmiterea la autoritatile competente, amenzi intre 7500 si 10.000 lei.
-neintocmirea formularelor pentru transportul deseurilor, amenzi intre 10.000 si 20.000 lei.
-neintocmirea instiintarilor catre inspectoratele pentru situatii de urgenta, amenzi intre 15.000 si 30.000 lei.
-lipsa contractelor de preluare a deseurilor colectate selectiv (obligatoriu pentru toti agentii economici), amenzi intre 5.000 si 50.000 lei.
 

Garda de Mediu este autoritatea competenta aflata in subordinea Ministerului Mediului, avand drept activitate principala controlul activitatilor cu impact asupra mediului inconjurator sau activitatile care pot conduce la deteriorarea acestuia. 
 

Garda de Mediu a dat peste 2600 de amenzi anul trecut


Comisarii Garzii Nationale de Mediu (GNM) au aplicat, in anul 2018, peste 2600 de amenzi contraventionale si 1570 de avertismente,  depasind numarul amenzilor si avertismentelor din anul 2017.
 
De la an la an, controalele in domeniul Mediului se intensifica. In 2018, comisarii au realizat  39.841 de inspectii in domeniul controlului poluarii si in domeniul biodiversitatii, biosecuritatii si ariilor naturale protejate, depasind planul de inspectii propus in anul 2018, care prevedea realizarea unui numar total de 35.629.
 
Comisarii de mediu au aplicat 1.570 de avertismente si 2.606 amenzi contraventionale in valoare totala de 39.121.420 lei. In urma controalelor efectuate au fost impuse 140 de dispozitii de sistare a activitatii si au fost formulate 25 de sesizari penale.
 
Comisarii GNM au intensificat, in 2018, actiunile de inspectie si control la depozitele de deseuri neconforme si au constatat ca depozitele existente neconforme au sistat activitatea, conform calendarului de sistare a activitatii prevazut, si au aplicat prevederile legale in vederea inchiderii si urmaririi postinchidere.
 
Astfel, din totalul de 101 depozite de deseuri municipale neconforme, 78 sunt inchise si 12 sunt in curs de inchidere.
 
Comisarii au deja un plan pentru 2019, care vizeaza:
 
1. combaterea efectelor schimbarilor climatice
 
2. conservarea biodiversitatii
 
3. managementul eficient al deseurilor si substantelor periculoase
 
4. imbunatatirea calitatii aerului si controlul poluarii industriale.
 
Pentru fiecare dintre aceste puncte, companiile din Romania care desfasoara activitati ce pot aduce atingere intr-un fel sau altul mediului inconjurator, trebuie sa se asigure ca respecta legislatia in vigoare privind desfasurarea in conditii de siguranta a activitatii companiei, precum si achitarea la timp a constributiilor corect calculate catre Fondul de Mediu.
 
Evident, necunoasterea legislatiei nu ii absolva pe patronii din Romania de raspundere, si cine e gasit cu nereguli este "bun de plata".

ANAF cauta dovezi ale neplatii contributiilor catre Fondul de Mediu


Dupa cum am vazut, Garda de mediu verifica legalitatea documentelor privind domeniul Mediului si sanctioneaza companiile care nu se conformeaza procedurilor in vederea protejarii mediului inconjurator.

Insa, nu Garda de Mediu a anuntat controale in aceasta perioada, ci ANAF-ul. Totusi, este foarte probabil ca inspectorii ANAF si comisarii Garzii sa faca front comun si sa descinda impreuna la societatile comerciale. Intrebarea este ce cauta ANAF? Raspunsul este foarte simplu: dovezi ale neplatii contributiilor catre stat. 

Astfel ca, firmele care au datorii la Fondul de Mediu, ar trebui sa le achite inainte ca inspectorii ANAF sa le bata la usa si sa le rotunjeasca creanta cu cateva zerouri.

Citeste si: Tornada mioritica si friluftsliv-ul
 

Amenda de 40.000 de lei, primita pe nedrept 


Intrebari legate de aceasta tema sunt multe, fiecare antreprenor, in functie de domeniul sau de activitate, doreste sa afle detalii legate despre procedura pe care trebuie sa o urmeze pentru a plati corect contributiile la Mediu. Insa, uneori, situatia nu se termina aici. Exista cazuri in care oamenii se plang ca au fost sanctionati pe nedrept de autoritati si cer un ajutor.
 
In sprijinul lor vin specialistii in consultanta Rentrop&Straton, care au rezolvat de curand o speta foarte delicata, a unei doamne care a cerut ajutor, dupa ce a primit o amenda de numai putin de 40.000 de lei.
 
Iata cum s-a intamplat totul, si cum a reusit persoana in cauza sa scape de amenda:
 
"O doamna a sunat la consultanta Rentrop&Straton fiind in timpul unui control de la mediu. 
 
In urma cu doua saptamani achizitionase sacose de la un furnizor intern, sacose ce nu au fost personalizate ci au fost vandute ca atare catre clientii sai.
 
Organele de control i-au spus ca vor aplica o amenda de 40.000 lei iar dna era nedumerita ca nu ii iesea calculul nici daca ar fi aplicat ecotaxa de 0,1 lei/bucata, nici daca ar fi primit amenda pentru nedepunerea declaratiei la mediu nu ar fi ajuns la aceasta suma….
 
A sunat la Rentrop cu speranta de a fi lamurita daca avea sau nu obligatia sa colecteze ecotaxa. 
 
Astfel cum a prezentat dna informatiile rezulta ca aceasta nu avea obligatia de a colecta ecotaxa si nici de a o declara, intrucat sacosele de cumparaturi nu au fost introduse pe piatade catre societatea supusa controlului si nici nu erau sacose personalizate, ecotaxa fiind datorata de furnizorul care le-a pus pe piata.
 
Intrucat dna nu detinea informatii despre pungile comercializate, pornind de la amenda foarte mare pe care organele de control voiau sa o aplice (nejustificata de aplicarea sanctiunilor pentru colectarea ecotaxei) i-am sugerat sa verifice daca pungile comercializate se incadreaza in categoria ”pungilor de transport din plastic subtire si foarte subtire, cu maner” intrucat, este interzisa comercializarea unor astfel de pungi de la 01 ianuarie 2019  iar amenda pentru incalcarea acestor prevederi este prevazuta o amenda de la 30.000 lei la 50.000 lei.
 
Astfel, conform art. 5 alin. (4) din Legea 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor si a deseurilor de ambalaje ” se interzice, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, comercializarea pungilor de transport din plastic subtire si foarte subtire, cu maner.” 
 
Acestea sunt definite in anexa nr. 1 la Legea 249/2015 astfel: 
h2) pungi de transport din plastic subtire - pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mica de 50 de microni; 
   h3) pungi de transport din plastic foarte subtire - pungi de transport din plastic cu grosimea peretelui mai mica de 15 microni, care sunt necesare din motive de igiena sau care sunt utilizate ca ambalaje primare pentru produsele alimentare in vrac, atunci cand acest lucru contribuie la prevenirea risipei de alimente.
 
(…)
 
Deznodamantul:
 
Am printat raspunsul de la Rentrop, m-am dus la ei si nu au mai avut ce sa mai spuna” cam asa a concluzionat dna fiind foarte multumita de serviciile Rentrop.
 
Raspunsul se intemeiaza pe OUG 196/2005, metodologia de calcul si Legea 249/2015.
 
In acest caz, detaliile fac diferente". 
 
Mai multe detalii despre legislatia privind domeniul Mediului, gasesti accesand site-ul de informatii specializate emediu.ro
 
Citeste si: CCR amana pentru a patra oara decizia in cazul completurilor specializate. "Am impresia ca se fac jocuri si asta nu e bine"


Senior Editor Manager.ro


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 2 voturi.
Manager


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019".


Recomandari MANAGER.RO


Cele mai citite stiri




Advertisement
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2019"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016