Sustenabil zi de zi - misiunea companiilor si liderilor responsabili

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Sustenabil zi de zi - misiunea companiilor si liderilor responsabili
Sustenabil zi de zi - misiunea companiilor si liderilor responsabili
de Redactia Manager la 24 Mar. 2022
sustenabilitatereciclareasociatia environ

Asociatia ENVIRON in parteneriat cu Eco Synergy au organizat conferinta ,,Sustenabil zi de zi – De la NICE TO BE la MUST BE”, eveniment hibrid care a adus impreuna reprezentantii unora dintre cele mai responsabile companii din Romania, specialisti in CSR, activisti de mediu si influenceri.



Subiectul sustenabilitatii s-a bucurat de o abordare 360° pe intreg parcursul evenimentului care a fost transmis prin live streaming pe platforma B2B IC.events. Douazeci dintre cele mai puternice voci din domeniu au impartasit din experienta lor in drumul spre un stil de business si de viata sustenabil: exemple de bune practici, performante inregistrate, dar si lectii invatate. Participantii au dezbatut asupra modului in care ar trebui sa folosim in mod cumpatat resursele sau altfel spus, despre „ce facem astazi ca sa mai avem si maine” – cea mai simpla definitie a sustenabilitatii.

Sustenabilitate = parteneriate durabile, investitii in digitalizare si leadership inspirational

Componenta de sustenabilitate este parte integranta din strategia de business a marilor companii, dar cercul dezvoltarii durabile nu se inchide aici si este nevoie de participarea tuturor partenerilor si colaboratorilor.

In cadrul Auchan Retail Romania, sustenabilitatea este puternic ancorata in toate deciziile de business si este un deziderat in curs de integrare in fiecare meserie din cadrul companiei noastre. Practic, construim sustenabilitatea dintr-o perspectiva 360° in care ne propunem sa imbarcam alaturi de noi in transformare, parteneri de business, mediul nonguvernamental, angajati si toti actorii relevanti. Noi trebuie sa crestem nivelul de know-how, iar apoi sa il dam mai departe catre furnizorii si partenerii nostri de business si catre clienti”, a declarat Corina Dospinoiu, Head of Corporate Social Responibility Auchan, in cadrul evenimentului. In 2021, Auchan Romania a alocat in 18% din bugetul de investitii pentru proiecte de sustenabilitate.

Provocari datorate partenerilor intampina si eMAG din cauza complexitatii retelei de colaboratori care formeaza ecosistemul marketplace-ului digital.

eMAG vrea sa fie o afacere sustenabila, iar pe partea de reducere a emisiilor de carbon provocarile vin atunci cand vorbim de colaborarea cu furnizorii si sellerii nostri. Este crucial sa ii avem pe toti ‘on board’ atunci cand vorbim de atingerea obiectivelor de sustenabilitate, pentru ca altfel degeaba incearca doar eMAG sa faca schimbari in acest sens”, a explicat Sarah Maria Joitoiu, Sustainability Advisor eMAG.

Investitia in tehnologie ramane aliatul esential al companiilor in construirea unei lumi sustenabile, fie ca e vorba de reducerea consumului de resurse, digitalizare sau solutii green de livrare.

Una dintre strategiile pro-sustenabilitate pe care eMAG se concentreaza in prezent vizeaza zona de last mile delivery, adica ultima parte a procesului de livrare a unui produs comandat catre consumator. Initiativele pe care noi le promovam pot fi folosite ca inspiratie sau pot fi ignorate. De exemplu, reteaua easybox a fost o inspiratie pentru tot sectorul pentru ca asa trebuie sa arate viitorul comertului electronic”, a mai declarat  Sarah Joitoiu.

Atingerea neutralitatii de carbon reprezinta un pas important in constructia sustenabilitatii.

Energia regenerabila este energia viitorului si din fericire, oamenii migreaza din ce in ce mai usor catre aceasta alternativa. Panourile fotovoltaice sunt o solutie accesibila, usor de implementat, foarte rapida si cu mari avantaj pe termen lung, atat din punct de vedere al reducerii amprentei de carbon, dar si din ratiuni financiare”, a declarat Diana Stinga, project manager Darcom Energy.

Implicarea angajatilor in proiectele de mediu ramane una dintre principalele provocari pentru companii, dar poate fi rezolvata printr-o abordare de management diferita de cea clasica top-down. In interventia sa, Frédéric Lamy - CEO Leroy Merlin, a subliniat importanta componentei umane si a vorbit despre libertatea oamenilor de a actiona in mod pozitiv”, mentionand ca de multe ori angajatii, cei care au experienta practica pe teren, trebuie sa fie incurajati sa contribuie, sa ia initiativa si sa se implice in rezolvarea unor probleme de mediu sau chiar sociale.

Sigur ca profitul este un obiectiv important al oricarei companii, dar pentru mine este la fel de important sa avem o contributie pozitiva, folositoare in comunitate, sa incercam sa pastram optimismul si sa facem pasi mici spre schimbare”, a declarat Frédéric Lamy.

Importanta impactului pozitiv asupra comunitatii a fost subliniata si de Ioana Botezatu, Corporate Social Responsability Societe Generale Global Solution Centre, Romania si India: „Este important ca fiecare dintre noi sa participe activ in aceasta misiune de constientizare a importantei sustenabilitatii. Prin actiunile noastre, fie ca sunt la nivel corporate sau individual, putem atrage atentia si putem aduce un impact pozitiv, real, in ceea ce inseamna mediu, comunitate, educatie si sanatate. Ar trebui sa avem in vedere si sa ne asiguram ca orice activitate pe care o desfasuram sa fie insotita de un avantaj pentru natura, sa aiba un impact neutru ori sa contribuie la un obiectiv social.”

Schimbarea mentalitatilor – amenzi sau recompense?

In Romania, multe campanii de educare sau de constientizare a publicului sunt inca bazate pe gratificatii oferite in schimbul unui gest responsabil. Prin aceste practici, mesajele ajung mai usor la clienti, insa metoda incentivarii mai ales atunci cand vine vorba despre reciclare, este un cutit cu doua taisuri.

Pe mine ma preocupa dependenta pe care recompensarea in sine o genereaza. De exemplu, programele de buyback. Din punctul meu de vedere, ele reprezinta o decizie strategic gresita pentru ca ele creeaza dependenta; intre doua sesiuni de program de buyback piata se opreste. Omul sta intre timp cu deseul pentru ca ‘doar nu o sa il dau acum cand nu primesc la schimb nimic’. Recompensele trebuie asumate cu foarte mare grija”, a declarat Raul Pop, expert deseuri.

Pe termen lung, nu poti schimba o mentalitate sau incuraja un comportament pozitiv doar prin recompense, au conchis invitatii. Solutia ar fi educatia in primul rand, migrarea spre recompense morale, cu accent mai degraba catre valori si chiar sanctiuni.

Crearea unui obicei al reciclarii se intemeieaza pe realizare a doua conditii elementare: existenta punctelor de colectare accesibile si campanii intense de informare corecta cu privire la necesitatea reciclarii. Oamenii trebuie sa inteleaga ca gestionarea responsabila a deseurilor pe care le genereaza este un gest de normalitate intr-o societate dezvoltata”, a declarat Roxana Puia, director marketing Asociatia Environ. In 2022, Environ si-a propus sa extinda parteneriatele cu cei care dispun de spatii vizibile pentru amplasarea recipientelor de colectare a deseurilor electrice si sa dubleze numarul punctelor de colectare listate in aplicatia Unde Reciclam?.

Cine face primul pas in directia sustenabilitatii?

Ciprian Sipos, Zero Waste Creative Thinker & Green Interior Designer a declarat ca „Viitorul ii apartine celui care gandeste creativ, convinge si actioneaza. Planeta poate exista fara noi, dar invers nu e posibil. Noi putem exista fara profit, dar profitul nu poate fi creat fara valorificarea creativitatii umane si a resurselor planetei. Sustenabilitate inseamna calitate a vietii in prezent si in viitor.”

Companiile sustenabile sunt mai bine vazute de consumatori, care se uita tot mai des la produsele pe care le consuma si la cat de prietenoase cu mediul inconjurator sunt acestea in realitate.

Nu trebuie facut totul deodata, dar companiile trebuie sa inceapa de undeva. Beneficiile unui model de business sustenabil, circular, nu doar ca vor ajuta companiile sa aiba o imagine mai buna fata de clienti si parteneri, dar in final poate aduce pentru acestea si beneficii reale din punct de vedere financiar, a declarat Luminita Rosca, Director General Eco Synergy.

Dragos Tuta, fondator Ambasada Sustenabilitatii in Romania, a vorbit despre instruirea managementului din companii in legatura cu concepte si bune practici asociate sustenabilitatii, dar si despre nevoia de transparenta a companiilor in comunicarea cu consumatorii cand vine vorba de sustenabilitate.

Trebuie sa comunicam direct cu consumatorii care deja intra in magazinele noastre, intra in contact cu noi chiar daca vindem produse sau servicii. Trebuie sa le spunem noi, ca producatori ca lumea se schimba si ca trebuie sa facem efortul asta impreuna”, a declarat Dragos in cadrul conferintei.

Sustenabil zi de zi

Pentru ca fiecare persoana poarta o responsabilitate fata de mediul in care traieste, discutia despre sustenabilitate s-a mutat si la nivel individual. Despre ambalajul produselor pe care le achizitionam, hainele pe care le purtam, ce si mai ales cat punem pe masa, unde aruncam ce ramane, cum ne amenajam efectiv spatiul in care traim, au povestit specialisti din industrii diferite, incercand sa stabileasca pasi simpli spre directia sustenabilitatii.

Adriana Matei, style coach si influencer a vorbit despre garderoba capsula, o posibila solutie de limitare a consumului intr-o industrie in care decizia de cumparare este influentata in mare parte de emotii si stari „Nu e o rusine sa ai o garderoba mica si nici sa porti in fiecare zi aceeasi haina – sa normalizam acest lucru”, a declarat Adriana.

E imposibil sa fii sustenabil zi de zi daca nu esti atent la alimentatie. Din Italia, Silvia Moroni, Green influencer, content creator si food & sustainability specialist ne incurajeaza sa mergem cat mai aproape de sursa – sa cumparam local, direct de la ferme, sa folosim maximul dintr-un aliment si mai ales, sa nu ne lasam pacaliti de etichetele bio sau green.

La finalul evenimentului, Teodora Ghenciu, jurnalist pasionat de sustenabilitate a concluzionat ca lucrul pe care consumatorii constienti din Romania il asteapta de la mediul de business este responsabilitatea si ne-a indemnat intr-un ton filosofic sa alegem fericirea alegand sustenabilitatea: „Cu totii suntem in cautarea fericii supreme. Ce-ar fi sa ne concentram cu totii pe schimbarea stilului de viata in unul cat mai sustenabil, mai ecologic, mai atent cu natura si cu oamenii. Nu pentru Planeta. Nici macar pentru urmasii nostri. Ci pentru noi. Cei de acum. De azi. Astfel incat sa fim mai fericiti.”


 

Despre Environ

Asociatia Environ, una dintre primele organizatii colective de transfer responsabilitate din Romania, implineste anul acesta 15 ani de activitate, timp in care a gestionat peste 150.000 tone de DEEE (deseuri de echipamente electrice si electronice).

In calitate de promotor al economiei circulare in tara noastra, Environ isi propune sa contribuie la un mediu mai curat nu doar prin perfectionarea unui sistem de gestionare responsabila a DEEE, ci si prin implementarea de proiecte si campanii care incurajeaza schimbarea obiceiurilor privind colectarea selectiva si adoptarea unui stil de viata sustenabil.


Urmareste-ne pe Google News

Ultimele NOUTATI

e-Factura: Facturarea electronica, obligatorie de la 1 iulie in Romania pentru anumite tranzactii. Studiu de caz, exemplul polonezilor
Companii

e-Factura: Facturarea electronica, obligatorie de la 1 iulie in Romania pentru anumite tranzactii. Studiu de caz, exemplul polonezilor

Incepand cu 1 iulie, relatiile contribuabililor si firmelor din Romania cu institutiile statului si cu Fiscul se digitalizeaza, anumite categorii fiind obligate sa factureze in noul sistem...
today30 Iun. 2022
Perspective economice, in contextul inflatiei agresive: vine recesiunea in Zona Euro?
Economie

Perspective economice, in contextul inflatiei agresive: vine recesiunea in Zona Euro?

Inflatia din SUA a atins maximul ultimilor 40 de ani in mai, cand preturile de consum au crescut cu 8,6%. Aceasta tara nu este singura care a resimtit cresterea costurilor: majoritatea statelor...
today30 Iun. 2022
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Adauga comentariu

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Guvernul a adoptat OUG pentru carburanti: de cand se ieftinesc benzina si motorina, cand incep sa scada preturile
Noutati auto 2022 - stiri din domeniul...

Guvernul a adoptat OUG pentru carburanti: de cand se ieftinesc benzina si motorina, cand incep sa scada preturile

today30 Iun. 2022
Credite garantate de stat pentru studenti si familii: sunt acoperite cheltuieli cu gradinita, cresa, chiria, masina noua spatioasa etc. Se dau zeci de mii de euro
Ultimele stiri economice

Credite garantate de stat pentru studenti si familii: sunt acoperite cheltuieli cu gradinita, cresa, chiria, masina noua spatioasa etc. Se dau zeci de mii de euro

today30 Iun. 2022
Dobanzile au luat foc, anuntul zilei de la BNR da fiori reci romanilor imprumutati la banci
Financiar-Bancar

Dobanzile au luat foc, anuntul zilei de la BNR da fiori reci romanilor imprumutati la banci

today30 Iun. 2022
E jale in Constructii. Muncitorii sunt loviti direct in buzunar de noul Cod fiscal, iar patronii anunta dezastrul in randul firmelor
Companii

E jale in Constructii. Muncitorii sunt loviti direct in buzunar de noul Cod fiscal, iar patronii anunta dezastrul in randul firmelor

today30 Iun. 2022

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x