Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

ANALIZA: Companiile au nevoie sau nu de un Director de Resurse si Energie?

ANALIZA: Companiile au nevoie sau nu de un Director de Resurse si Energie?
de la 15 Oct. 2013
ANALIZA: Companiile au nevoie sau nu de un Director de Resurse si Energie? Tags: directorresurseenergiecompanieey

O zecime din PIB-ul global este reprezentat de materiile prime si resursele naturale care si sustin performanta majoritatii industriilor. Desi aceasta cifra este reprezentativa in privinta valorii economice a sectorului resurselor naturale, poate mai important ar fi un calcul al impactului asupra PIB-ului generat de deficitul sau chiar lipsa anumitor resurse, se arata in raportul World Economic Forum Global Risks 2013.


Problemele de mediu si disponibilitatea resurselor naturale sau a apei se claseaza, intr-adevar, pe primele pozitii in topul celor mai importante 50 de riscuri globale. Astfel ca, este necesara promovarea functiei de management al resurselor la nivelurile de management cele mai inalte ale companiei. Cu o perspectiva globala si misiunea de a gestiona strategic riscul privind resursele, functia ar putea fi denumita Chief Resource and Energy Officer (CREO).
 
Ingrijorarile legate de securitatea energetica, cresterea si volatilitatea preturilor la energie, deficitul de alimente si de apa genereaza noi riscuri, pe care nicio companie nu-si mai poate permite sa le ignore:
 
-         Performanta financiara scazuta cauzata de cresterea si volatilitatea preturilor resurselor si ale energiei
-         Potentiale intreruperi de activitate generate de nesiguranta disponibilitatii resurselor si energiei
-         Erodarea valorii brand-ului in urma nesatisfacerii asteptarilor stakeholder-ilor cu privire la gestionarea resurselor si energiei
-         Costuri generate de masurile de conformitate si potentialele sanctiuni.
 
CREO: un rol nou sau o extensie?
 
Pe masura ce companiile se dezvolta, complexitatea lor operationala creste, de cele mai multe ori, mai repede decat aptitudinile sau capacitatea de a tine pasul cu schimbarile. Acest aspect devine dificil de supravegheat de managerii foarte ocupati, in plus fata de responsabilitatile lor traditionale.
 
Lipsa de cunostinte specifice si asumarea deficitara de responsabilitati pot duce la o intelegere fragmentara a nevoilor generale de resurse ale intregii companii. Un COO, de pilda, responsabil cu gestionarea infrastructurii fizice a unei uzine si a flotei de vehicule, poate asigura plata facturilor de energie pentru un centru de date, insa nu va sti sa modifice arhitectura unui centru de date, asa cum ar sti sa o faca un Chief Information Officer, deoarece nu detine know-how-ul necesar.
 
Absenta pozitionarii la un nivel de management superior a gestionarii acestor aspecte multifunctionale poate duce la ratarea unor oportunitati de reducere a consumului de energie, de crestere a eficientei si de reducere a costurilor. 
 
Conceptul de CREO – ca pozitie formala in ierarhia companiei – este unul recent, dar intr-o evolutie rapida. Inainte de anul 2000, putine mentionari ale  "chief resource officer " puteau fi gasite in publicatiile importante din S.U.A.
 
Chiar si astazi, printre cei peste 225 de milioane de membri ai LinkedIn, cea mai mare retea de socializare profesionala din lume, mai putin de 60 de persoane declara ca ocupa aceasta pozitie, chiar si dintre acestea multe facand referire, de fapt, la resursele umane, si nu la cele naturale.
 
Responsabilitatile unui CREO ar putea fi preluate, intr-o prima instanta, de catre una sau mai multe pozitii superioare de management, cum ar fi: directorul operational (Chief Operations Officer - COO), directorul financiar (Chief Financial Officer - CFO), Chief Sustainability Officer (CSO) sau de catre directorul executiv de aprovizionare (Senior Supply Chain Executive), implicand extinderea corespunzatoare a competentelor si responsabilitatilor acestora.
 
Modele CREO
 
Rezultate studiului nostru arata ca o varietate de modele CREO sunt pe cale sa apara in diverse industrii si structuri organizationale. Obiectivul comun, chiar daca implica o combinare de mai multe functii, este de a oferi posibilitatea managementului resurselor – de la materiile prime din lantul de aprovizionare, pana la tehnologiile verzi in constructii si managementul datelor din companie sau raportarea catre stakeholder-ii organizatiei.
 
Daca nu este o pozitie de sine statatoare in ierarhia companiei, pozitia de CREO poate fi asumata de alte pozitii din top management, prin extinderea de responsabilitati ale:
 
Chief Sustainability Officer (CSO) – Daca CSO-ul poate lua decizii operationale, el poate avea o eficienta majora in asumarea rolului de CREO. De exemplu, o companie mare din industria serviciilor de  transport, cu o flota de dimensiuni mari si cu investitii in infrastructura fizica si-a imputernicit CSO-ul sa actioneze si ca supraveghetor al consumului de energie, de resurse si de operatiuni la nivelul intregii companii.
 
Chief Operations Officer (COO) – COO se afla deja la conducerea operatiunilor si este natural ca tot el sa supravegheze consumul de energie si resurse. Dar, aceasta responsabilitate presupune o viziune mai larga asupra riscurilor si o intelegere a cerintelor de raportare in domeniul resurselor. Pentru un furnizor de servicii financiare, un executiv senior insarcinat cu energia raporteaza direct catre COO si indirect catre CSO.
 
Chief Financial Officer (CFO) – CFO pune accentul pe managementul riscurilor si are competente in domeniul raportarii, competente care pot fi extinse si la modele de raportare privind gestionarea resurselor de la nivel intern si extern. In multe companii din domeniul serviciilor, precum software si finante, exista deja tendinta de a adauga responsabilitatea managementului energiei si al resurselor functiei de CFO. Tendintele golbale tot mai accentuate de integrare a raportarii si de atentie acordata factorilor de risc din domeniul sustenabilitatii cresc importanta perspectivei CFO-ului asupra utilizarii resurselor si a energiei.
 
Agenda CREO
 
Agenda unui CREO vizeaza urmatoarele puncte importante in managementul resuselor:
 
Diagnoza – privind necesarul de resurse si energie pentru activitatile curente si pe termen lung si de riscuri asociate
 
Concept – creeaza o agenda imbunatatita, optimizeaza consumul si procesele de achizitii a resurselor si a energiei, cu fiecare piata in parte
 
Implementare – optimizeaza capitalul  companiei si creste valoarea companiei prin intelegerea oportunitatilor specifice de imbunatatire si economisire acolo unde este posibil
 
Mentinere – beneficiile optimizarii resurselor si energiei presupun masurarea continua si imbunatatirea continua. De asemenea, este nevoie de o schimbare a culturii in cadrul organizatiei si in lantul de distributie.
 
Chiar daca pozitia de CREO nu a fost inca asimilata in experienta companiilor, reprezinta insa un rol suplimentar care trebuie asumat de catre una sau mai multe dintre pozitiile executive.
 
Avand in vedere riscurile in crestere asociate volatilitatii resurselor, directorii executivi si liderii din companii nu ar mai trebui sa se intrebe daca e sau nu cazul sa prioritizeze aceste subiecte, ci ar trebui sa raspunda la intrebarea „cine va lua aceasta initiativa, cand si cum”.
 


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant
click pe cuvantul dorit


Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!


Da, doresc să descarc GRATUIT cadoul si să primesc informaţii despre produsele, serviciile, evenimentele etc. oferite de Rentrop & Straton
Termeni si conditii de utilizare a site-ului Nota de informare
Top imagine

Comentarii

0 comentarii


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!

Top imagine
Newsletter zilnic GRATUIT
Manager de succes - 6 strategii imbatabile
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "Manager de succes - 6 strategii imbatabile".

Consilier Managementul Deseurilor

Descarca Alerter Manager.ro



Cele mai citite stiri




Ultimele comentarii



Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Din fericire, NU scriem despre
cancan, showbiz, lifestyle sau scandal.

Adauga e-mailul tau pentru Stiri din Romania reala, cu informatii zilnice, articole din economie, politic si administrativ.

Da, vreau sa primesc newsletterul zilnic.
Advertisement