“Dupa ce a cunoscut o dezvoltare constanta inca de la aparitie, acum mai bine de 8 ani, piata de leasing operational marcheaza in 2013 o stagnare. Aceasta se datoreaza in principal atat mediului economic dificil, care a determinat inca o scadere a pietei auto, cat si schimbarilor legislative, care au contribuit la aceasta evolutie slaba. Cu toate acestea, sunt optimist si ma bucur sa constat ca, in ciuda turbulentelor legislative, sociale, politice si financiare, piata de leasing operational din Romania se indreapta in directia cea buna, fiind deja cristalizata o cultura orientata catre acest gen de servicii.”, a declarat Daniel Ivan, Presedinte ASLO.
Potentialul pietei locale, din punct de vedere al cifrei de afaceri, este estimat la aproximativ 200 mil euro pentru anul 2013. De asemenea, se asteapta un total de 10.000 de autovehicule noi livrate pe parcursul acestui an.
Anul 2013 a fost unul instabil legislativ, principalele provocari care si-au pus amprenta asupra evolutiei pietei fiind modificarile aduse Codului Fiscal si timbrul de mediu. Explicand reprezentantilor Ministerului Finantelor Publice natura activitatii si segmentul tinta – eficientizarea administrarii parcurilor auto pentru detinatorii de flote – Asociatia a reusit obtinerea exceptarii firmelor de leasing operational de la limitarea deductibilitatii cheltuielilor cu amortizarea, in iunie 2013. Acest fapt permite evitarea cresterii valorilor ratelor de leasing pentru autoturisme cu o amortizare lunara de peste 1.500 RON.
“Estimez ca vom ajunge, la sfarsitul anului curent, la un numar de 42.000 de autovehicule, in usoara crestere fata de 2012.” , a declarat Daniel Ivan, Presedinte ASLO.
Estimarea este insa una moderata, din cauza faptului ca, in continuare pe piata auto exista factori care pot avea un impact negativ asupra pietei de leasing operational, printre acestia numarandu-se invazia de masini second hand aduse din afara tarii, fara taxare, dar si consumul populatiei, care a ramas rezervat.
La nivelul asociatiei, care reprezinta 90% din piata, domina in continuare serviciile complete de leasing operational (finantare si management de flote) cu o cota de 70,97%, urmate de management de flote 21,40% si leasing operational (exclusiv finantare) 7,63%. Conform datelor centralizate de ASLO, in topul primelor 5 companii membre intra: LeasePlan Romania, ALD Automotive, Porsche Mobility, Arval Service Lease Romania si RCI Finantare.
In 2013, ASLO a continuat seria de actiuni demarata in 2011, pentru crearea unor canale de comunicare cu partenerii de afaceri si cu autoritatile.