Studiu: Email-urile ne streseaza peste masura
stresemailangajatistudiicreiercontrol
Email-ul ar trebui sa ne transforme viata (moderna) intr-un mod placut, dar s-a dovedit ca ii streseaza pe angajati mai ceva ca in era scrisorilor si telefoanelor cu rozeta; acestia sunt nevoiti sa analizeze zilnic sute de mesaje e-mail, spun cercetatorii.
Citirea si trimiterea email-urilor indica semne ale stresului - presiunea sangelui creste, ca si ritmul batailor inimii, respectiv nivelul de cortizol.
Cercetatorii au urmarit un grup de 30 de angajati, descoperind ca 83% dintre acestia au devenit mai stresati, dupa ce au fost nevoiti sa acceseze email-ul, procentul lor crescand la 92%, atunci cand au vorbit la telefon si au folosit email-ul in acelasi timp.
Chiar daca primirea unui singur mesaj nu a fost mai stresanta decat onorarea unui apel telefonic sau discutia personala cu un coleg, email-urile au avut un efect mai puternic asupra oamenilor, deoarece vin in numar foarte mare.
Nivelul de stres, determinat prin analiza probelor de saliva si a monitorizarii ritmului batailor inimii, respectiv tensiunea, de-a lungul a 24 de ore, arata ca oamenii sunt stresati mai ales in zilele in care casuta de email este arhiplina.
Email-urile irelevante, care intervin in activitatea angajatilor sau cele care necesita un raspuns imediat au fost cele mai stresante, in timp ce acele mesaje care indica definitivarea muncii au fost cele mai "relaxante" pentru "oamenii muncii".
Stocarea email-urilor in foldere a determinat un nivel mai mic de stres, deoarece angajatii au simtit un mai bun control asupra situatiei, au adaugat cercetatorii.
Profesorul Tom Jackson de la Loughborough University, care a condus studiul, a declarat: "Creierul poate efectua 8-12 "misiuni" in acelasi timp si daca nu le definitivezi la timp, te vei supraaglomera si vei obosi repede. Dispozitivele multifunctionale precum smartphone-urile BlackBerry si iPhone ii transforma pe angajati in persoane disponibile 24 de ore din 24 si acest lucru contribuie la majorarea stresului".
Studiul a mai aratat si ca oamenii nu au reusit sa identifice in mod corespunzator momentul in care corpul lor a dat semne de oboseala si stres. Practic, ei muncesc exact ca niste "zombies". "Oamenii nu stiu sa isi autoregleze nivelul de comunicare, de disponibilitate si tocmai de aceea sunt coplesiti de stres", a conchis Tom Jackson.