Avantajul de a trai la oras

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Avantajul de a trai la oras Avantajul de a trai la oras
de Mihai Balescu la 30 Iun. 2018 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
aglomerari urbaneorase supra-populate

Privite din afara, marile orase super-aglomerate nu par sa fie altceva decat niste mormane imense de gunoaie rezultate in urma unui consum masiv de hrana, marfuri si servicii. Ceea ce, cu siguranta, constituie o imagine dezastruoasa, dar asta doar pana ne gandim care ar fi alternativa – anume ca aceste gunoaie sa nu fie concentrate in orase, ci raspandite pe arii mult mai vaste.

Pentru ca exact asta s-ar intampla daca oamenii nu s-ar inghesui in marile orase, ci s-ar dispersa in gospodarii individuale aerisite care, pe langa faptul ca ar raspandi, cum spuneam, gunoaiele, ar mai ocupa si suprafete pretioase de teren agricol. Nu ne dam seama la prima vedere de acest avantaj, dar datorita oraselor e posibil astazi ca jumatate din populatia planetei sa traiasca pe doar 4% din suprafata arabila a globului, lasand astfel mai mult loc pentru spatiile rurale deschise.

Orasenii au un impact mai putin agresiv si in alte privinte. E suficient sa ne gandim ca drumurile, reteaua de canalizare si liniile pentru alimentare cu energie electrica sunt mult mai scurte, deci pentru ele se consuma mai putine resurse, astfel ca in final un apartament este mult mai economicos si mai prietenos cu mediul decat o gospodarie individuala.

Apoi, locuitorii marilor orase conduc mai putin. Destinatiile lor sunt suficient de aproape pentru a se ajunge la ele pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport in comun, ceea ce inseamna ca oamenii nu trebuie sa-si foloseasca masina la fiecare deplasare. Iar beneficiile acestei situatii sunt evidente. In New York, de exemplu, consumul de energie si emisiile de carbon legate de transport sunt mult mai scazute decat media din SUA.


E-adevarat, aceste avantaje sunt mascate de imaginile infioratoare ale unor mahalale ca Dharavi (cea mai mare mahala din Mumbai) sau ale unor favele din Rio de Janeiro, unde oamenii nu au apa potabila, toalete si servicii de colectare a gunoiului. Si e de inteles, in aceste conditii, de ce tarile in curs de dezvoltare adopta politici menite sa descurajeze migratia catre marile orase.

Doar ca aceasta migratie nu este un lucru rau in sine, ci poate fi privita ca o parte inevitabila a dezvoltarii. Iar exemplul cel mai bun in acest sens este cel al capitalei Coreei de Sud, Seul, care a aratat ca se poate gestiona foarte eficient fenomenul de urbanizare rapida.

In perioada 1960-2000 populatia Seul-ului a crescut de la 3 la 10 milioane de locuitori, pe fondul dezvoltarii economice, si orasul a devenit unul dintre cele mai dens populate din lume. De altfel, intreaga tara s-a urbanizat. Procentul populatiei urbane din Coreea de Sud a ajuns de la 28% in 1961 la 83% astazi, fara sa apara insa probleme, ca in alte zone din Asia sau chiar din America de Nord.

In SUA, de pilda, in secolul 20 orasele au fost regandite tinand cont de aparitia automobilului – o masinarie minunata, aducatoare de mobilitate, dar care a facut aerul irespirabil si a impins suburbiile pana dincolo de linia orizontului. S-a dovedit astfel ca extinderea urbana bazata pe automobil nu este o idee prea buna, pentru ca inghite teren agricol, energie si alte resurse.

Dar chiar si asa, extinderea urbana ramane cea mai potrivita solutie pentru gazduirea populatiei in continua crestere, iar fuga de oras, care in urma cu 20 de ani parea OK, este considerata acum o greseala. Orasele dens populate sunt bune, deoarece elimina distantele dintre oameni si reduc astfel considerabil costurile functionarii societatii. Totul e ca ele, orasele, sa fie construite avand ca punct de reper nu automobilul, ci ascensorul.

Desigur, problema mahalalelor infioratoare ramane, doar ca in acest context ele nu mai par chiar atat de infioratoare, ci tind sa fie privite ca un rau necesar care permite unui numar tot mai mare de oameni sa supravietuiasca, dar fara riscul de a distruge planeta.

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
Companii

Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului

today05 Iul. 2025
Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant
Economie

Impactul majorarii TVA pentru HoReCa - se anunta falimente in lant

today05 Iul. 2025
Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x