Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie

Avantajul de a trai la oras


Avantajul de a trai la oras
de Mihai Balescu la 30 Iun. 2018 Exclusiv
Avantajul de a trai la oras
Tags: aglomerari urbaneorase supra-populate

Privite din afara, marile orase super-aglomerate nu par sa fie altceva decat niste mormane imense de gunoaie rezultate in urma unui consum masiv de hrana, marfuri si servicii. Ceea ce, cu siguranta, constituie o imagine dezastruoasa, dar asta doar pana ne gandim care ar fi alternativa – anume ca aceste gunoaie sa nu fie concentrate in orase, ci raspandite pe arii mult mai vaste.


Pentru ca exact asta s-ar intampla daca oamenii nu s-ar inghesui in marile orase, ci s-ar dispersa in gospodarii individuale aerisite care, pe langa faptul ca ar raspandi, cum spuneam, gunoaiele, ar mai ocupa si suprafete pretioase de teren agricol. Nu ne dam seama la prima vedere de acest avantaj, dar datorita oraselor e posibil astazi ca jumatate din populatia planetei sa traiasca pe doar 4% din suprafata arabila a globului, lasand astfel mai mult loc pentru spatiile rurale deschise.

Orasenii au un impact mai putin agresiv si in alte privinte. E suficient sa ne gandim ca drumurile, reteaua de canalizare si liniile pentru alimentare cu energie electrica sunt mult mai scurte, deci pentru ele se consuma mai putine resurse, astfel ca in final un apartament este mult mai economicos si mai prietenos cu mediul decat o gospodarie individuala.

Apoi, locuitorii marilor orase conduc mai putin. Destinatiile lor sunt suficient de aproape pentru a se ajunge la ele pe jos, cu bicicleta sau cu mijloacele de transport in comun, ceea ce inseamna ca oamenii nu trebuie sa-si foloseasca masina la fiecare deplasare. Iar beneficiile acestei situatii sunt evidente. In New York, de exemplu, consumul de energie si emisiile de carbon legate de transport sunt mult mai scazute decat media din SUA.

E-adevarat, aceste avantaje sunt mascate de imaginile infioratoare ale unor mahalale ca Dharavi (cea mai mare mahala din Mumbai) sau ale unor favele din Rio de Janeiro, unde oamenii nu au apa potabila, toalete si servicii de colectare a gunoiului. Si e de inteles, in aceste conditii, de ce tarile in curs de dezvoltare adopta politici menite sa descurajeze migratia catre marile orase.

Doar ca aceasta migratie nu este un lucru rau in sine, ci poate fi privita ca o parte inevitabila a dezvoltarii. Iar exemplul cel mai bun in acest sens este cel al capitalei Coreei de Sud, Seul, care a aratat ca se poate gestiona foarte eficient fenomenul de urbanizare rapida.

In perioada 1960-2000 populatia Seul-ului a crescut de la 3 la 10 milioane de locuitori, pe fondul dezvoltarii economice, si orasul a devenit unul dintre cele mai dens populate din lume. De altfel, intreaga tara s-a urbanizat. Procentul populatiei urbane din Coreea de Sud a ajuns de la 28% in 1961 la 83% astazi, fara sa apara insa probleme, ca in alte zone din Asia sau chiar din America de Nord.

In SUA, de pilda, in secolul 20 orasele au fost regandite tinand cont de aparitia automobilului – o masinarie minunata, aducatoare de mobilitate, dar care a facut aerul irespirabil si a impins suburbiile pana dincolo de linia orizontului. S-a dovedit astfel ca extinderea urbana bazata pe automobil nu este o idee prea buna, pentru ca inghite teren agricol, energie si alte resurse.

Dar chiar si asa, extinderea urbana ramane cea mai potrivita solutie pentru gazduirea populatiei in continua crestere, iar fuga de oras, care in urma cu 20 de ani parea OK, este considerata acum o greseala. Orasele dens populate sunt bune, deoarece elimina distantele dintre oameni si reduc astfel considerabil costurile functionarii societatii. Totul e ca ele, orasele, sa fie construite avand ca punct de reper nu automobilul, ci ascensorul.

Desigur, problema mahalalelor infioratoare ramane, doar ca in acest context ele nu mai par chiar atat de infioratoare, ci tind sa fie privite ca un rau necesar care permite unui numar tot mai mare de oameni sa supravietuiasca, dar fara riscul de a distruge planeta.

Sursa foto: www.pexels.com


Editorialist Manager.ro
25 de ani experienta in domeniul editorial
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.


Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te GRATUIT la Newsletter-ul Manager.ro pentru a primi cele mai proaspete informatii si analize referitoare la subiectele care te intereseaza!
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
Top imagine


Ultimele NOUTATI

PAMFLET. N-a venit Covidul care trebuia sa vina

PAMFLET. N-a venit Covidul care trebuia sa vina
M-am gandit in seara asta ca am si eu o mare problema legata de coronavirusul asta. Nu e, dom'le, ce trebuie!  La o simpla derulare a ''peretelui de noutati'' de pe Facebook, e imposibil sa nu vezi o stire despre coronavirus. Ei, daca faci greseala sa deschizi sectiunea de...
today11 Iul. 2020

Rafila il corecteaza pe Tataru. In ce situatie se impune DE FAPT o noua stare de urgenta

Rafila il corecteaza pe Tataru. In ce situatie se impune DE FAPT o noua stare de urgenta
Reprezentantul Romaniei in cadrul Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS) si presedintele Societatii Romane de Microbiologie, profesorul Alexandru Rafila l-a corectat vineri seara pe ministrul Sanatatii, Nelu Tataru, cu privire la cum ar trebui sa arate bilantul infectarilor, astfel incat in...
today10 Iul. 2020

Pandemia a pus capat crizei fortei de munca: Acum, angajatii vor alerga dupa angajatori

Pandemia a pus capat crizei fortei de munca: Acum, angajatii vor alerga dupa angajatori
Pana la venirea pandemiei, Romania se confrunta cu o criza acuta a fortei de munca. Absolventii asteptau momentul oportun sa intre pe piata, anumite categorii preferau confortul unui ajutor social, alti angajati jonglau cu ofertele cerand diverse bonusuri si facilitati ca sa accepte una dintre ele....
today10 Iul. 2020

Alina Bica a fost prinsa de politisti in Italia. Fosta sefa DIICOT era urmarita international

Alina Bica a fost prinsa de politisti in Italia. Fosta sefa DIICOT era urmarita international
Fosta sefa DIICOT, Alina Bica, si Ion Benea, om de afaceri, au fost prinsi de politisti in Italia. Cei doi vor fi predati autoritatilor romane, fiind condamnati in Romania pentru mai multe fapte de coruptie. ''Alina Bica Mihaela, urmarita international, cu mandat european, pentru...
today10 Iul. 2020
Newsletter zilnic GRATUIT
7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020
Aboneaza-te la newsletterul Manager.ro si primeste ultimele noutati pe email.

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit  "7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020".

Vlad Strunescu
Editorial de Vlad Strunescu

Funesta lista de la ora 13.00

De la sfarsitul anului trecut, cand China parafa nefastul certificat de nastere al noului coronavirus, au fost diagnosticate, in toata lumea, inspre 12 milioane de cazuri de infectare, dintre care aproape 540.000 de decese si peste 6 milioane de vindecari. Pe 7 iulie 2020, SUA depasisera trei milioane de infectari, ramanand cea mai afectata tara, atat in privinta numarului de cazuri, cat si a numarului de decese, peste 131.000, dar a inregistrat si peste 1,3 milioane de vindecari. Citeste si: Tataru: Se impune STAREA DE URGENTA daca vom ajunge la 10.000 de cazuri in 3-4 zile   America Latina contabilizeaza peste 3...
Vlad Strunescu
Editorial de Vlad Strunescu

Audiente fara masca

De cand cu starea de alerta, printre mesajele care ne spun sa facem miscare, sa bem apa si sa consumam fructe si legume, s-au strecurat trei videoclipuri din campania de informare sustinuta de Guvernul Romaniei pentru prevenirea raspandirii noului coronavirus. Stare de urgenta sau de alerta sa fie sau nu, daca acestea nu sunt mesaje de cea mai mare utilitate publica, nu stiu zau care or fi.  Citeste si: Specialist: In jurul datei de 23 august putem avea aproximativ 800 de infectii noi pe zi   Dintr-un filmulet ar trebui sa invatam cum se poarta corect masca de protectie: "Ai grija sa-ti dezinfectezi...



Recomandari MANAGER.RO




Cele mai citite stiri




Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"7 modele de contracte si formulare - actualizate conform GDPR 2020"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016