Salariul mai mare se obtine la interviu, nu dupa angajare! Sfaturi de la experti HR pentru negocieri in timpul interviului
negociere salariuinterviu angajaresalariu mai marecum negociezi salariul
Stiai ca salariul mai mare se obtine la interviu, nu abia dupa angajare? Acesta este mesajul pe care il transmit tot mai multi specialisti in resurse umane, mai ales in contextul in care majoritatea candidatilor accepta prima oferta fara sa incerce macar o negociere. Uite ce ar trebui sa faci daca iti doresti un salariu mai mare!
Potrivit unui studiu Glassdoor, 60% dintre cei care primesc o oferta de munca spun „da” fara sa intrebe daca se poate mai mult. De cele mai multe ori, acest lucru se intampla din teama de a nu pierde oportunitatea, de a nu parea „dificili” sau de a nu crea o impresie negativa. Dar expertii spun ca exact momentul discutiei finale de la interviu este ocazia perfecta de a cere ceea ce meriti.
Primul pas important este documentarea. Inainte sa ceri un salariu mai mare, trebuie sa stii exact ce inseamna „mai mare” in realitatea pietei. Instrumente precum comparatorul Salario de la
eJobs iti pot oferi o imagine clara despre media veniturilor pentru pozitia vizata, in functie de experienta, industrie si oras. Odata ce ai aceste date, iti poti stabili o strategie clara: un salariu minim acceptabil, un nivel realist sustinut de piata si unul ideal, care sa reflecte valoarea maxima pe care o poti justifica.
Cum sa negociezi un salariu mai mare chiar de la interviu
Un truc simplu, dar eficient in timpul negocierii este sa ceri putin peste suma pe care o vizezi. In acest fel, daca angajatorul va face o contraoferta, este foarte probabil sa se ajunga exact la suma dorita. Totodata, evita sa oferi un interval salarial – daca o faci, angajatorul va merge aproape intotdeauna pe suma cea mai mica. Fii clar, sigur pe tine si pregatit cu argumente. Daca vrei 6.000 de lei, spune acest lucru si explica de ce compania ar trebui sa plateasca aceasta suma: ai experienta, ai rezultate, stii sa livrezi.
Salariul mai mare se obtine la
interviu, dar doar daca stii sa joci corect cartea comunicarii. Tonul face diferenta: nu cere ca si cum ai implora, nu cere ca si cum ai cere scuze. Vorbeste calm, clar, cu voce ferma si fara ezitari inutile precum „poate”, „cred”, „daca se poate”. Acestea iti submineaza mesajul si creeaza impresia ca nu esti sigur pe ceea ce ceri. In acelasi timp, adapteaza-ti discursul in functie de interlocutor. Cu HR-ul poti discuta mai tehnic, procedural; cu viitorul manager – mai orientat spre impact si rezultate.
Un alt element important este timingul. Nu aduce discutia despre bani in primele 5 minute ale primului interviu. Asteapta pana primesti o oferta concreta sau pana cand angajatorul te intreaba despre asteptarile salariale. Daca nu esti pregatit sa raspunzi pe loc, poti cere o zi de gandire – dar revino rapid. In plus, foloseste aceasta perioada pentru a reanaliza responsabilitatile postului si pentru a recalibra pretentiile in functie de complexitate si cerinte.
In cele din urma, arata clar ce aduci in companie. Un angajator va fi mai deschis la negociere atunci cand vede in tine o investitie, nu doar o cheltuiala. Vorbeste despre proiecte, despre rezultate, despre initiative care au adus valoare concreta in joburile anterioare. Nu te teme sa spui clar: „Pot aduce rezultate peste medie, iar pachetul financiar pe care il discutam trebuie sa reflecte acest lucru.” Asta inseamna asumare, incredere si maturitate profesionala.