Care sunt secretele Educatiei din Romania?
educatie romaniainvatatura romaniabuget educatiecivilizatie romania
Pe ordinea de zi a uneia dintre recentele sedinte de guvern, aparea un proiect mai special si care suna oarecum ciudat in timpanele tabacite de atata realitate sumbra romaneasca.
Era vorba despre aprobarea
Listei cuprinzand categoriile de
informatii secrete de stat, pe niveluri de secretizare, elaborate si detinute de Ministerul Educatiei Nationale.
Articolul unic prevedea ca "se aproba Lista cuprinzand categoriile de informatii secrete de stat, pe niveluri de secretizare, elaborate si detinute de Ministerul Educatiei Nationale, in domeniul sau de activitate, precum si de catre institutiile publice si unitatile aflate in subordinea sau in coordonarea acestuia si termenele de clasificare aferente acestora, prevazuta in anexa care face parte integranta din prezenta hotarare".
S-o fi aprobat, nu s-o fi aprobat, cert este ca, de multa vreme, exista niste informatii cat se poate de publice legate de educatia nationala.
Primul si cel mai public - daca se poate spune asa - este Articolul 32 din Constitutia Romaniei, referitor la Dreptul la invatatura.
Pe urma, in Legea educatiei nationale, sta scris ca, "
in Romania, invatamantul constituie prioritate nationala". Cum este prioritate cand, in niciun an (!) nu i s-a alocat si nu i se aloca procentul legal de 6% din PIB?
Iar legea asta "are ca viziune promovarea unui invatamant orientat pe valori, creativitate, capacitati cognitive, capacitati volitive si capacitati actionale, cunostinte fundamentale si cunostinte, competente si abilitati de utilitate directa, in profesie si in societate".
De asemenea, "Misiunea asumata de lege este de formare, prin educatie, a infrastructurii mentale a societatii romanesti, in acord cu noile cerinte, derivate din statutul Romaniei de tara membra a Uniunii Europene si din functionarea in contextul globalizarii, si de generare sustenabila a unei resurse umane nationale inalt competitive, capabila sa functioneze eficient in societatea actuala si viitoare".
Mai scrie ca... "Idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane, in formarea personalitatii autonome si in asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru implinirea si dezvoltarea personala, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetateneasca activa in societate, pentru incluziune sociala si pentru angajare pe piata muncii".
Urmeaza si insiruirea principiilor care guverneaza invatamantul preuniversitar si superior, atat de multe, incat era sa fie epuizate literele alfabetului latin. La punctul b), este principiul calitatii, in baza caruia, activitatile de invatamant se raporteaza la standarde de referinta si la
bune practici nationale si internationale.
La punctul c), este principiul relevantei, in baza caruia, educatia raspunde nevoilor de dezvoltare personala si social-economice; la punctul d), se afla principiul eficientei, in baza caruia, se urmareste obtinerea de rezultate educationale maxime, prin gestionarea resurselor existente, iar, la f), principiul raspunderii publice, in baza caruia unitatile si institutiile de invatamant raspund public de performantele lor.
De asemenea, Legea prevede ca Educatia si formarea profesionala a copiilor, a tinerilor si a adultilor au ca
finalitate principala formarea competentelor, intelese ca ansamblu multifunctional si transferabil de cunostinte, deprinderi/abilitati si aptitudini, necesare pentru: a)
implinirea si dezvoltarea personala, prin realizarea propriilor obiective in viata, conform intereselor si aspiratiilor fiecaruia si dorintei de a invata pe tot parcursul vietii; c)
ocuparea unui loc de munca si
participarea la functionarea si dezvoltarea unei economii durabile; e)
educarea in spiritul demnitatii, tolerantei si respectarii drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului; f) cultivarea sensibilitatii fata de problematica umana, fata de valorile moral-civice si a respectului pentru natura si mediul inconjurator natural, social si cultural.
Cuvinte si deziderate frumoase, nu-i asa? In ciuda lor, stim aproape toti cum sta treaba, de la abandonul scolar, la abandonarea nevoilor in fundul curtii scolii.
Mai exista si un studiu publicat acum cateva saptamani care releva ca 9 romani din 10 cred ca scoala nu ii pregateste suficient de bine pe elevi pentru construirea unei viitoare cariere si ca numai 2 elevi din 100 merg cu drag la scoala. Cei mai multi dintre... invatacei sunt indiferenti sau, mai rau, intra in clasa cu stari puternice de anxietate sau simtind resentimente fata de profesori.
Nici multi profesorii nu vin la scoala, nu cu placere, dar macar cu drag si cu dorinta de a-i invata ceva pe elevi. Unul din patru profesori sufera de anxietate, iar 15% au stari de epuizare psihica.
Deci, pana la urma, care sunt secretele Educatiei?
Foto: pixabay.com