Comunicam "pur si simplu" sau "simplu si pur"? Stiluri de comunicare - Asertivul

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Comunicam pur si simplu sau simplu si pur? Stiluri de comunicare - Asertivul Comunicam "pur si simplu" sau "simplu si pur"? Stiluri de comunicare - Asertivul
de Redactia Manager la 25 Mar. 2015
Urmareste-ne pe Google News
comunicare asertivastiluri de comunicarestilul agresivstilul submisiv

Celebrul stil asertiv: pur, simplu, direct, clar - asa exprim ceea ce percep eu, gandesc eu, simt eu, imi doresc eu - "Eu observ ca...", "Ma simt / eu simt...", "Eu am impresia ca...", "Imi doresc sa...". Atunci cand aleg sa comunic asertiv raman, in acelasi timp, receptiv la ceea ce percepi tu, gandesti tu, simti tu, iti doresti tu - "Tu esti...; "Tu simti..."; "Tu vrei...".

Spre deosebire de mesajele in care „tu” esti subiectul, „mesajele de tip eu” ma ajuta sa-ti fac cunoscuta “realitatea” mea interioara, fara sa te critic, sa te acuz, sa te jignez sau sa interpretez in vreun fel “realitatea ta”.

De exemplu: “M-ai adus la exasperare maxima cu lamentarile tale!” .

Prin acest „mesaj de tip tu” transmit  ca “tu m-ai adus la exasperare = tu esti responsabil pentru starea mea de exasperare maxima = tu esti de vina pentru ca prin lamentarile tale (te mai si plangi toata ziua!!) ma exasperezi!” Asadar, vorbesc despre tine si nu despre mine, ajungand sa te acuz si sa te critic! Efectele ar fi variate - blocajul, inchiderea comunicarii, invartirea intr-un cerc vicios al atacurilor si apararilor, ce pot varia de la cele mai grosolane pana la cele mai rafinate.


Cum ar fi daca s-ar schimba modul in care transmit mesajul? “Ma simt complesit atunci cand primesc observatii repetate din partea ta si traiesc senzatia ca nu le mai pot face fata. Mi-as dori ca atitudinea ta sa fie mai concilianta; mai multa intelegere din partea ta m-ar ajuta sa ma concentrez mai bine si sa inteleg modul in care vezi tu concretizarea proiectului.”

Ce face diferenta:

1. “Ma simt coplesit” = acesta este un raspuns emotional la situatie si consta in exprimarea emotiei pe care eu o traiesc si pentru care imi asum responsabilitatea; tu nu esti vinovat pentru ca eu ma simt coplesit in fata observatiilor sau solicitarilor tale. Stiu ca nu-i usor sa accept faptul ca cel din fata mea (oricat de tare ar ridica tonul la mine!) NU este cauza furiei mele, ci ca ea provine influentele pe care le-am primit de la persoanele-model din trecutul meu, din strategiile de raspuns la astfel de situatii pe care mi le-am construit in timp etc.

“Esti cel mai mare dezordonat pe care l-am intalnit vreodata!” – se poate transforma in: “Ma simt iritata cand lasi dosarele ravasite in sertar.”

Sau:

“Esti incredibil de nepasator.” – se poate transforma in: “Ma simt frustrat, ori de cate ori acorzi atentie totala doar nevoilor tale”.

Sau:

“Imi vine sa ma urc pe pereti cand ma descosi pe toate partile.” – se poate transforma in: “Ma simt deranjat cand imi adresezi atat de multe intrebari”.

2. “Atunci cand primesc observatii repetate de la tine” =  acesta este un punct de vedere obiectiv, fara nicio incarcare emotionala negativa (fata de “atunci cand te lamentezi” care acuza si critica).

Asadar, rolul descrierii obiective a situatiei este acela de a detensiona emotional comunicarea.

3. Exprimarea dorintei sau a rezultatului preferat la situatie = contine ceea ce ti-ai dori sa se intample si nu ceea ce ar fi obligatoriu sa se intample! Un om are nevoie de libertate si are dreptul sa aleaga. Ii respecti acest drept in comunicarea asertiva, atunci cand formulezi cererea cu simplitate si naturalete, renuntand la orice tendinta de a seduce sau a ameninta, de a culpabiliza sau a constrange, fara jocuri psihologice sau manipulari.

Secretul unei cereri simple, firesti si sanatoase consta in constientizarea si acceptarea faptului ca ceea ce ceri nu ti se cuvine! In cazul in care primesti ceea ce ai cerut bucura-te, iar daca primesti un refuz, intampina-l cu seninatate. Cand pretinzi, este practic imposibil sa primesti refuzul cu seninatate. Ceea ce ai trait este tristete sau furie pentru ca te considerai indreptatit sa primesti si era de neconceput pentru tine ca celelalt sa nu-ti raspunda si sa nu-ti fie recunoscute meritele sau valoarea.

Comunicarea asertiva nu este folosita pentru a-l determina pe celalalt sa faca ce doresti tu! Rolul ei este acela de a-i oferi celuilat posibilitatea de a afla ce simti si ce nevoie ai. El poate alege liber, simplu, firesc, direct, adica asertiv sa refuze implinirea nevoii tale.
In cazul in care celalalt se simte santajat, manipulat, constrans sau agresat, in urma formularii corecte si exprimarii autentice a unui „mesaj de tip eu”, aceasta nu mai este problema ta. Tu ai “doar” responsabilitatea trairilor tale emotionale, nevoilor tale si intentiilor care stau la baza actiunilor tale.

Concluzie:

Ai urmarit vreodata un meci de volei? Transmiterea unui mesaj asertiv poate fi comparata cu trimiterea mingii in terenul celeilalte echipe, cu maximum de fair-play posibil. Ce vor face cu mingea  jucatorii din celalata echipa, nu este problema ta sau a echipei tale si nu tine de tine, ci depinde in totalitate de resursele acelei echipe si de motivele pentru care se afla de cealalta parte a fileului: joaca pentru a castiga cu orice pret (stilul agresiv); joaca pentru a fi invinsa (stilul submisiv) sau joaca pentru a experimenta si exprima firesc bucuria jocului impreuna ceilalti jucatori (stilul asertiv)?

Citeste articolele anterioare din seria „Stiluri de comunicare” -  Agresivul si Submisivul.    


Autor: Diana Onila (trainer & psiholog consultant iD learning)

iD learning. Training. Evaluare. Consultanta. Coaching.

Ultimele NOUTATI

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau
Companii

Pulsul industriei IT din Romania - cand toata Europa concedia masiv, Romania facea angajari. Nici azi nu o ducem mai rau

today05 Iul. 2025
Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice  Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice
Economie

Japonia se pregateste sa fie lovita de o serie de cutremure puternice Autoritatile avertizeaza populatia sa nu creada zvonurile apocaliptice

today05 Iul. 2025
Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA
Economie

Patronatele avertizeaza: Pana in toamna puterea de cumparare va scadea cu pana la 40%, preturile vor creste cu pana la 10% din cauza majorarii TVA

today05 Iul. 2025
Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor
Ultimele stiri economice

Divortul, sport national in Romania: 4 din 10 cupluri se cearta din cauza banilor

today04 Iul. 2025
2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari
Companii

2025 aduce soc fiscal: orice firma plateste impozit pe cel putin 30% din profit, chiar daca in trecut a inregistrat pierderi mari

today04 Iul. 2025
Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari
Companii

Incepe marele exod fiscal? De teama masurilor de austeritate, firmele romanesti si-ar putea muta sediile fiscale in alte tari

today04 Iul. 2025
Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale
Economie

Majoritatea tarilor UE critica reforma propusa de presedinta CE. Miza: 400 de miliarde de euro! Ce presupune revizuirea finantarii regionale

today04 Iul. 2025
7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale
Economie

7 din 10 tineri folosesc TikTok, dar doar 3 din 10 au cont pe LinkedIn – tinerii romani prefera distractia online in locul retelelor profesionale

today04 Iul. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x