Dezvoltarea oraselor nu ar fi fost posibila fara aceasta inventie: liftul

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Dezvoltarea oraselor nu ar fi fost posibila fara aceasta inventie: liftul
Dezvoltarea oraselor nu ar fi fost posibila fara aceasta inventie: liftul
de Mihai Balescu la 23 Mar. 2021 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
Cum ar arata astazi orasele lumii daca nu s-ar fi inventat liftul? Nu e greu sa ne imaginam: cladirile ar avea toate maximum 5-6 etaje. Nu am vedea nicaieri zgarie-nori, centre de afaceri cu 30 de etaje si nici hoteluri maiestuoase. Si orice nou proiect de dezvoltare urbanistica ar avea in vedere doar extinderea pe orizontala, concomitent cu extinderea infrastructurii de transport si utilitati. Mai sugestiv, un oras cu 2 milioane de locuitori, cum este Bucurestiul, s-ar intinde probabil pe 1.000 kmp, si nu pe doar 228.

Nevoia de transport vertical este la fel de veche ca civilizatia insasi. Primele variante de elevatoare constau in simple platforme legate cu franghii si erau actionate prin intermediul scripetilor de catre oameni sau animale. Se foloseau in special pentru transportul marfurilor, iar o aplicatie interesanta o gasim in Roma antica, unde elevatoarele ridicau gladiatorii si animalele salbatice la nivelul arenei Colosseum.

Ele au devenit foarte necesare odata cu inceputul revolutiei industriale, in secolul 19, cand transportau materii prime si marfuri in fabrici. Se foloseau variante hidraulice, cu piston si cilindru care utilizau presiunea apei sau a uleiului pentru a ridica platformele/cabinele, dar acestea aveau un mare dezavantaj: pentru ca pistonul sa poata efectua o cursa completa era nevoie ca sub cladire sa se sape un put in care pistonul sa se retraga cand platforma era la sol.

Mult mai practica din punct de vedere constructiv era varianta cu franghii/cabluri, doar ca aceste lifturi erau considerate atunci periculoase. Franghiile se rupeau adesea, platformele cu marfuri si cabinele cu pasageri se prabuseau, iar efectele erau dramatice. Cel care a rezolvat problema a fost americanul Elisha Otis, care in 1852 a inventat un dispozitiv de franare care intra automat in functiune daca franghia ceda.


El a si demonstrat eficienta inventiei sale in cadrul unei expozitii la New York cand, aflat intr-o cabina de lift ridicata la inaltime, a taiat franghia care o sustinea, sub ochii unei asistente numeroase. Cabina a cazut doar cativa centimetri inainte sa intepeneasca pe pozitie.

Asadar, Otis nu a inventat liftul, ci acest dispozitiv de franare automata, absolut necesar pentru functionarea sigura a lifturilor. Importanta inventiei sale devine evidenta daca spunem ca aceasta, alaturi de structura de rezistenta cu grinzi de otel, a permis aparitia constructiilor inalte si a marcat astfel inceputul erei zgarie-norilor.

Ca o curiozitate, in SUA functioneaza la momentul actual cca 1 milion de lifturi care parcurg peste 2 miliarde de km in fiecare an, cam de 14 ori distanta de la Pamant la Soare.  

Sursa foto: www.pexels.com

Editorialist Manager.ro
adresa de e-mail: mihaib@rs.ro

Ultimele NOUTATI

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?
Financiar-Bancar

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?

today16 Iun. 2025
Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala
Economie

Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala

today16 Iun. 2025
Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar
Companii

Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar

today16 Iun. 2025
Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain
Ultimele stiri economice

Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain

today16 Iun. 2025
Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv
Ultimele stiri economice

Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv

today16 Iun. 2025
Ghidul angajatorului. Salariatul nu se  poate opune trimiterii lui in delegatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Salariatul nu se poate opune trimiterii lui in delegatie!

today16 Iun. 2025
Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?
Sanatate

Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?

today16 Iun. 2025
13 motive intemeiate pentru care un salariat poate  contesta decizia angajatorului de a-l concedia
Companii

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate contesta decizia angajatorului de a-l concedia

today16 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x