Concursurile de frumusete pentru copii. O distractie nevinovata sau o afacere sinistra?
concursuri de frumusete pentru copii
In urma cu cca 60 de ani, conducerea unui parc de distractii din New Jersey a avut ideea sa organizeze un concurs de frumusete inedit (Little Miss America), care avea toate ingredientele unui concurs clasic de acest gen, dar cu o diferenta esentiala: concurentele erau fetite intre 5 si 8 ani. De la acel eveniment s-a dezvoltat ulterior o intreaga industrie, evaluata astazi la 5 miliarde de dolari, cu 5.000 de astfel concursuri organizate in fiecare an in SUA si cu cca 250.000 de copii participanti.
Ce vedem la aceste concursuri? Fetite de 6 ani machiate strident, cu coafuri si rochii extravagante, purtand tocuri si defiland nonsalant pe o scena... Tinute elaborate, extensii de par, gene false, ruj din belsug, piele bronzata artificial, dinti falsi (da, dinti falsi!), training profesionist, lacrimi, rivalitati, crize de nervi si, in general, tot tacamul care insoteste in mod normal un concurs de frumusete.
Doar ca in cazul acesta spectacolul e grotesc, dat fiind ca protagonistele sunt fetite care nu au nici macar varsta de scoala si care sunt incurajate (fortate?) de mamele lor sa se comporte ca niste tinere de 18-20 de ani. Uneori copilele intruchipeaza chiar personaje pline de sexualitate din diverse filme, cum ar fi prostituata din „Pretty woman” (Julia Roberts) sau adolescenta in costum mulat din piele neagra din „Grease” (Olivia Newton-John).
E un comportament nenatural si nociv, dupa cum spun psihologii, pentru ca el le invata pe fetite, inca de la aceasta varsta frageda, ca aspectul fizic este totul si ca important este sa arate intotdeauna cat mai bine, pentru ca doar asa au sanse sa cunoasca succesul.
Iar aceasta „invatatura”, evident, este nu numai neadevarata, ci si periculoasa, deoarece poate duce la o preocupare nesanatoasa pentru perfectiune, cu efecte ce se vor vedea peste ani, in adolescenta sau in viata de adult: diete crancene, asteptari nerealiste de a arata intr-un anumit fel, stima de sine scazuta etc.
Mamele se apara insa si spun ca participarea la aceste concursuri are efecte pozitive: le invata pe odraslele lor cum sa se poarte in fata unui public, cum sa-si invinga teama de scena, cum sa-si dezvolte anumite abilitati (dans, cantat) si cum sa castige sau sa piarda cu gratie – lucruri care le vor fi de ajutor mai tarziu.
Doar ca argumentul acesta poate fi combatut foarte usor: toate efectele pozitive enumerate mai sus pot fi obtinute si prin cursuri specializate (de teatru, de muzica, de dans) care au avantajul ca nu streseaza copilul si ca pot fi impletite cu alte activitati sociale, cu perioade pentru somn, pentru teme, pentru educatie.
“Dar fetitei mele ii place, intrebati-o!”, spun de obicei mamele, fara sa isi dea seama ca micutele reactioneaza de fapt la interesul pe care ele, mamele, il manifesta fata de aceste concursuri si fara sa se intrebe ce discernamant si ce capacitate de a face alegeri corecte are un copil de 5-6 ani.
Ele, mamele, nu realizeaza nici ca machiajul exagerat si tinutele adesea sumare le transforma de multe ori pe micute in replici miniaturale ale unor profesioniste ale sexului (ca sa nu zicem direct cuvantul). Este notoriu cazul unui tatic din SUA care a aparut la un astfel de concurs cu fetita sa costumata in iepuras Playboy, in timp ce el o seconda, imitandu-l pe Hugh Hefner. Fara cuvinte.
Problema cea mare cu aceste concursuri este insa ca nu pot fi eliminate prea usor. Asa cum spuneam mai sus, ele au devenit deja o industrie si, se stie, cand vine vorba de bani, americanii sunt foarte sensibili. In SUA se organizeaza anual cca 5.000 de astfel de concursuri care atrag in jur de 250.000 de copii si ganditi-va ca pentru fiecare dintre acesti copii se fac cheltuieli: taxa de participare la concurs, cazare, masa, garderoba, machiaj, coafor, antrenor personal etc.
Se estimeaza ca, mai ales in cazul concursurilor glitz (un fel de varianta de lux), aceste cheltuieli pot depasi lejer 5.000 $. Si pentru ce? Pentru o coronita stralucitoare si pentru un premiu in bani care nu depaseste 1.000 $, o suma mult sub cheltuielile facute.
Dar, dupa cum probabil banuiti, premiul cel mare il constituie in realitate satisfactia mamicilor. Exista in societatea americana o adevarata goana dupa publicitate (fiecare american isi asteapta nerabdator cele 15 minute de faima prezise de Andy Warhol), exista acolo un model cultural care catalogheaza castigarea unui astfel de concurs drept o realizare ce merita sa fie popularizata.
Nu e de mirare, deci, ca mamicile in cauza vaneaza asemenea “realizari”. Asa ca isi pun la munca fetitele si, cu argumentul ca vor sa le dezvolte abilitati pentru mai tarziu, le baga in programe de pregatire, cu lectii de dans, de cantat, de “aratat bine”, vaduvindu-le de timpul de joaca (or, se stie foarte bine, pentru un copil joaca este esentiala, prin ea isi formeaza deprinderile care il vor ajuta cu adevarat in viata).
Si, in fine, daca va intrebati cumva de unde au niste fetite de 6 ani atata energie pentru a sustine asemenea programe de pregatire, pentru a calatori in alte orase si pentru a participa la concursuri solicitante, raspunsul e simplu: mamicile au grija sa le dea periodic bauturi energizante pe baza de cofeina (!).
Sursa foto: captura TLC