ANALIZA: Recesiunea a afectat modul in care tinerii vad piata muncii
analizarecesiunetineripiata munciilocuri de muncaeconomie
Chiar daca nu strang monede la saltea, asa cum faceau strabunicii lor in timpul Marii Depresiuni, tinerii din ziua de astazi au fost serios afectati de Marea Recesiune.
Intrarea pe o piata a muncii in scadere poate influenta atitudinile tinerilor pe o perioada de pana la 20 de ani, se arata intr-un studiu realizat de profesorul de economie Lisa Kahn, din cadrul Yale.
Aceasta generatie va fi marcata de aversiunea fata de risc si credinta populara conform careia munca in exces nu garanteaza succesul. Combinam acest factor cu teama confruntarii si rezulta o forta PASIVA de munca, deloc prielnica economiei. Generatiile nascute intre anii '70 si '90 pot spune multe despre evolutia de pe piata muncii.
A. Sunt mai putin dispusi sa riste - Tinerii isi schimba comportamentul "de piata" intr-un an mai des decat un investitor batran, care are experienta necesara. Istoria profiturilor mici din anii '70 i-a determinat pe tinerii investitori sa riste mai putin chiar si in anii '80. Acestia si-au retras banii din banci si de pe burse mai rapid decat investitorii batrani, care si-au adus aminte de castigurile din anii '50 - '60 si au devenit mai increzatori in sansele de relansare economica.
B. Pe fondul acestei nesigurante, tinerii nu mai investesc atat de masiv - in piata bursiera si nici in cautarea unui job - Tinerii intra intr-un cerc vicios, in care se tem sa-si reinvesteasca banii. Cei care se lupta cu inflatia acuta sunt mai putin dispusi sa investeasca in bunuri precum bonduri, preferand investitiile mai "blindate" in fata inflatiei. Aceasta atitudine se oglindeste si in modul in care angajatii vad slujbele: tinerii nu mai sunt dispusi sa ramana loiali unei singure companii (unui singur angajator).
C. Tinerii pun la indoiala ierarhiile traditionale - Daca te astepti ca tinerii sa trateze un board in functie de ierarhia sa, te inseli. Ei tind sa ii vada pe toti la acelasi nivel. Angajatii mai tineri sunt mult mai dispusi sa provoace ierarhiile traditionale si managerii.
D. Tinerii cred ca norocul joaca un rol esential in gasirea succesului - Cei care au inceput sa lucreze in timpul Recesiunii incep sa creada ca succesul depinde mai degraba de noroc, decat de efortul depus si sunt mai putin increzatori in institutiile publice.
E. Sunt mai dispusi sa-si pastreze locul de munca, indiferent daca acesta se potriveste cu planurile lor de cariera - Cei care termina scoala in timpul recesiunii sunt mai predispusi sa isi compromita cariera, multumindu-se cu joburi prost platite, functii de conducere entry-level - opuse uneori planurilor lor originale.
F. Tinerii sunt mai putin dispusi sa reintre pe piata locurilor de munca - Cand esti tanar, schimbi des locurile de munca - e ceva normal. Trebuie sa-ti gasesti jobul potrivit si sa obtii mariri de salarii. Acest lucru NU mai este specific generatiei tinere, se arata in studiul Yale.
G. Tinerii prefera sa stea la "adapost" - Tinerilor li s-a spus ca pot deveni oricine, oricand. Dar dependenta de parinti si siguranta caminului nu-i indeamna sa revolutioneze sistemul, sa se descopere pe ei insisi, in esenta sa exploreze oportunitatile.
H. Tinerii vor raspunsuri imediate - Potrivit studiului Yale, generatia tanara nu poate tolera incertitudinea. Generatia "tech", fascinata de gadget-uri, asteapta raspunsuri imediate si acces instant. Ambiguitatea ii scoate din minti. Vor un raspuns.
I. Aceeasi baza pusa in tehnologie transforma generatia tanara intr-una mai "aparte" din punct de vedere social - Potrivit consultantului financiar Mary Crane, generatia tanara nu stie cum sa se imbrace sau sa se poarte in mod profesional. Peste 80% dintre tineri detin un celular, dar nu-l folosesc pentru a suna pe cineva. Prefera sa foloseasca mesageria SMS. Angajatorii descopera ca acesti tineri nu sunt capabili sa poarte o conversatie normala, in cadrul unui interviu.
J. Tinerii nu vor sa dea socoteala nimanui - In lucrarea "The Shift", Lynda Gratton, din cadrul London Business School, vorbeste despre modul in care oamenii nu mai pretuiesc formele clasice de management: "Angajatii tineri nu pretuiesc faptul ca ar trebui sa dea socoteala cuiva. Ei pretuiesc mai degraba o persoana care sa-i instruiasca: un trainer, nu un manager", spune Gratton.
K. Tinerii sunt mai modesti si realisti - Profesorul universitar Peter Cappelli (Wharton School of Business) spune ca intrarea tinerilor pe piata muncii afectata de recesiune ii transforma pe acestia in persoane mai modeste si realiste. (via |
Business Insider)