5 decizii pe care fiecare antreprenor trebuie sa le cantareasca
preturiserviciioameni de afaceririscuricurajantreprenori
Una din provocarile antreprenoriatului are legatura cu luarea deciziilor dificile. Deseori, oportunitatile sunt "camuflate" in decizii si antreprenorii trebuie sa se obisnuiasca rapid cu acest lucru, daca vor sa isi dezvolte business-ul.
In decursul existentei afacerii tale, o sa te confrunti cu numeroase decizii. Multe din ele au un impact redus asupra companiei. Alte decizii au un impact urias asupra viitorului acesteia.
Entrepreneur.com enumera cinci din cele mai importante decizii pentru antreprenori. Dupa cum spunea cofondatorul Behance, Scott Belsky, "succesul nu tine de idei, ci de punerea lor in practica!"
1. Transformarea ideilor in realitate.
Incepi sau nu o afacere? Aceasta este intrebarea. Ai putea fi nevoit sa sacrifici un job full time, o sursa sigura de venituri sau sa muncesti mai putin pentru angajatorul tau, in speranta materializarii propriului vis antreprenorial. Pentru multi antreprenori, cea mai dura decizie tine de alegerea ideii care urmeaza sa fie transformata intr-o afacere.
Dupa cum spunea Thomas Edison, "oportunitatea depaseste cu mult capacitatea".
2. Te extinzi sau stai cuminte?
Cand ai o afacere mica, aceasta este mai usor de administrat si riscurile sunt putine, deoarece te ocupi personal de toate operatiunile zilnice. Totusi, tentatia extinderii este majora si fireasca. Uneori, te lasi sedus de perspectiva unui nou venit, alteori doresti sa incerci ceva nou si interesant.
Oricare ar fi situatia, decizia strategica de extindere a operatiunilor sau de mentinere a status quo-ului pe piata reprezinta o piatra de hotar, cu care toti antreprenorii se confrunta in cariera lor.
Nu e o decizie usoara: Daca doresti sa te extinzi - sa faci noi angajari, sa majorezi plaja de produse sau sa iti iei un partener de business - asigura-te ca te vei dezvolta INTELIGENT.
Detii sistemele necesare dezvoltarii inteligente? Ai o strategie? Care sunt conditiile economice si de piata ce vor dicta succesul sau esecul extinderii afacerii tale?
"Nu te teme de esec. Trebuie sa ai dreptate o singura data", spune Drew Houston, fondatorul si CEO-ul Dropbox.
3. Renunti sau mergi mai departe?
Demararea unei afaceri este dificila si trebuie sa muncesti mult pentru a obtine succesul. Greutatile financiare te-ar putea determina sa renunti sau lipsa de motivatie, pe fondul rezultatelor dezamagitoare.
Oricare ar fi motivul, trebuie sa stii ca nu esti singurul antreprenor care s-a gandit sa renunte. Celebrul jucator de tenis din Suedia Bjorn Borg ne poate oferi un sfat in acest sens: "Cea mai mare calitate a mea este ambitia. Nu renunt niciodata. Lupt pana la ultima minge. Palmaresul meu arata ca am transformat numeroase infrangeri iminente in victorii".
Este adevarat ca uneori renuntarea reprezinta cea mai buna solutie. Totusi, trebuie sa gasesti curajul de a merge mai departe.
"O companie cu adevarat globala este cea care foloseste creiere si resurse din fiecare colt al lumii", a spus candva fostul CEO al GE, Jack Welch.
4. Externalizezi unele joburi sau promovezi oameni din interior?
La un moment dat, fiecare companie are nevoie de un flux nou de angajati. Una din marile decizii pe care trebuie sa le adopte un antreprenor tine de conjunctura angajarii unor oameni din exteriorul companiei.
Din pacate, nimeni nu poate sti cum este mai bine pentru afacerea ta. Trebuie sa tii cont de unele "indicii":
- Costurile salariale si contributiile sociale versus costurile pe care le implica posibilii contractori
- Descrierea jobului respectiv. De exemplu, activitati precum marketingul online, contabilitatea si IT sunt deseori externalizate. Pe de alta parte, PR-ul si vanzarile trebuie pastrate "in-house"
- Cultura companiei tale: Daca activitatea depinde in mare parte de cultura companiei, trebuie sa interiorizezi procesele
- Industria si concurenta: Daca activezi intr-o industrie competitiva, recrutarile in-house pot reduce riscul divulgarii unor secrete catre rivalii de pe piata
Daca ai avea nevoie de oameni pentru un proiect si i-ai putea recruta la nivel local pentru 600.000 dolari sau la nivel international pentru 37.000 dolari, ce anume ai alege?
36% dintre directorii financiari intervievati cu ocazia unui studiu realizat in randul companiilor din SUA au fost implicati in selectia unor angajati de peste hotare - cu precadere din India, Indonezia si China.
"Pretul il platesti. Valoarea o primesti", subliniaza Warren Buffett.
5. Preturile produselor si serviciilor tale
Determinarea preturilor reprezinta o provocare uriasa pentru toti antreprenorii. Modul in care pui eticheta dicteaza calitatea si valoarea produselor si serviciilor oferite si iti asigura un colt din piata.
De ce trebuie sa tii cont in acest sens?
- Trebuie sa intelegi foarte bine care este piata-tinta si cat sunt dispusi sa ofere oamenii
- Trebuie sa iti acoperi costurile de productie, de promovare, de dezvoltare, astfel incat nu poti vehicula preturi prea mici
- Trebuie sa stii ce atuuri au produsele si serviciile tale in fata celor furnizate de concurenta
Cariera de antreprenor necesita luarea unor decizii radicale si inevitabile. Fiecare hotarare prezinta un anumit grad de risc. Astfel, curajul si discernamantul sunt foarte pretioase pentru oamenii de afaceri. (via entrepreneur.com)