Analizele Manager.ro: Avem o retea feroviara imensa. Ce facem cu ea?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Analizele Manager.ro: Avem o retea feroviara imensa. Ce facem cu ea? Analizele Manager.ro:  Avem o retea feroviara imensa. Ce facem cu ea?
de Manager.ro la 04 Iul. 2011 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
cfr marfatransport feroviar. transport de marfuriconcedierifmianca boagiu

Romania are 20.000 km de cale ferata. Este una dintre cele mai mari retele din Europa, cu o capacitate de transport pe masura, construita in intregime pe vremea lui Ceausescu. Cu o asemenea mostenire, guvernele post-decembriste ar fi putut sa faca afaceri frumoase din transportul de marfa, dar realitatea e ca lucrurile au mers din prost in mai prost: infrastructura s-a degradat, la fel si parcul de material rulant, iar clientii s-au imputinat. Astfel ca CFR Marfa a inregistrat in ultimii doi ani pierderi de aproape 700 de milioane de lei.

Ultimul an in care CFR Marfa  a inregistrat profit a fost 2007 (13 milioane de lei). Apoi au inceput pierderile: 14 milioane in 2008, 321 de milioane in 2009, 354 de milioane in 2010. Si asta in conditiile in care intreaga Europa se intoarce cu interes catre transportul feroviar, considerat mult mai ieftin si mai putin poluant decat cel rutier. Uniunea Europeana a adoptat chiar un document numit Carta Alba a Transporturilor, prin care se prevede ca cel putin 30% din traficul rutier de marfa sa fie retrocedat celui feroviar.

Marea Britanie redeschide linii de cale ferata inchise in anii ’80, in schimb Romania procedeaza exact pe dos si vrea sa dezafecteze 6.000 km din retea: 1.000 km pana la sfarsitul lunii august si restul de 5.000 ulterior, daca nu se vor gasi solutii pentru inchirierea lor, in urma unor licitatii. “Cei 1.000 km nu sunt folositi de nimeni, iar compania nu are bani pentru intretinerea lor”, spune ministrul Anca Boagiu, mergand pe ideea ca scoaterea lor din circulatie este cea mai buna metoda pentru reducerea costurilor.

Ca urmare, liniile vor fi demontate si valorificate la fier vechi. (Exista insa voci care spun ca unele dintre liniile respective nici nu mai exista fizic si ca inchiderea lor are in vedere, de fapt, ascunderea a ceea ce s-a furat.)


De ce nu merge, totusi, transportul feroviar in Romania?

CFR Marfa are 900 de locomotive si 42.000 de vagoane, dintre care 15.000 pentru carbune. Este de altfel singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a transporta productia interna de carbune. Mijloacelor de mai sus li se adauga doua feriboturi de mare capacitate, cu rute directe catre Turcia si Georgia.

In ciuda acestei dotari, CFR a pierdut de la an la an din ce in ce mai multi clienti, de vina fiind intarzierile, ce se traduc in pierderi importante. Sunt transporturi care asteapta cu orele sa primeasca “verde” de la dispeceratul de circulatie, recordul fiind de 48 de ore. De obicei sunt lasate sa treaca mai intai trenurile de calatori sau cele ale operatorilor privati.

Iar dupa primirea acestui “verde” se acumuleaza noi intarzieri, deoarece calea ferata, veche si prost intretinuta, nu permite un regim normal de viteza. Exista zone cu restrictii de pana la 5-10 km/h, ceea ce face ca viteza medie pe toata reteaua sa fie de doar 24 km/h.  Intarzierile se produc si din cauza locomotivelor vechi, fabricate in marea lor majoritate in intervalul 1960-1970.

Cine plateste pentru intarzieri?

Nimeni. Contractele incheiate cu proprietarii marfurilor au o forma standard, sunt aprobate prin hotarare de guvern si nu prevad niciodata penalitati pentru intarzieri. Proprietarii marfurilor pur si simplu nu au ce sa faca si acesta este motivul pentru care CFR Marfa a pierdut in mod constant clienti. Volumul de marfa transportat a scazut cu 40% fata de 2007.

Firmele care mai apeleaza acum la transportul feroviar sunt cele care nu au de ales, pentru ca marfurile lor fie sunt imposibil de deplasat cu TIR-urile, fie prezinta un risc prea mare la transportul rutier: carbune, benzina, diverse substante chimice. 

Solutia: privatizarea CFR Marfa

In momentul de fata, orice companie din domeniul transportului feroviar prezinta interes pentru investitori, deoarece nu polueaza. Se adauga faptul ca CFR Marfa are un potential economic foarte bun, in sensul ca joaca un rol important pentru industrie, pentru rafinarii si exploatari miniere, pentru activitatea portului Constanta.

CFR Marfa, una dintre putinele companii de gen din Europa detinute inca de stat, are si atu-ul parcului rulant mai sus mentionat (900 de locomotive, 42.000 de vagoane), precum si pe cel al cotei de piata detinute in Romania – 50% (restul este detinut de 26 de operatori privati). Iar peste toate aceste aspecte se suprapune interesul pe care UE il acorda transporturilor feroviare, in general.

Problema privatizarii s-a pus inca din 2005, de catre Miron Mitrea, a fost preluata de ministrii urmatori – Gheorghe Dobre si Ludovic Orban – dar apoi Radu Berceanu a stopat procesul, motivand ca societatea trebuie mai intai insanatosita pentru ca privatizarea sa fie rentabila. El a avansat si un pret de vanzare, 1 miliard de euro. Urmatorul ministru, Anca Boagiu, a reluat procedurile, privatizarea CFR Marfa fiind prevazut de altfel in acordul incheiat de Romania cu FMI in mai 2010.  Cel mai vehiculat nume de posibil cumparator este cel al companiei Deutsche Bahn.

De mentionat insa ca privatizarea nu opreste concedierile incepute in primavara lui 2010. Bugetul pe 2011 al CFR Marfa prevede ca in acest an vor ramane doar 8.650 de angajati, dintr-un total initial de 18.766.


Ultimele NOUTATI

ANAF se pregateste de controale masive in aceste magazine: ce marfa atrage inspectorii la usa ta
Ultimele stiri economice

ANAF se pregateste de controale masive in aceste magazine: ce marfa atrage inspectorii la usa ta

today19 Apr. 2024
Cum poti ajunge sa fii raportat in Biroul de Credit si sa te refuze toate bancile: exemple clare de situatii
Economie

Cum poti ajunge sa fii raportat in Biroul de Credit si sa te refuze toate bancile: exemple clare de situatii

today19 Apr. 2024
De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos
Economie

De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos

today19 Apr. 2024
Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase
Comunicate

Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase

today19 Apr. 2024
Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas
Ultima ora

Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas

today19 Apr. 2024
Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene
Ultima ora

Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene

today19 Apr. 2024
ANAF incepe sa dea amenzi de 8.000 - 10.000 lei din octombrie 2024: pe lista neagra sunt comerciantii, ce urmareste Fiscul
Economie

ANAF incepe sa dea amenzi de 8.000 - 10.000 lei din octombrie 2024: pe lista neagra sunt comerciantii, ce urmareste Fiscul

today19 Apr. 2024
Sfaturi de econonomisire pentru romanii cu salarii si pensii mici: cum sa-ti gestionezi corect bugetul lunar
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Sfaturi de econonomisire pentru romanii cu salarii si pensii mici: cum sa-ti gestionezi corect bugetul lunar

today19 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos
Economie

De la ce varsta nu mai ai voie sa ceri bani de la parinti: e rusinos

today19 Apr. 2024
Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase
Comunicate

Cum se foloseste corect un card de credit, pentru cumparaturi, ca sa nu ajungi sa platesti dobanzi uriase

today19 Apr. 2024
Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas
Ultima ora

Tichete gratis de la stat pentru masa de Paste. Doar o cerere e necesara si banii vin la usa prin postas

today19 Apr. 2024
Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene
Ultima ora

Kovesi, sefa EPPO, a dat ordin sa se faca perchezitii la niste functionari publici din Romania: ar fi furat 160.000 de euro din fonduri europene

today19 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x