ANALIZA: Facem o mare greseala atunci cand asociem ANTREPRENORIATUL cu tineretea
analizaantreprenoriattinereteantreprenoristeve jobsthomas edison
Am scris destul de mult despre antreprenori si antreprenoriat. Ca multi altii, am asociat involuntar aceasta "indeletnicire" cu persoanele tinere, in special cu varste mai mici de 35 de ani. Mi-am dat seama ca m-am inselat. Antreprenoriatul nu este ceva ce tine de tinerete.
"Oamenii care au mai putin de 30 de ani fac lucrurile sa se intample. Oamenii peste 45 de ani sunt morti practic atunci cand vine vorba de idei noi", declara venture capitalistul Vinod Khosla.
Nu este singurul care gandeste asa. Investitorii din Silicon Valley, centrul mondial al inovatiei, prefera tinerii si nu ascund acest lucru. Voi incerca sa arat cat de mult se inseala.
Oamenii cu experienta sunt cei care fac profit
Un studiu realizat pe 625 de directori executivi din SUA, care lucreaza in firme fondate intre 1995 si 2005, a aratat ca majoritatea companiilor care faceau profit erau conduse sau fondate de persoane cu varste de peste 40 de ani. Majoritatea afacerilor fondate de tineri cu varste mai mici de 25 de ani, desi aveau in spate idei inovative, nu faceau profit. Exemple sunt multe. Reteaua sociala mobila bazata pe imagini Instagram are in spate o ideo inovativa, insa n-a castigat pana acum nici macar un dolar.
Dintr-un alt studiu, la care au participat 549 de antreprenori de succes din mai multe industrii, s-a aflat ca varsta medie a acestora era de 40 de ani. Majoritatea aveau doi sau mai multi copii. Studiul a aratat ca varsta medie a antreprenorilor de succes creste de la an la an, nu scade.
In 2005, in SUA, 5,6 milioane de persoane cu varste mai mari de 50 de ani aveau propria afacere. Numarul era cu 23% mai ridicat decat in 1990.
Avantajele celor mai in varsta
Exista trei motive pentru care antreprenorii de succes au deschis propriile afaceri: au idei care rezolva probleme reale ale lumii, vor sa stranga suficienta avere inainte de a se retrage din activitate si doresc sa fie proprii lor sefi. In ceea ce priveste primul motiv, Peter Barta, directorul executiv al Fundatiei Post-Privatizare, organizatie care incurajeaza antreprenoriatul in Romania, declara,
intr-un interviu acordat Manager.ro: "Trebuie sa incepi o afacere de la o nevoie pe care incerci sa o rezolvi. Mie imi place sa fac aceasta asociere: deschiderea unei afaceri trebuie asociata cu o "durere" care exista pe piata. Durerea trebuie sa fie atat de mare incat tu cu afacerea ta sa vii cu pastila, cu calmantul. Cu cat numarul de suferinzi este mai mare, cu atat este mai bine pentru tine ca business. Afacerea ta le poate lua durerea cat mai multor beneficiari. Asa trebuie gandit."
Antreprenorii mai in varsta au avantaje la care cei tineri doar viseaza: au o retea mare de contacte, sunt cunoscuti in domeniul in care activeaza si au abilitatea de a recruta oameni buni.
Ce arata istoria
Istoria ne arata ca oamenii nu inceteaza sa vina cu idei geniale la varste mai avansate. Benjamin Franklin a inventat paratrasnetul la 44
de ani. Henry Ford a devoltat automobilul Ford Model T la varsta de 45 de ani, iar Sam Walton a pus bazele Walmart dupa ce a implinit 44 de ani. Ray Kroc a dezvoltat McDonald's in cel mai de succes lant de fast-food din lume cand se apropia de 50 de ani, iar Alfred Hitchcock a regizat "Vertigo" cand avea 59 de ani. Cele mai bune idei ale lui Steve Jobs - iPod, iPhone si iPad - i-au venit dupa varsta de 45 de ani. Thomas Edison a inventat kinetoscopul la 47 de ani, iar la 67 de ani a perfectionat acumulatorul alcalin cu placi de fier si de nichel introduse in solutie apoasa de hidroxid de potasiu sau de sodiu ca electrolit, inventat de germanul Jungner in 1901. Si exemplele pot continua.
Economistul Benjamin F. Jones de la Kellogg School of Management a descoperit ca varsta medie la care laureatii Premiului Nobel si marii inventatori au realizat cea mai importanta munca a lor este de 39 de ani.
Aceasta asociere a antreprenoriatului cu tineretea a fost generata de succesul urias al unor companii care isi desfasoara activitatea pe internet fondate de tineri, precum Facebook, Twitter sau Instagram.
Insa sunt domenii in care tinerii nu prea au multe de spus. Este vorba de nanotehnologie, medicina, farmaceutice sau energie verde. Acestea sunt dominate de antreprenori cu multa experienta.