Cum efectueaza suprafetele ude anvelopele
cauciucuri de iarnaanvelopemasini
Anvelopele sunt cea mai folosita componenta a masinii. De fapt, din momentul in care sunt montate si pana cand sunt date jos, ele lucreaza intr-una. Fie ca asigura rularea pe tot felul de suprafete fie ca sustin masina, ele sunt utilizate.
Din acest motiv, nu trebuie niciodata ignorate. Dar trebuie precizat ca anvelopele nu pot asigura maximum de performanta in orice conditii. Spre exemplu, un pneu proiectat sa functioneze excelent vara la 40 de grade va fi deseori inutil iarna, pe zapada, la temperaturi negative. De asemenea, o anvelopa care se va comporta ireprosabil iarna pe zapada va avea dificultati mari pe canicula si asfalt uscat. Dar ambele trebuie sa faca fata cu brio unei situatii in care cu siguranta se vor intalni: asfaltul ud.
Inainte de a vorbi despre cum se comporta anvelopelor pe asfalt ud, trebuie precizate cateva notiuni elementare de fizica. Astfel, lichidele sunt incompresibile. Cu alte cuvinte, daca un lichid are un anumit volum, acesta nu poate fi comprimat. Gazele sau materialele solide se mai pot comprima, dar lichidele nu.
Prin urmare, atunci cand roata calca pe o suprafata uda, apa existenta pe carosabil nu va putea fi comprimata. Singura varianta prin care anvelopa va ajunge in contact cu asfaltul este ca pelicula lichida sa fie indepartata. Aceasta se poate face datorita profilului anvelopei care permite apei sa treaca de sub pneu prin canalele profilului si a fi evacuata prin lateralele pneului.
Aproape toate cauciucurile sunt proiectate sa reuseasca acest lucru. Singurele pneuri care nu pot face asta sunt cele tip slick (complet netede), care sunt interzise pentru circulatia stradala. O alta categorie sunt semi-slick-urile. Acestea au un desen orientat mai mult spre performanta pe asfalt uscat si prezinta mult mai putine canale de evacuare a apei.
Dar este evident ca nu se va putea inlatura complet pelicula de apa formata intre anvelopa si asfalt. Vor exista micro-portiuni unde apa va impiedica un contact ferm al caii de rulare cu asfaltul. Din acest motiv, suprafata de contact scade si, prin urmare, aderenta se micsoreaza. Mai multe teste independente au aratat faptul ca la viteza de 40 km/h, un vehicul are nevoie de aproximativ 8 metri pentru a se opri complet. Acelasi vehicul, pe suprafete ude, are nevoie de aproape 17 metri pentru acelasi test.
Prin urmare, trebuie retinut ca nicio anvelopa (inclusiv
cauciucurile de iarna sau
anvelopele all-season), oricat ar fi de performanta, nu va putea inlatura barierele fizicii. Dar, cu cat profilul pneului va fi mai adecvat pentru inlaturarea apei, cu atat va putea mentine o pata de contact mai eficienta cu solul. Totodata trebuie retinut ca o anvelopa tocita, chiar daca mai are intre 3 si 5 mm profil, va avea dificultati majore in inlaturarea apei si mentinerea aderentei pentru ca din cauza greutatii vehiculului acele canalizatii de evacuare vor fi pur si simplu aplatizate si nu-si vor mai putea indeplini rolul.
Avand in vedere ca avem parte de ploi pe tot parcursul anului, este bine sa luam in considerare acesti factori. In plus, mai trebuie precizat ca este suficient sa reduceti cu o treime viteza de deplasare pentru a putea opri in aceleasi distante ca si pe uscat. Cu alte cuvinte pe timp ploios veti frana de la 80 km/h in aceeasi distanta in care veti opri pe asfalt uscat de la 120 km/h.