Masuri dure pentru preturile la pompa: de la 1 iulie se ieftinesc carburantii. Guvernul intervine pe piata
compensare pret carburantipreturi la pompa
S-a ajuns la un consens in interiorul coalitiei de guvernanare, privind interventia asupra preturilor la carburant.
Dupa luni buni de scumpire si nenumarate proteste ale soferilor exasperati de preturile mari ale carburantului, Guvernul a decis sa intervina cu o schema de plafonare adresata tuturor consumatorilor.
Anuntul a fost facut miercuri, de presedintele PSD si premierul Nicolae Ciuca, in cadrul unei intalniri informale.
Desi inca nu s-au oferit detalii despre modul in care va functiona noua schema de sprijin, romanii care vor merge sa-si alimenteze rezervorul masinii cu benzina sau motorina vor beneficia de un pret mai mic, statul suportand o parte din costul litrului de benzina sau motorina.
In aceste conditii, preturile la pompa ar urma sa scada incepand cu data de 1 iulie, iar masura va fi in vigoare timp de trei luni de zile! Un aspect important si cunoscut la aceasta ora este acela ca se va aplica o compensare a pretului cu o suma fixa per litru, nu sub forma unui procent din pret!
Anuntul final, oficial, ar urma sa fie facut de Guvern joi, dupa sedinta coalitiei. Atunci am putea avea "pe masa" si detaliile acestei scheme de ajutor.
E gresit ca statul sa intervina si sa controleze preturile, in puseul inflationist actual?
Guvernul a fost acuzat in multe randuri ca nu intervine pe piata de carburant cu masuri de
plafonare a preturilor. Soferii sunt primii care lanseaza aceasta acuzatie si solicita ferm sa se fixeze un pret accesibil la pompa, la nivelul din noiembrie sau decembrie 2021.
Cu toate acestea, expertii in economie cred ca astfel de interventii sunt cat se poate de toxice si nu remediaza cu adevarat problema de baza!
Un studiu recent realizat de Christian Nasulea, Lector Universitar Dr. Universitatea din Bucuresti, Radu Nechita, Conf. Dr. Universitatea Babes-Bolyai Cluj-Napoca si Diana Nasulea, Drd. ASE Bucuresti - Politicile eronate ne scumpesc viata - arata ca, in fapt, controlul exercitat de stat asupra preturilor mai rau inrautateste situatia inflationista decat s-o atenueze.
"O eroare clasica este tentativa de a combate cresterea preturilor prin blocarea lor (plafonarea lor) de catre autoritati. Masurile de acest tip au avut dintotdeauna si peste tot aceleasi efecte: "disparitia" produselor de pe piata si/sau rationalizarea lor, aparitia pietei negre, a coruptiei, totul pe fondul reducerii si mai accentuate a ofertei bunurilor dorite de oameni.
Pe scurt: oricat de grava ar fi situatia pe o piata, controlul preturilor de catre guvern o va agrava pe termen lung", se arata in analiza citata.
Strict in materie de carburanti, domeniu unde autorii studiului noteaza ca avem politici aplicate gresit, acestia sustin ca taxele si accizele aplicate productiei, distributiei si comercializarii carburantilor in Romania sunt responsabile pentru o parte insemnata a pretului platit de consumatorii finali "la pompa".
In 2022, acciza pentru benzina fara plumb este de 2458,10 lei / tona, insemnand aproximativ 1,89 lei / litru, iar acciza pentru motorina este de 2052,89 lei / tona, insemnand aproximativ 1,73 lei / litru.
Avand in vedere ca TVA de 19% se aplica inclusiv accizei, in situatia in care produsele petroliere in sine ar fi gratuite – daca prospectarea, extractia, rafinarea, transportul si distributia acestora nu ar costa nimic – consumatorul roman tot ar plati la pompa in jur de 2,25 lei pentru un litru de benzina si 2,06 lei pentru un litru de motorina.
In data de 25 aprilie 2022, benzina costa in Romania, in medie, 7,84 lei / litru in timp ce motorina costa in medie 8,72 lei / litru. Fara TVA si fara accize benzina ar fi costat 4,7 lei / litru iar motorina 5,6 lei / litru. Nu mai putin de 39% din banii platiti pentru benzina si 36% din banii platiti pentru motorina merg catre bugetul de stat in contul TVA si al accizelor.
Formula de calcul a accizelor, care este corelata cu cursul valutar, a facut ca accizele pentru benzina si motorina sa creasca cu 3,6% in 2022 fata de 2021. Cum pretul carburantilor influenteaza preturile tuturor produselor de pe piata, care trebuie sa fie transportate pentru a fi vandute, orice crestere de pret a carburantilor produce un efect de domino care duce la cresterea tuturor preturilor de pe piata.
Cresterile de pret generalizate duc la scaderea cursului de schimb care se foloseste pentru calcularea valorii accizei. Avem astfel de-a face cu un cerc vicios care contribuie si mai mult la scumpirea produselor si serviciilor si la pierderea puterii de cumparare a romanilor.
Studiul "Politicile eronate ne scumpesc viata" poate fi consultat in intergralitate aici