Poleiul negru, una dintre cele mai mari capcane pentru soferi - cum il recunoastem si ce avem de facut

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Poleiul negru, una dintre cele mai mari capcane pentru soferi - cum il recunoastem si ce avem de facut
Poleiul negru, una dintre cele mai mari capcane pentru soferi - cum il recunoastem si ce avem de facut
de Adrian Somai la 26 Ian. 2019
Urmareste-ne pe Google News
ploaie inghetatapolei negruaccidente rutieresoferirecomandari    polei

Nu mai putin de 16 judete s-au confruntat, incepand cu seara de vineri, cu probleme majore cauzate de un fenomen meteorologic nu foarte des intalnit in tara noastra, si anume ploaia inghetata. Mai multe drumuri si tronsoane de cale ferata au fost inchise incepand cu aceasta dimineata, in timp ce mai multe judete din sudul tarii nu au mai avut energie electrica pentru ore bune. De asemenea, copacii inghetati s-au rupt si au cazut, in multe cazuri, peste masinile parcate, cauzand astfel pagube financiare importante.

Lasand toate aceste probleme la o parte, soferii trebuie sa fie constienti ca asa numitul “polei negru” se poate dovedi a fi foarte periculos chiar si pentru cei mai experimentati dintre ei! La prima vedere, asfaltul poate parea curat, insa, in realitate, acesta este acoperit cu o pelicula de gheata aproape invizibila. Acest strat foarte subtire de gheata face ca masina sa fie foarte greu de controlat in timpul rularii. Sambata dimineata, un prim accident grav de circulatie s-a petrecut in judetul Brasov din cauza stratului invizibil de gheata de pe carosabil. 

Ce este poleiul negru? 

Asa cum am spus si in randurile anterioare, poleiul negru este o pojghita subtire de gheata, care de cele mai multe ori este invizibila. Acest strat subtire de gheata apare atunci carosabilul se umezeste din cauza condensului sau a ploii, dupa care ingheata la scurt timp. Spre deosebire de zapada, stratul subtire de gheata nu poate fi observat. Chiar daca vorbim doar despre o pojghita de gheata, aceasta este totusi destul de groasa incat sa poata sustine greutatea masinii si sa faca anvelopele sa isi piarda din aderenta. 

De cele mai multe ori, poleiul apare pe soselele aflate in afara localitatilor, deoarece acolo temperaturile sunt mai mici si traficul nu este atat de aglomerat ca in centru. De asemenea,  poleiul este foarte probabil sa apara pe portiunile de drum sau de autostrada care se afla in imediata apropiere de lacuri sau de rauri. 

De asemenea, este important de mentionat ca poleiul nu se formeaza uniform pe sosea. Insa, chiar si daca acesta se regaseste doar pe anumite suprafete reduse ale drumului, riscul ca masina sa nu mai poata fi controlata ramane la fel de ridicat. In acest caz, specialistii recomanda ca viteza sa fie una mica, pentru ca manevrele de redresare sa poata avea succes. In cazul celor mai multe accidente produse in astfel de conditii de vreme, masina ajunge la o viteza destul de mare cu toate cele patru roti pe o suprafata acoperita de polei. 

Cum stim ca circulam pe o sosea cu polei 

Primul semn care trebuie sa dea de gandit oricarui sofer este legat de temperatura de afara. Atunci cand temperatura scade sub zero grade, riscul ca poleiul sa apara in anumite zone este ridicat. Spre exemplu, daca intr-o anumita zona s-a lasat ceata, aceasta a umezit drumul, dupa care temperatura negativa l-a inghetat. De asemenea, specialistii recomanda soferilor ca atunci cand exista riscul fenomenului de “ploaie inghetata” sa se gandeasca de doua ori inainte de a se sui la volan si a pleca la drum. 

In continuare, specialistii recomanda soferilor ca de fiecare data cand observa ca asflatul este ud, sa reduca viteza drastic pentru a evita producerea unui accident nedorit. Asfaltul poate sa devina ud din mai multe motive, fie de la condens, fie de la ploaie sau de la zapada topita. Chiar daca pe o portiune de drum este doar apa, este foarte posibil ca la doar cateva sute de metri distanta, apa sa fi inghetat. 

In cele din urma, becul de ESP semnalizeaza ca a intrat in actiune atunci cand masina circula pe o sosea cu polei. ESP-ul intra in functiune si redreseaza masina in viraje sau in timpul depasirii, atunci cand rotile simt ca nu mai au aderenta. In cazul in care ESP-ul semnalizeaza chiar si la efectuarea unui manevre banale, soferul trebuie sa fie constient ca se afla pe o sosea cu polei. 

In aceste conditii de polei, viteza trebuie redusa drastic cat mai curand posibil. De asemenea, miscarile bruste ale volanului trebuie evitate cu orice pret. Totodata, niste anvelope de iarna de buna calitate reduc sansele de derapare, acestea beneficiind de un plus de aderenta.

Citeste si: Sinteza Saptamanii: Marile companii intra in vizorul ANAF, modificari la legislatia privind TVA-ul si vectorul fiscal

Sursa foto: pexels.com

Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?
Financiar-Bancar

Romanii incep sa nu isi mai plateasca ratele la banci! Creste numarul restantelor la credite, ce inseamna acest lucru?

today16 Iun. 2025
Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala
Economie

Romania a ajuns o mare piata de consum - facem import masiv, dar exportam foarte putin, deficit colosal la balanta comerciala

today16 Iun. 2025
Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar
Companii

Ce este leasingul operational pentru IMM-uri si de ce e mai avantajos decat leasingul financiar

today16 Iun. 2025
Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain
Ultimele stiri economice

Tokenurile RWA atrag atentia investitorilor: activele din lumea reala intra pe blockchain

today16 Iun. 2025
Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv
Ultimele stiri economice

Ethereum da semne de revenire: balenele cripto revin in forta, iar institutiile cumpara masiv

today16 Iun. 2025
Ghidul angajatorului. Salariatul nu se  poate opune trimiterii lui in delegatie!
Companii

Ghidul angajatorului. Salariatul nu se poate opune trimiterii lui in delegatie!

today16 Iun. 2025
Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?
Sanatate

Este taurina un aliat eficient în recuperarea muscular? post-antrenament?

today16 Iun. 2025
13 motive intemeiate pentru care un salariat poate  contesta decizia angajatorului de a-l concedia
Companii

13 motive intemeiate pentru care un salariat poate contesta decizia angajatorului de a-l concedia

today16 Iun. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x