Poleiul negru, una dintre cele mai mari capcane pentru soferi - cum il recunoastem si ce avem de facut

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Poleiul negru, una dintre cele mai mari capcane pentru soferi - cum il recunoastem si ce avem de facut
Poleiul negru, una dintre cele mai mari capcane pentru soferi - cum il recunoastem si ce avem de facut
de Adrian Somai la 26 Ian. 2019
Urmareste-ne pe Google News
ploaie inghetatapolei negruaccidente rutieresoferirecomandari    polei

Nu mai putin de 16 judete s-au confruntat, incepand cu seara de vineri, cu probleme majore cauzate de un fenomen meteorologic nu foarte des intalnit in tara noastra, si anume ploaia inghetata. Mai multe drumuri si tronsoane de cale ferata au fost inchise incepand cu aceasta dimineata, in timp ce mai multe judete din sudul tarii nu au mai avut energie electrica pentru ore bune. De asemenea, copacii inghetati s-au rupt si au cazut, in multe cazuri, peste masinile parcate, cauzand astfel pagube financiare importante.

Lasand toate aceste probleme la o parte, soferii trebuie sa fie constienti ca asa numitul “polei negru” se poate dovedi a fi foarte periculos chiar si pentru cei mai experimentati dintre ei! La prima vedere, asfaltul poate parea curat, insa, in realitate, acesta este acoperit cu o pelicula de gheata aproape invizibila. Acest strat foarte subtire de gheata face ca masina sa fie foarte greu de controlat in timpul rularii. Sambata dimineata, un prim accident grav de circulatie s-a petrecut in judetul Brasov din cauza stratului invizibil de gheata de pe carosabil. 

Ce este poleiul negru? 

Asa cum am spus si in randurile anterioare, poleiul negru este o pojghita subtire de gheata, care de cele mai multe ori este invizibila. Acest strat subtire de gheata apare atunci carosabilul se umezeste din cauza condensului sau a ploii, dupa care ingheata la scurt timp. Spre deosebire de zapada, stratul subtire de gheata nu poate fi observat. Chiar daca vorbim doar despre o pojghita de gheata, aceasta este totusi destul de groasa incat sa poata sustine greutatea masinii si sa faca anvelopele sa isi piarda din aderenta. 

De cele mai multe ori, poleiul apare pe soselele aflate in afara localitatilor, deoarece acolo temperaturile sunt mai mici si traficul nu este atat de aglomerat ca in centru. De asemenea,  poleiul este foarte probabil sa apara pe portiunile de drum sau de autostrada care se afla in imediata apropiere de lacuri sau de rauri. 

De asemenea, este important de mentionat ca poleiul nu se formeaza uniform pe sosea. Insa, chiar si daca acesta se regaseste doar pe anumite suprafete reduse ale drumului, riscul ca masina sa nu mai poata fi controlata ramane la fel de ridicat. In acest caz, specialistii recomanda ca viteza sa fie una mica, pentru ca manevrele de redresare sa poata avea succes. In cazul celor mai multe accidente produse in astfel de conditii de vreme, masina ajunge la o viteza destul de mare cu toate cele patru roti pe o suprafata acoperita de polei. 

Cum stim ca circulam pe o sosea cu polei 

Primul semn care trebuie sa dea de gandit oricarui sofer este legat de temperatura de afara. Atunci cand temperatura scade sub zero grade, riscul ca poleiul sa apara in anumite zone este ridicat. Spre exemplu, daca intr-o anumita zona s-a lasat ceata, aceasta a umezit drumul, dupa care temperatura negativa l-a inghetat. De asemenea, specialistii recomanda soferilor ca atunci cand exista riscul fenomenului de “ploaie inghetata” sa se gandeasca de doua ori inainte de a se sui la volan si a pleca la drum. 

In continuare, specialistii recomanda soferilor ca de fiecare data cand observa ca asflatul este ud, sa reduca viteza drastic pentru a evita producerea unui accident nedorit. Asfaltul poate sa devina ud din mai multe motive, fie de la condens, fie de la ploaie sau de la zapada topita. Chiar daca pe o portiune de drum este doar apa, este foarte posibil ca la doar cateva sute de metri distanta, apa sa fi inghetat. 

In cele din urma, becul de ESP semnalizeaza ca a intrat in actiune atunci cand masina circula pe o sosea cu polei. ESP-ul intra in functiune si redreseaza masina in viraje sau in timpul depasirii, atunci cand rotile simt ca nu mai au aderenta. In cazul in care ESP-ul semnalizeaza chiar si la efectuarea unui manevre banale, soferul trebuie sa fie constient ca se afla pe o sosea cu polei. 

In aceste conditii de polei, viteza trebuie redusa drastic cat mai curand posibil. De asemenea, miscarile bruste ale volanului trebuie evitate cu orice pret. Totodata, niste anvelope de iarna de buna calitate reduc sansele de derapare, acestea beneficiind de un plus de aderenta.

Citeste si: Sinteza Saptamanii: Marile companii intra in vizorul ANAF, modificari la legislatia privind TVA-ul si vectorul fiscal

Sursa foto: pexels.com

Jurnalist Manager.ro

Ultimele NOUTATI

Motive mai putin evidente pentru care instanta de judecata poate anula o concediere disciplinara
Companii

Motive mai putin evidente pentru care instanta de judecata poate anula o concediere disciplinara

today02 Mai. 2025
1 mai la romani inseamna mici, bere si hore
Ultima ora

1 mai la romani inseamna mici, bere si hore

today01 Mai. 2025
1 Mai muncitoresc: De la mitinguri fortate la gratare clandestine - cum se sarbatorea Ziua Muncii in vechiul regim
Astazi in istorie

1 Mai muncitoresc: De la mitinguri fortate la gratare clandestine - cum se sarbatorea Ziua Muncii in vechiul regim

today01 Mai. 2025
Chinezii au planuri incredibile! Incep rapid sa construiasca 10 noi reactoare nucleare, investitie de 27 de miliarde de dolari
Afla...

Chinezii au planuri incredibile! Incep rapid sa construiasca 10 noi reactoare nucleare, investitie de 27 de miliarde de dolari

today01 Mai. 2025
Ce sarbatorim de fapt, pe 1 mai?
Cultura generala

Ce sarbatorim de fapt, pe 1 mai?

today01 Mai. 2025
Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025
Stiri IT 2025, Tehnologie si Gadgeturi, Telefoane Mobile

Program national de formare IT: 1.500 de locuri gratuite pentru romani in 2025

today30 Apr. 2025
ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!
Economie

ANAF verifica romanii care lucreaza in IT! S-a descoperit ca unii se folosesc de PFA-uri si anumite coduri CAEN ca sa plateasca taxe mai mici!

today30 Apr. 2025
Bateriile fotovoltaice beneficiaza de TVA redus la 9% – Ce inseamna pentru prosumatori
Economie

Bateriile fotovoltaice beneficiaza de TVA redus la 9% – Ce inseamna pentru prosumatori

today30 Apr. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x