Rotatia anvelopelor, pregatirea pentru iarna urmatoare
Rotatia anvelopelor pe masina nu este un mit. Aceasta operatiune trebuie facuta periodic, iar unul dintre cele mai bune momente sa o faceti este la fiecare schimbare de anvelope de sezon.
Chiar daca este deseori ignorata, rotatia anvelopelor este una dintre cele mai necostisitoare operatiuni care pot duce la prelungirea duratei de exploatare a pneurilor. Desi pare greu de crezut, este chiar mai ieftina decat verificarea presiunii in roti. Spunem asta pentru ca la rotatia pneurilor este suficient sa le marcati cu creta care roata unde a fost montata si sa le instalam in noua pozitie din prima, fara nicio alta operatiune suplimentara.
Rotile de pe masina trebuie rotite pentru a asigura o uzura uniforma pe toate cele patru pneuri. Pe parcursul utilizarii, s-a constatat ca anvelopele de pe fata sunt mai solicitate si, prin urmare, se tocesc mai repede decat cele de pe spate. Acest fenomen se intampla indiferent de unde este puntea motoare. Desigur, vorbim despre conditiile unei exploatari normale.
Daca vehiculul dumneavoastra are si roata de rezerva, permutarea este putin mai complicata, dar are avantajul ca va rezulta o prelungire a durate de exploatare pe mai multi kilometri. Daca toate cele cinci roti sunt de aceeasi dimensiune, atunci permutarea se face dupa un algoritm relativ simplu. Astfel, roata de pe stanga fata va fi mutata pe aceeasi parte, dar pe puntea spate. Roata dreapta fata va fi mutata in locul rotii de rezerva care se va instala pe partea dreapta, in spate. Roata dreapta spate va fi pusa pe stanga fata iar stanga spate va ajunge pe partea dreapta a puntii fata. Procedand astfel la fiecare 10.000 de kilometri sau, cel putin, la fiecare schimbare de sezon, veti putea prelungi durata de utilizare a pneurilor cu cel putin zece procente. Daca aveti doua seturi de roti, aferente pentru fiecare sezon, veti putea rula cu acestea fara probleme chiar si cinci ani daca nu faceti mai mult de 20.000 km/an.
In cazul in care vehiculul dumneavoastra nu este dotat cu roata de rezerva, deja puteti face doua versiuni de permutare a rotilor. Varianta unu presupune sa montati intr-un an rotile de pe fata pe spate, iar in anul urmator sa le montati pe cele de pe stanga pe dreapta. Chiar daca nu este cea mai eficienta varianta, este oricum de preferat decat sa nu le permutati deloc. O varianta mai eficienta este ca in primul an sa le schimbati in X, iar in anul urmator sa le permutati in paralel. Astfel, dupa primul sezon veti trece dreapta fata pe stanga spate, stanga spate pe dreapta fata, dreapta fata pe stanga spate si stanga spate pe dreapta fata. Anul urmator rotile de pe partea stanga se vor instala pe aceeasi punte, dar pe partea dreapta a vehiculului.
In cazul in care vehiculul pe care-l aveti are roti de dimensiuni diferite pe puntea fata fata de cele de pe puntea spate, permutarea nu mai este posibila. Singura varianta care va va ramane va fi aceea a schimbarii rotilor de pe stanga cu cele de pe dreapta. Atentie, insa, pentru ca daca aveti anvelope unidirectionale aceasta operatiune va presupune demontarea si remontarea pneurilor pe jante. Nu este cea mai convenabila situatie, dar uneori este de preferat, in functie de pretul pneurilor. Trebuie luat in calcul ca demontarile si remontarile repetate pot duce la deformarea carcaselor anvelopelor.
Desigur, daca nu v-ati notat sau nu mai stiti cum ati depozitat
anvelopele atunci cand ati dat rotile jos de pe masina va fi mai greu de stiut care si unde a fost. In aceasta situatie, utilizati un dispozitiv de masurare a profilului anvelopei, iar cele mai uzate le veti pune pe puntea spate. Daca nu aveti un astfel de dispozitiv, puteti folosi un subler sau chiar o moneda si un marker. Introduceti moneda intre striatiile pneului si marcati pana la ce nivel a intrat. Comparati cu celelalte pneuri si cand veti gasi un altul care are aceeasi adancime inseamna ca i-ati gasit perechea. Ulterior, nu mai ramane decat sa stabiliti care dintre cele doua perechi are uzura mai mica si pe aceea o veti monta pe puntea fata.
Daca v-ati depozitat pneurile (fie ele
anvelope de vara sau de iarna) peste sezon la un hotel de anvelope, atunci deja ati scapat de o parte din probleme. O firma care ofera astfel de servicii si are grija de clientii sai, va nota corespunzator care pneu unde a fost montat. In plus, va vor putea consilia atunci cand veti dori sa faceti schimbul de anvelope astfel incat sa va bucurati cat mai multi kilometri de anvelopele vehiculului dumneavoastra.