Statul cheltuie sute de milioane, pentru confortul romanilor cu masini electrice
masini electricevehicule electrice
Piata vehiculelelor electrice este in plina expansiune in Romania, fiind in crestere numarul celor ce opteaza pentru masini verzi, in detrimentul motoarelor clasice, pe benzina sau motorina.
Desi nu stam deloc rau la achizitia de masini, nu putem spune acelasi lucru si despre infrastructura de incarcare.
Romania este deficitara la acest capitol, in fata multor alte tari ale UE chiar din regiunea centrala si de est a Europei, unde se presupune ca avem state cu istorii recente similare cu a noastra si cu grade de dezvoltare comparabile.
Ei bine, aceasta situatie s-ar putea schimba curand, daca analizam investitiile pe care le pregatesc autoritatile in aceasta directe.
"Avem o crestere spectaculoasa in Romania a vanzarilor de masini electrice. Este un semnal ca, pe de o parte, populatia intelege din ce in ce mai bine importanta transportului nepoluant, pe de alta parte este rezultatul clar al programului Rabla Plus. In paralel insa, acest efort trebuie sustinut si prin dezvoltarea infrastructurii de reincarcare in localitati. Am pus la dispozitie un buget de 500 de milioane de lei pentru statii de reincarcare cu putere normala, de minimum 3,7 kW si maximum 22 kW", a transmis ministrul, luni, intr-o postare pe pagina sa de Facebook.
Conform ministrului, solicitantii eligibili in cadrul programului derulat de AFM sunt:
-
institutiile publice, inclusiv unitatile de invatamant de stat;
-
unitatile administrativ-teritoriale, precum si subdiviziunile administrativ-teritoriale
-
ale municipiului Bucuresti;
-
localitatile care nu sunt unitati administrativ-teritoriale, dar sunt atestate ca statiuni
-
turistice;
-
asociatiile de dezvoltare intercomunitara.
Te-ar putea interesa si: Dispar definitiv masinile pe benzina si motorina: oamenii deja au trecut la electrice, desi nu avem unde sa le incarcam
"Avand in vedere estimarile privind cresterea parcului de masini electrice pe termen mediu si lung, masterplanul Uniunii Europene privind infrastructura de incarcare arata un necesar de 6,8 milioane statii publice de incarcare in 2030, fata de peste 300.000 in prezent. Romania detine, in prezent, putin peste 1.500 de puncte publice de incarcare si 17.000 de masini electrice inmatriculate.
Asadar, deficitul de infrastructura semnificativ si popularitatea tot mai mare a serviciilor de mobilitate deschid o multitudine de oportunitati de afaceri pentru companiile din domeniu”, e de parere Daniel Anghel, Partener si Lider pentru industria Auto, PwC Romania.
Daca aruncam o privire in Europa, vedem ca unele state sunt mult mai bine pregatite pentru "vehiculele viitorului" fata de altele. De exemplu, cel mai bine se situeaza Norvegia. Specialistii vorbesc despre aceasta tara ca fiind cea mai pregatita din acest punct de vedere. Din punct de vedere al infrastructurii, Norvegia insumeaza peste 90.000 de puncte de incarcare.
Elvetia se situeaza pe locul al doilea in indicele eReadiness, cu un nivel ridicat de cerere sustinut de o infrastructura solida pentru masinile electrice. Regatul Unit prezinta un nivel bun al cererii din partea consumatorilor, sustinut de infrastructura vehiculelor electrice, dar stimulente limitate pentru populatie. Germania se situeaza la jumatatea clasamentului, cu performante relativ bune in ceea ce priveste stimulentele guvernamentale si cresterea cererii clientilor pentru vehiculele electrice.
Urmatoarea pozitie revine Frantei, cu un nivel mediu de infrastructura pentru vehicule electrice, dar care, impreuna cu un nivel mai ridicat de stimulente, ar putea duce la o mai mare adoptare a vehiculelor electrice. Spania si Italia au inregistrat cel mai mic scor, in principal din cauza lipsei de infrastructura.
Foto: pixabay.com