TEST DRIVE. Bentley Bentayga Hybrid 2022 – rafinament dual
bentleybentaygatest drive bentley
Bentayga Hybrid 2022 a ajuns deja in Romania si clientii o pot comanda de cateva luni, dar eu de-abia acum m-am dezmeticit pentru a-i putea acorda un verdict... Subiectiv, e adevarat. Asta, insa, nu se intampla fara a tine cont de lucrurile care conteazal. Sa pornim!
In primul rand, Bentley a inteles ca este important ca prin singurul sau SUV sa ofere o alternativa pentru clientii care nu isi doresc neaparat un V8 de 4 l sau un W12 de 6 l doar pentru ca asa dicteaza interesul istoric si respectul fata de trecut. Producatorul auto s-a gandit si la cei care vor un astfel de autovehicul, dar care vor sa obtina acea reteta de confort, prestigiu si siguranta - pe care numai un astfel de producator precum Bentley o poate oferi - fara a-si compromite propriile preferinte.
Marca britanica, totodata, s-a asigurat astfel ca poate ajunge si in casele celor cat de cat interesati de mediu si de amprenta lor asupra comunitatii in care isi duc traiul de zi cu zi, dar a obtinut si-o victorie importanta in fata regulilor UE care impun scaderea emisiilor medii la nivel de portofoliu.
Nu strica sa ai un PHEV ca sa nu platesti amenzi sau sa nu fii nevoit sa cumperi certificate de carbon. Acestea fiind spuse, e cazul s-aflam care-i treaba cu noul Bentayga Hybrid 2022. Daca ai banii, merita sa-ti comanzi si tu un model? Iti raspund mai jos.
In al doilea rand, cred ca ar fi util sa trecem in revista cateva detalii utile inainte de a va expune experienta pe care am avut-o eu.
Bentley este o marca de prestigiu. Nu exista indoiala aici. Odata cu trecerea anilor, acea vasta experienta adunata s-a concretizat intr-un portofoliu restrans in 2022: Continental, Flying Spur si Bentayga. Nu aduc in discutie Bacalar pentru ca acolo este deja un alt nivel al prelucrarii automotive. Aceste trei automobile reprezinta o munca asidua, calcule peste calcule pentru a asigura profitabilitatea companiei (astfel incat tu sa te poti bucura aproape oriunde in lume de al tau Bentley fara grija ca nu gasesti vreun service autorizat sau vreo piesa anume) si arata ca responsabilitatea poate fi o forma de arta.
Adaugarea unor modele PHEV precum Bentayga Hybrid in portofoliu era ceva de asteptat, avand in vedere ca suntem condamnati la electrificarea totala in mai putin de doua decenii. Si clientii acestei marci trebuie sa se obisnuiasca cu gandul ca priza (in orice forma exista aceasta) va fi un loc in care va trebui sa te regasesti pentru a-ti garanta mobilitatea.
Bentayga Hybrid 2022 – calitati si cantitati
Acest colosal SUV propune o reteta destul de simpla: un motor de 3 l twin-scroll turbo V6 se completeaza cu un motor electric de 126 CP astfel ajungandu-se, in conditii optime, la o autonomie (electric+benzina) de peste 850 de km. Bateria litiu-ion de 17.3 kWh promite 50 de km de autonomie complet electrica care pot fi parcursi cu maximum 135 de km/h, dupa care intervine V6-ul. Puterea totala a sistemului plug-in hibrid este de 443 de CP sau 330 de kW, in timp ce cuplul ajunge la 700 de Nm. Viteza maxima este de 254 km/h, in timp ce 100 km/h sunt atinsi in 5,2 secunde. Emisiile de CO2 sunt cotate oficial la 159 de g/km, asadar luati-va gandul de la orice ecobonus! Vestea buna, totusi, este ca tichetul Rabla Plus se aplica. Stiu ca nu asta intereseaza un client de Bentley, dar macar sa trecem in revista si acest aspect.
Datele oficiale nu se bat cap in cap cu realitatea. Bentley nu exagereaza si nici nu distorsioneaza realitatea. Eu am preluat masina cu bateria la 100% si aveam 44 de km autonomie EV (intr-o zi cu 10 grade Celsius afara), in timp ce rezervorul de benzina umplut la 3/4 din capacitate imi aproxima 420 de km. Pare ca lipsesc ~300 de km fata de datele oficiale, insa tineti cont ca masina calculeaza constant cat poti merge si, mai ales, cu ce motor. Valorile sunt personalizate, in functie de profilul soferului. Acest lucru mi s-a confirmat, dupa ce am inceput condusul efectiv: am golit bateria in Bucuresti in 29,3 km avand un consum de 43,6 kWh/100 km. De-a lungul acestei distante am avut activ aerul conditionat cu ionizator, scaunele incalzite si masajul. Mai mult, am si nimerit in traficul nemilos din Pipera, asadar motorul electric a fost solicitat pentru a depune maximum de efort pe distante scurte. Franare regenerativa... Zero. Viteza medie a fost de 18 km/h. Mutarea de pe loc a acestui gigant nu este simpla, avand in vedere ca un cantar iti va afisa valoarea de 2,62 tone fara sofer.
Odata golita bateria, am trecut pe benzina. Am cautat cea mai scurta iesire din Capitala, am intrat pe DN si, dupa 58 de km parcursi cu o medie de viteza de 99 de km/h, am obtinut un consum de 9,2 l/100 km in modul de condus Bentley. Mai exact, masina iti ofera cel mai inalt nivel de confort posibil, dar ramane intotdeauna pregatita sa-ti furnizeze maximum de performanta la apasarea acceleratiei. Drept dovada, linistea din habitaclu este fantastica. Vantul nu-si face simtita prezenta. Rotile nu le auzi, iar motorul termic lucreaza impecabil si nu il vei resimti decat atunci cand il pui serios la treaba. Chiar si in momentele acelea intense, simti doar cateva vibratii fine in volan care iti confirma ca cei 6 cilindri dau tot ce au pentru a te multumi pe tine, in timp ce evacuarea ofera o nota sonora demna pentru un Bentley PHEV – nu se aude prea tare sau exagerat prin boxe, nici nu e silentioasa. Tot in acest mod Bentley merita o lauda aparte suspensia: lucreaza silentios si te izoleaza destul de bine de textura asfaltului, insa nu asa de fantastic precum modelele cu Bentley Dynamic Ride. Intr-acelasi timp, directia este gandita si proiectata perfect, din punctul meu de vedere: este suficient de usoara incat sa resimti eleganta specifica marcii, dar si precisa astfel incat sa fii intotdeauna sigur sau sigura pe tine!
Negasind un loc in care sa incarc bateria repejor, m-am dus pe autostrada. Dupa 31 de km parcursi cu o viteza medie de 123 de km/h, am observat un consum de 12,9 l/100 km. Aici am utilizat modul Confort si sistemele de asistenta care s-au dovedit a fi utile, dar placerea de a conduce un Bentley le anuleaza rolul (cel putin pe termin scurt). Culmea, suspensia a devenit si mai prietenoasa, iar vantul practic n-a existat. Puteai vorbi in cea mai delicata soapta cu pasagerul tau si v-ati fi inteles perfect, lucru pe care l-am si facut. Izolarea fonica este fantastica, iar aerodinamica pare sa functioneze in favoarea acestui gigant.
Am revenit in Bucuresti, unde am ramas in modul Bentley. Am facut alti 33 de km cu o viteza medie de 13 km/h si am obtinut un consum de 15,4 l/100 km. Cu siguranta mi-ar fi fost de folos bateria aici, insa deja consumasem energie electrica disponibila si n-am avut timp pentru a o incarca. Testul a fost scurt, din pacate. Am vrut sa colectez cat mai multe date relevante in perioada de timp data. La intoarcerea in Capitala am remarcat faptul ca imi lipseste cu adevarat ceva important: puntea directoare spate. Modelul testat nu o avea si nici nu poate fi echipat cu asa ceva. Culmea, Audi Q8 sau Porsche Cayenne pot sa primeasca aceasta capacitate.
Bentayga Hybrid 2022 – confortul si tehnologia, o prietenie de succes
In al treilea rand, un Bentley PHEV nu poate veni in acest moment din Mileniul III fara cateva tehnologii importante. Noul SUV electrificat ni se prezinta cu ecrane noi, putere de procesare mai mare si un aranjament care respecta acele principii stabilite de exigenta britanica si fixismul german. Sistemul de infotainment masoara 10,9 inchi si se preteaza acestui automobil. Este integrat elegant in intregul ansamblu, chiar daca nu are acea functie fabuloasa de rotire intalnita la Continental si Flying Spur. Are o sticla care protejeaza ecranul de reflexii si nici nu oglindeste interiorul. Imaginea afisata este tot timpul clara, feedback-ul oferit la apasare este gratios printr-un click auditiv care-ti confirma imediat ca ai intreprins o actiune, iar intreaga interfata functioneaza fara niciun fel de intarziere.
Tot aici regasim si sistemul de navigatie Hybrid Efficiency Navigation, dar si conectivitate Android Auto sau Apple CarPlay. Daca este folosita navigatia preinstalata (si care se actualizeaza wireless, cand apar noutati), atunci masina va calcula utilizarea resurselor cat de bine se poate. Spre exemplu, topografia rutei va fi analizata astfel incat cele doua motoare sa lucreze in cel mai eficient mod posibil. Exista, bineinteles, si posibilitatea ca soferul sa aleaga intotdeauna setarile preferate, iar una dintre acestea este “Hold” – bateria poate ramane la un anumit nivel (chiar si 100%) pentru a fi utilizata exclusiv propulsia electrica in zonele urbane. La noi nu mai exista Zona ZACA, dar pentru calatoriile in marile orase europene, o astfel de optiune se va dovedi utila in evitarea taxelor zilnice.
In rest, habitaclul este, asa cum ne-a obisnuit Bentley in ultimii ani, un loc din care cu greu iti vei dori sa pleci. Ai totul la dispozitie: caldura, racoare, masaj, internet, sunet de cea mai inalta calitate, siguranta si o senzatie generala de bine. Daca ar fi sa ii caut nod in papura, m-as plange ca nu exista suporturi de pahare incalzite/racite.
Pozitia la volan este una care te face sa te simti special si in control, iar constructia integrala care te inconjoara furnizeaza incontinuu un simtamant de bunastare – nu ai cum sa fii stresat in masina asta! Bine... Poate doar atunci cand esti interesat de cotloane urbane in care n-ar trebui sa intri cu un astfel de SUV.
Pasagerii se pot bucura, in functie de configurare, de multe optiuni si ei. Modelul testat, insa, se preteaza mai mult cuiva care n-are copii dependenti de tehnologie. Spatiul este mai mult decat optim, avand in vedere ca bancheta este confortabila si asigura un sprijin optim, in timp ce spatarul poate fi inclinat individual pentru mai mult confort sau mai mult spatiu in portbagaj.
In al cincilea rand, nu putem trece peste faptul ca aceasta actualizare a adus pentru Bentayga un aspect exterior mai determinat, aliniat cu filosofia actuala a constructorului auto si care denota cu adevarat radacinile nobile ale automobilului. Imi plac liniile principale de design si modul in care arata aceasta masina fata de celelalte pe care le vezi zilnic in trafic. Se diferentiaza imediat si transmite instant un mesaj clar oricarui privitor: persoana aceasta a facut alegerile corecte in viata.
Bentayga Hybrid 2022 – tu decizi!
Concluzionand aceasta scurta experienta, va pot spune cinstit ca Bentayga Hybrid 2022 este un SUV excelent care are propriile sale minusuri, insa joaca intr-o liga superioara altora. Da, mi-ar fi placut sa existe punte directoare spate, Bentley Dynamic Ride, ecranul „Rotating Display” si cupholdere temperate, dar uiti de ele. Intregul automobil este atat de bine realizat si te bucuri de fiecare experienta de condus atat de mult, incat nu mai conteaza unele functii absente.
Cert este un lucru: pentru cei 239.654 de euro cu TVA inclus necesari achizitionarii acestui model, eu as mai arunca un ochi la un Cayenne E-Hybrid sau un Q8 PHEV inainte de a lua decizia finala. Daca urmezi aceasta cale, nu uita ca renunti la un lucru din start: exclusivitatea furnizata de marca britanica.
Pe curand!