Ghid finantare Rabla 2025. Care sunt conditiile impuse de stat pentru editia din acest an
programul rablarabla 2025finantare rabla 2025masini electricemasini hibride
Programul guvernamental „Rabla” revine in 2025 cu schimbari importante si o intarziere care a afectat grav piata auto din Romania. Lansarea tarzie a editiei din acest an, abia in iunie, a dus la o scadere semnificativa a inmatricularilor de autoturisme noi in primele luni ale anului. Cu toate acestea, odata cu debutul sesiunii pentru operatorii economici si apropierea inscrierii pentru persoane fizice, interesul pentru finantare Rabla 2025 este in crestere.
Potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), pentru prima data in Romania, exista un ghid complet dedicat consumatorilor interesati de finantare Rabla 2025. Documentul clarifica toate etapele procesului de inscriere si vine ca reactie la haosul legislativ care a dus la amanarea cumpararilor. In doar doua ore de la debutul sesiunii pentru persoane juridice, peste 4.200 de cereri au fost depuse, semn ca nevoia de finantare e ridicata, dar si ca procesul a devenit mai accesibil.
Bugetul total alocat Programului Rabla 2025 este de 670 milioane de lei
Bugetul total alocat editiei 2025 este de 670 milioane de lei, din care 610 milioane sunt dedicate
autovehiculelor electrice, plug-in hibrid si celor cu pila de combustie cu hidrogen. Restul de 60 milioane de lei se imparte intre vehicule cu propulsie clasica, hibride si motociclete. Pentru persoanele fizice, sesiunea de inscriere incepe pe 19 iunie, iar pentru UAT-uri si institutii publice – pe 4 iunie. Printre noutati se numara platforma online dedicata inscrierii, gestionata de Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), ceea ce simplifica procesul birocratic.
Valoarea ecotichetelor din cadrul finantarii Rabla 2025 variaza in functie de tipul vehiculului: 37.000 lei pentru autovehicule electrice si cu hidrogen, 15.000 lei pentru plug-in hibrid si motociclete electrice, 12.000 lei pentru hibride si 10.000 lei pentru cele pe benzina, motorina, GPL sau GNC. Aceste sume pot reduce semnificativ pretul final al unei masini noi, motiv pentru care zeci de mii de romani asteapta startul oficial al sesiunii.
Contextul actual al pietei auto este unul tensionat. Romania a inregistrat in luna mai o scadere de 32,7% a inmatricularilor de autoturisme noi, iar declinul este si mai abrupt in cazul vehiculelor electrice, cu un minus de 42,4%. Lipsa finantarii Rabla 2025 pentru persoanele fizice a fost principalul motiv. Dacia a fost cea mai afectata marca, cu o scadere de peste 50% a vanzarilor, iar modele populare precum Duster sau Jogger au iesit din clasamentele de top din cauza intarzierii tichetelor.
La polul opus, alte tari europene au accelerat tranzitia spre vehicule electrice. In primele patru luni din 2025, Cehia a inregistrat o crestere de 131% a inmatricularilor de masini full electrice, Italia cu 79% si Spania cu 71%.
Romania ramane astfel printre putinele state membre UE care raporteaza o prabusire a acestui segment, desi interesul consumatorilor ramane ridicat. Programul Rabla 2025 are acum sansa sa redreseze partial piata, cu conditia ca sesiunile dedicate persoanelor fizice sa decurga fara sincope. Autoritatile spera ca implementarea digitala si distributia mai eficienta a bugetului sa relanseze interesul pentru vehiculele curate.
Citeste si: Plan de imprumuturi de 5,8 miliarde lei in iunie: Ministerul Finantelor cauta solutii pentru acoperirea deficitului
Sursa foto: pexels.com