Bugetul tau: Masina buna cu bani putini

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Bugetul tau: Masina buna cu bani putini
Bugetul tau: Masina buna cu bani putini
de Manager.ro la 10 Mar. 2011 Exclusiv
Urmareste-ne pe Google News
masinasiguranta activasiguranta pasivacombustibiltaxa de poluare

Cheltuielile pe care o masina le implica nu se rezuma la pretul ei de achizitie. Alte costuri importante sunt cele cu combustibilul, intretinerea (revizii periodice si inlocuirea de componente urmare a unor defectiuni), asigurarile (CASCO si RCA), taxa de poluare.

Cumpararea unei masini nu inseamna doar respectarea unor restrictii de cost, costul fiind numai unul dintre criteriile care trebuie luate in calcul. Pentru a putea prioritiza cat mai bine aceste criterii, in functie de nevoile, posibilitatile si preferintele proprii, trebuie, mai intai, sa stiti care sunt ele si sa stabiliti care intra in aria voastra de interes.
Costul de achizitie este esential, dar in privinta lui nu sunt multe de spus - in afara faptului ca este bine sa nu uitati de ofertele promotionale.

Cheltuieli mici pentru combustibil. Diesel-urile consuma mai putin si sunt, la cumparare, mai scumpe. Pentru ca, pentru un anumit model, sa alegeti varianta optima de motorizare din punct de vedere al costului, trebuie sa va faceti un calcul luand in considerare:
-    preturile celor 2 variante vizate (diesel si benzina);

-    consumurile medii ale lor (urban, extraurban, mixt);
-    numarul mediu estimat de kilometri pe an, in oras si in afara;
-    durata cat estimati ca veti tine masina;
-    faptul ca reviziile costa, la varianta diesel, cu cateva milioane mai mult per revizie.

Consumul de combustibil mai depinde (in afara factorilor pe care ii puteti influenta dupa achizitie) de masa la gol a masinii, de eficienta trenului de rulare, de randamentul servodirectiei si al servofranei si (mai ales la drum intins) de coeficientul aerodinamic si suprafata frontala a masinii.

Cheltuieli mici de intretinere. Cheltuielile de intretinere depind de marca, modelul si de marimea masinii (aceste elemente influenteaza costul pieselor), de numarul de ani de garantie si de ce anume include garantia, de motorizare (benzina sau diesel, cu turbina/ compresor sau aspirat) si de alte caracteristici, cum ar fi: garda la sol (intr-un oras cu gropi “bine crescute”, o masina cu garda la sol mai ridicata va va scoate din buzunar mai putini bani pentru reparatii), tractiunea (fata – teoretic cea mai ieftina, spate sau integrala), tipul de suspensie etc.

Costuri reduse cu asigurarile: CASCO si RCA.
CASCO nu este obligatoriu (decat uneori in cazul platii prin credit sau leasing), dar este foarte linistitor si bine sa il aveti.
Cand aveti in vedere cumpararea unei masini, tineti cont ca RCA si CASCO depind si de valoarea masinii si cilindree.

Cheltuieli mici pentru taxa de poluare. Aceasta taxa se calculeaza in functie de norma de poluare a motorului, nivelul de emisii CO2, capacitatea cilindrica, varsta masinii si de existenta sau nu a filtrului de particule.

“Sa nu stau in trafic”. Daca locuiti in Bucuresti sau in alt oras aglomerat, timpul pierdut in trafic si stresul unui drum aglomerat s-ar putea sa fie, alaturi de costuri, elementele principale pe care vreti sa le reduceti. In aceste conditii, intrebarea fireasca pe care sa v-o puneti este cat veti merge in localitate si cat in afara ei. De-asemenea, in afara localitatii, aveti nevoie de spatiu interior mare (de exemplu, pentru concedii la cort, sau pentru a aduce produse agricole “de la tara”)? Daca locuiti intr-un oras mare, folositi masina mai mult in localitate iar iesirile “in afara” nu vor presupune incarcatura mare, sfatul meu este sa aveti in vedere o masina de clasa mica sau cel mult compacta, varianta in 2 volume (cu spatele “taiat”). O masina de 4 metri lungime sau doar putin peste, nu foarte lata, este ideala pentru a va strecura, dribland aglomeratia.

“Sa fie sigura”. Conceptul de siguranta nu se rezuma doar la siguranta la impact. Siguranta activa conteaza cel putin la fel de mult ca cea pasiva.
Siguranta activa (siguranta la rulare si “potentialul” masinii de a “coopera” pentru evitarea unui accident, ajutandu-va sa iesiti cu bine din situatii limita) este influentata de mai multi factori:
-    stabilitatea masinii (care la randul ei tine de inaltimea centrului de greutate, ecartament – distanta pe latime intre roti, suspensie, aderenta pneurilor, distributia maselor intre punti, rigiditatea sasiului, ampatament – distanta pe lungime intre roti, sistemele electronice de asistare etc.);
-    eficienta franarii (influentata atat de mecanica, dar si de sistemele electronice de asistare a franarii);
-    puterea si cuplul motorului in raport cu masa masinii, etajarea cutiei de viteze (o accelerare viguroasa poate fi uneori ceea ce va trebuie ca sa iesiti dintr-o situatie periculoasa);
-    vizibilitate, eficienta si tipul farurilor, sisteme de asistare cu rol in compensarea unghiurilor moarte;
-    vizibilitatea si accesibilitatea pentru sofer a instrumentelor de bord si a tuturor butoanelor de comanda, fara a fi distras de la condus.

Siguranta pasiva se refera la siguranta in caz de impact. Testele de siguranta pasiva nu se rezuma doar la evaluarea gradului de protectie a soferului si pasagerului din dreapta, ci si a pasagerilor bebelusi/ minori si chiar a pietonilor care ar fi loviti de masina.
Pentru ocupantii masinii, siguranta pasiva este influentata de masa vehiculului, lungimea, designul si materialele zonei frontale de deformare, ale “celulei de siguranta” si ale bordului, inaltimea la care stau soferul si pasagerii, ranforsarile laterale ale caroseriei, calitatea sistemului de alimentare din punct de vedere al riscului de incendiu, numarul, tipurile si calitatea airbag-urilor, tipul centurilor de siguranta (pretensionate sau nu), tipul tetierelor (design-ul lor, active sau nu) etc. O masina mai grea si cu un “bot” mai lung inseamna (celelalte conditii ramanand neschimbate) mai multa siguranta, deoarece deceleratia la impact ar fi mai mica pentru sofer si pasageri (doar in situatia impactului cu un zid nedeformabil, deceleratia nu ar fi practic influentata de masa).

“Sa fie spatioasa.” Intai de toate, acest criteriu trebuie apreciat coroborandu-l cu cel al “necesarului de agilitate”. Urmeaza sa va stabiliti clar daca aveti nevoie de spatiu generos pentru ocupanti, pentru bagaje sau pentru ambele. O masina cu dimensiuni exterioare mai mari nu este neaparat mai spatioasa. Spatiul pentru ocupanti depinde de ampatament, de dimensiunile habitaclului, de forma plafonului si a geamurilor, de structurarea interiorului si de flexibilitatea acestei structurari. Volumul portbagajului nu este singurul de care depinde capacitatea de incarcare: importante sunt si accesibilitatea si forma lui.

“Sa fie confortabila.” Spatiul este un determinant de baza al confortului, dar nu singurul. Confortul este influentat si de compromisul si calitatea suspensiei, forma si dimensiunile scaunelor si sustinerea lor laterala, forma si marimea banchetei, ergonomia organizarii spatiului interior, dotarile de confort (de la banalele geamuri electrice, pana la scaune cu incalzire, memorarea pozitiei ocupantului si chiar functie de masaj).

In speranta ca acest articol va va ajuta in stabilirea clara a cerintelor legate de masina si a prioritatilor acestora, eu va urez, daca doriti sa va luati/ schimbati masina, alegere inspirata!

Ultimele NOUTATI

Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?
Life Style

Ce este colectarea selectiva a deseurilor si de ce conteaza pentru mediu si societate?

today09 Mai. 2025
Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa
Economie

Romania urca in clasamentul avutiei nationale: salt de 4 pozitii pana pe locul 29 in Europa

today09 Mai. 2025
Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii
Protectia datelor cu caracter personal

Fraudele de tip spoofing fac ravagii: cum ajung romanii victime ale noii escrocherii

today09 Mai. 2025
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Companii

Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania

today09 Mai. 2025
Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea
Companii

Mediul privat isi revine? Scade puternic numarul firmelor care isi suspenda activitatea

today08 Mai. 2025
Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania
Ultimele stiri economice

Oficial! Se dau salarii compensatorii pentru acesti angajati din Romania

today08 Mai. 2025
Cum se explica faptul ca diaspora a votat masiv cu suveranistii?
Analize

Cum se explica faptul ca diaspora a votat masiv cu suveranistii?

today08 Mai. 2025
Fondatorul 5 to go readuce la viata un brand legendar din comunism: surpriza care va rescrie istoria
Companii

Fondatorul 5 to go readuce la viata un brand legendar din comunism: surpriza care va rescrie istoria

today08 Mai. 2025
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE
Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.
Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special de mai jos?
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la
Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole
despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare,
Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT
Raportul Special
"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016
x