Ziarele si revistele tiparite vor deveni o amintire datorita scaderii bugetelor de publicitate ale advertiserilor
Veniturile din publicitate reprezinta o parte importanta din totalul veniturilor realizate de mass-media, fie ele traditionale, fie online. "Epoca de aur" a incasarilor din publicitate ale presei a fost in ultimii ani de dinaintea crizei economice globale din 2008 cand, cel putin in presa scrisa, ponderea veniturilor din advertising in cifra de afaceri a unei publicatii ajungea la cca 70-80%.
Bugetele de marketing si de publicitate ale companiilor erau, atunci, atat de mari incat alocarea lor ajunsese sa perverteasca relatia dintre presa de orice fel si advertiseri.
Iti dau atata publicitate daca scrii despre un anume subiect, sau daca nu scrii despre el, sau daca scrii despre el intr-un anume fel sau intr-un anumit moment erau conditii care faceau parte din regula jocului cu 15-20 de ani in urma.
Altfel spus, o (buna) parte din continutul publicatiilor era controlat (sugerat sau dictat) de marii advertiseri.
Acum, rezultatele financiare ale majoritatii companiilor, indiferent de domeniul de activitate, s-au contractat sever din pricina efectelor pandemiei, astfel incat acestea s-au vazut nevoite sa-si regandeasca bugetele de cheltuieli, inclusiv bugetele de publicitate.
Anul trecut, estimarile aratau ca bugetele de publicitate vor creste, in 2020, la nivel global, cu 7,1%. Criza generata de pandemie a rasturnat, insa, previziunile, astfel incat in acest an bugetele de publicitate nu numai ca nu vor creste, dar vor fi cu 8,1% mai mici fata de cele alocate in 2019, lucru care ar putea reprezenta ultimul cui batut in sicriul presei traditionale/ scrise.
In 2008-2009, criza economica a facut ca bugetele de publicitate sa scada cu 6,4% fata de valoarea anului anterior. A urmat o perioada de recuperare lenta, astfel incat abia in 2019 investitiile in publicitate au ajuns la valoarea de dinaintea crizei economice amintite. Apoi a venit pandemia.
Cele mai afectate media de prabusirea actuala a investitiilor in publicitate vor fi ziarele si revistele in varianta tiparita. In 2020, acestea isi vor vedea reduse veniturile din publicitate cu 19,5%, respectiv 21,5% fata de anul anterior. Pentru foarte multe dintre ele acesta va fi sfarsitul.
Retelele de socializare vor fi si ele afectate de criza, dar scaderea veniturilor din publicitate ale acestora va fi mult mai mica.
20% era estimarea de crestere a veniturilor din publicitate a retelelor de socializare in anul 2020, fata de 2019. Urmare a pandemiei, cresterea va fi de doar 10%, prin urmare retelele de socializare vor izbuti sa iasa cu bine din criza. Ceea ce nu se poate spune despre presa scrisa.
Asadar, cumparati astazi un ziar sau o revista - peste putin timp s-ar putea ca acestea sa devina obiecte de colectie.
Sursa foto: maxpixel.net