Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich: Interviu cu Andrei Pitis, presedinte ANIS, investitor
antreprenori vs investitorirobert hisrichandrei pitisbanianisinvestitoribusiness days
Business Days lanseaza suita de evenimente "Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich" ce vor avea loc pe 25 octombrie la Cluj-Napoca si pe 26 octombrie la Bucuresti. Evenimentele vor fi gazduite de Hotel Opera Plaza Cluj-Napoca, respectiv Hotel Marshal Bucuresti.
Printre invitatii la evenimentele "Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich" mentionam:
Marius Ghenea, Adrian Florea, Dragos Roua, Orlando Szasz, Cristian Nacu, Adrian Erimescu, Rucsandra Hurezean, Mihaela Perianu, Florentin Banu, Ovidiu Sandor, Silviu Hotaran, Razvan Tudor, Radu Tudorache,Voicu Oprean, Daniel Visoiu si
altii.
Interviu cu Andrei Pitis, presedinte ANIS, investitor
A. START-UP
1. Care credeti ca sunt cele mai mari provocari carora trebuie sa la faca fata un start-up astazi?
Accesul la banii de finantare de inceput. Concurenta internationala. Startupurile de tehnologie romanesti de multe ori dezvolta cu 50 - 100,000 EUR ceea ce alte startupuri din alte tari dezvolta cu 1-2M EUR. De multe ori asta inseamna ca raman fara banii de promovare in momentul cel mai important, cel al lansarii produsului.
2. Care ar fi cea mai buna modalitate de testare a fezabilitatii unei idei de afaceri?
Este un concept care se numeste customer development si care presupune lansarea unui produs minimal pe o piata si colectarea de feedback de la utilizatori, cu integrarea acestui feedback in dezvoltarea ulterioara a businessului.
3. Care sunt principalele greseli pe care le fac antreprenorii la inceput?
Amesteca banii lor cu banii firmei, uita sa isi dea salariu si astfel beneficiaza de un avantaj de pret care este nesustenabil pe termen lung. Unii se concentreaza prea mult pe produs si prea putin pe vanzare, altii exact invers.
B. DEZVOLTAREA AFACERII
1. Cum iti poti creste productivitatea afacerii? Cum atragi si mai ales cum iti formezi cea mai buna echipa de management?
Productivitatea depinde de oameni si de procese. Procesele pot fi schimbate, insa oamenii trebuie alesi cu grija. Cel mai bun manager este cel care poate face lucrurile sa se intample fara interventia lui zilnica si care poate sa dezvolte oamenii din echipa lui.
2. Care sunt ingredientele de baza ale unei strategii de crestere de succes?
O strategie de crestere de succes este una flexibila, care se poate adapta la situatia concreta din piata. Traim intr-o era in care nu ai cum sa mai planifici pe 5 ani cum se facea in comunism si la japonezi :-) Strategia de crestere trebuie sa aiba indicatori care sa poata fi masurati si care sa fie in permanenta verificati pentru a putea reorienta strategia in ansamblu.
C. EXTINDEREA AFACERII. Cum iti finantezi cresterea?
1. Cum iti atragi in afacere parteneri strategici? Cum ii alegi? La ce sa fii atent?
Este important sa iti alegi parteneri strategici care sa aiba obiective de crestere similare cu ale tale. In general trebuie sa stabilesti foarte bine conditiile colaborarii cu parteneri strategici mai mari, dar si cu unii de dimensiuni similare. Trebuie discutat cat mai mult la inceput si pus totul pe hartie.
2. Ce se schimba in compania in care intra un fond de investitii? Care sunt criteriile dupa care un fond de investitii sau un partener strategic analizeaza succesul unei afaceri?
Fondurile de investitii cu care am avut eu contact analizeaza afacerea plecand de la rezultatele financiare, si nu dpdv potential, profilul lor de risc fiind foarte scazut. De aceea se intampla de multe ori scenariul amintit anterior in care startupuri din alte tari primesc sume uriase de bani fara a avea venituri in timp ce startupurile romanesti intai trebuie sa demonstreze venituri. Sigur, nu cred ca am suficiente date astfel incat sa generalizez, este o parere pe care o am din datele la care am acces.
3. Afaceri cu probleme. Ce inseamna un plan de restructurare eficient? Ce solutii de restructurare ai?
Depinde de dimensiunea afacerii. La startupuri de tehnologie trebuie sa evaluezi asseturile, e bine sa ai brevete, patente, si proprietate intelectuala pe care sa o valorifici mai bine. Reducerea de costuri este iarasi o optiune, inclusiv disponibilizarile de personal. Daca sunt mai multe business unituri, trebuie sa se concentreze pe cele care sunt profitabile. Etc, e foarte larga intrebarea :-)
D. ANTREPRENORIAT PASIV. Cum poti devenii un business angel de succes?
1. Ce este si ce nu este un business angel?
Un business angel este un investitor minoritar care participa cu bani, relatii si experienta la succesul businessului in care investeste. Un business angel nu este o banca si nici un fond de investitii. Un business angel nu este, de asemenea, antreprenor. Este foarte important ca business angelul sa nu se substituie antreprenorului principal. Poate sa il contrazica, sa il ajute, sa il invete, dar nu trebuie sa isi ia angajamente despre dezvoltarea afacerii, dar trebuie sa ramana ca facilitator.
2. Ce alte beneficii ofera un business angel?
Reteaua lui de parteneri de business si experienta.
3. Care sunt asteptarile unui business angel?
Sa faca parte dintr-o echipa care construieste un business de succes si sa faca bani din exit :-)