Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich: Interviu cu Dragos Rosca, Gemisa Investments
antreprenori vs investitoribusiness daysrobert hisrichdragos roscagemisa investmentsmanagement
Business Days lanseaza suita de evenimente "Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich" ce vor avea loc pe 25 octombrie la Cluj-Napoca si pe 26 octombrie la Bucuresti. Evenimentele vor fi gazduite de Hotel Opera Plaza Cluj-Napoca, respectiv Hotel Marshal Bucuresti.
Printre invitatii la evenimentele "Antreprenori vs Investitori cu Robert Hisrich" mentionam:
Marius Ghenea, Adrian Florea, Dragos Roua, Orlando Szasz, Cristian Nacu, Adrian Erimescu, Rucsandra Hurezean, Mihaela Perianu, Florentin Banu, Ovidiu Sandor, Silviu Hotaran, Razvan Tudor, Radu Tudorache,Voicu Oprean, Daniel Visoiu si
altii.
Interviu cu Dragos Rosca, Gemisa Investments
A. START-UP
1. Care credeti ca sunt cele mai mari provocari carora trebuie sa la faca fata un start-up astazi?
Criza economica generala, ce afecteaza majoritatea domeniilor si implicit clientii potentiali (fie ei consumatori individuali sau corporate) reprezinta provocarea majora cu care se confrunta start-up-urile. Pentru a avea succes este nevoie pe langa foarte buna cunoastere a pietei si regulilor jocului in domeniul respectiv de creativitate, de mult curaj, de disciplina in modul de abordare al afacerii si multa consecventa in actiune.
2. Care sunt principalele greseli pe care le fac antreprenorii la inceput?
Multi antreprenori decid sa investeasca in anumite domenii din mimetism, fara a avea o baza solida in domeniul respectiv. Altii suprainvestesc inainte de a verifica in detaliu, in realiatea din teren modelul de business si astfel irosesc resurse importante incercand sa gaseasca reteta de success. Multi antreprenori renunta prea repede, descurajati de greutatile inerente inceputului si de faptul ca nu au previzionat corect necesarul de finantare al afacerii si nu au securizat din timp sursele de finantare necesare.
B. DEZVOLTAREA AFACERII
1. Care sunt ingredientele de baza ale unei strategii de crestere de succes?
Cunoasterea foarte buna a pietei si nevoilor clientilor este esentiala. Diferentierea de alti concurenti ce ofera produse si servicii similare este la fel de importanta. Dezvoltarea graduala, pa masura capacitatilor umane si financiare existente in cadrul firmei este un alt factor extreme de important, arderea etapelor fiind fatala multor companii.
C. EXTINDEREA AFACERII. Cum iti finantezi cresterea?
1. Cum iti atragi in afacere parteneri strategici? Cum ii alegi? La ce sa fii atent?
Primul pas este acela de a recunoaste necesitatea atragerii unui partener si identificarea exacta a competentelor pe care vrei sa le aduca acesta in companie. Este nevoie de un partener care sa contribuie doar financiar la cresterea companiei, sau sunt necesare si competente suplimentare de management, know-how in vanzari, marketing, canale de distributie, dezvoltare produs, acces la piete noi, etc ? Verificarea istoriei partenerului respectiv si solicitarea de referinte de la alti parteneri de afaceri este de asemenea importanta. Evaluarea impactului in schimbarile organizationale in cadrul firmei sunt de asemenea necesare, pentru ca cel mai adesea un parteneriat inseamna schimbare si adaptare la un nou model decizional. In acest sens, este esential ca obiectivele partenerilor sa fie aliniate din punct de vedere al strategiei de crestere si dezvoltare, strategiei de finantare a cresterii, al strategiei de management si decizie, si nu in ultimul rand al strategiei si viziunii asupra exit-ului.
2. Ce se schimba in compania in care intra un fond de investitii?
Fondurile de investitii aduc de regula mai multa transparenta in managementul financiar, in structura organizationala si in sistemul de luare al deciziilor strategice si operationale.
Uneori, acest lucru duce la o limitare a libertatii decizionale a fondatorilor combinata insa cu o crestere a disciplinei bugetare si a procesului decizional.
Apar elemente de control si parametrii clar definiti de masurare a performantei manageriale, totul subordonat obiectivelor de crestere si de exit stabilite. De multe ori, dezvoltarea firmei se face accelerat, concomitent cu o dezvoltare accelerata a competentelor manageriale.