Wahaha sau cum poti fi lider de piata in China
wahahacoca colazong qinghoubauturi racoritoaremancare copii
Zong Qinghou (foto) este detinatorul celei mai mari fabrici chineze de bauturi, aflata pe locul trei in lume. Totodata, este cel mai bogat chinez datorita grupului Wahaha.
Qinghou are 66 de ani si detine mai mult de 80% din Wahaha. Miza ridica valoarea neta a afacerii la 21,6 miliarde de dolari. Are cu 13,4 miliarde de dolari mai mult decat Robin Li, fondatorul celui mai mare motor de cautare.
Zong sustine ca traieste cu 20 de dolari zilnic. Valoarea neta a presedintelui Li a scazut cu 3,8% anual, in timp ce Wahaha a beneficiat de cresteri economice rapide in China. Compania are 60 de fabrici in 29 de provincii ale tarii si se ocupa cu sucuri, mancare si formule potrivite copiilor, dar si cu imbracaminte pentru acestia.
"Zong a facut din el insusi un miliardar in industria de dreapta, iar Wahaha este bine pozitionat si are posibilitate de creste in orase mici al Chinei. Tinand cont ca Wahaha este un brand binecunoscut pe plan intern, divulgarea bogatiei ar contribui la cresterea profitului global al companiei si fondatorilor", spune Zhang Lu, un analist din Shanghai.
Zong a fondat compania Wahaha, al carei nume inseamna "copii zambitori" in chineza, acum 25 de ani cu doi profesori pensionari si 22.048 de dolari imprumutati. Are o cota de piata de 7,2 in zona bauturilor racoritoare, insa nu a reusit sa detroneze Coca-Cola, care detine o cota de 16,8.
In 2011, Wahaha a generat venituri de 11 miliarde de dolari si 1 miliard profit. In martie a.c, Zong sustinea ca venitul net poate ajunge la 1,6 miliarde de dolari in 2012, iar vanzarile la 13,3 milairde de dolari.
Evaluarea este facuta cu ajutorul valorii medii de vanzare si pretului de castiguri multiple al altor trei colegi cotati la bursa: Tingyi, Hebei Chengde Lolo, China Huiyuan Juice.
Pe baza unei analize a dividendelor, performanta de piata si impozite, Zong are aproximativ 1,9 miliarde de dolari in numerar si alte active lichide.