Cum aleg compania potrivita de preluare responsabilitate a obligatiilor legale pentru deseuri ambalaje?

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
Cum aleg compania potrivita de preluare responsabilitate a obligatiilor legale pentru deseuri ambalaje?
Cum aleg compania potrivita de preluare responsabilitate a obligatiilor legale pentru deseuri ambalaje?
de Redactia Manager la 18 Feb. 2021
Urmareste-ne pe Google News
deseuriambalajereciclaremediucolectaresanatate

Conform prevederilor legale, agentii economici care introduc pe piata nationala ambalaje din diverse tipuri de materiale (de exemplu, din hartie, carton, lemn, plastic, metal), sunt obligati sa plateasca catre Fondul pentru Mediu o contributie de 2 lei  pentru fiecare kilogram de deseu care nu este recuperat de pe piata si valorificat, in situatia in care nu isi indeplinesc obiectivul minim de valorificare a 60% din totalul ambalajului pus pe piata.

Companiile de tip OIREP, specializate in preluarea raspunderii producatorilor privind colectarea si valorificarea deseurilor, au un rol esential in atingerea acestor obiective.
 

Dat fiind faptul ca taxele pentru gunoiul depozitat au crescut semnificativ in 2020 (80 lei/tona) fata de anul anterior (30lei/tona in 2019), se incearca incurajarea colectarii separate si valorificarea sporita a materialului reciclabil, pentru a aduce Romania mai aproape de ratele de reciclare inregistrate de tari precum Belgia, Anglia sau Austria.  

 

Intrucat obiectivul asumat de Romania pana in 2023 este acela al unei rate de reciclare de minimum 60%, producatorii responsabili au doua variante pentru a se conforma reglementarilor privind gestionarea ambalajelor si a deseurilor provenite din ambalaje:
 

  • fie realizeaza obiectivul de reciclare, in nume propriu, prin recuperarea propriului ambalaj pus pe piata si devenit deseu;
  • fie fac asta prin intermediul unui transfer de responsabilitate catre un operator economic licentiat (OIREP), ce preia responsabilitatea obligatiilor legale pentru deseuri ambalaje, urmand sa recicleze si sa valorifice aceste deseuri in numele clientilor. Practic, acesti operatori sunt licentiati daca indeplinesc criterii foarte stricte impuse de catre Ministerul Mediului si anual sunt controlati de catre AFM, iar activitatea lor este atent monitorizata de catre MM in scopul avizarii anuale. 

Rolul companiilor OIREP

Companiile de tip OIREP (organizatie care implementeaza raspunderea extinsa a producatorului) sunt o solutie excelenta in vederea cresterii gradului de colectare, reciclare si valorificare a deseurilor ambalajelor puse pe piata de catre operatorii economici.
 

Luand in calcul si faptul ca pentru anul 2021 a fost propusa implementarea unui sistem informatic prin care AFM va putea monitoriza si verifica in timp real piata trasabilitatii deseurilor de ambalaje (SIATD), cu scopul de a plasa Romania pe o pozitie superioara in clasamentul european privind procentul de reciclare, la nivelul companiilor de tip OIREP se preconizeaza o serie de implicatii semnificative ale procesului de transparentizare a activitatii acestora. Colaborarea cu o astfel de companie devine, astfel, o varianta optima in ceea ce priveste colectarea si valorificarea deseurilor, in cazul in care se doreste un grad sporit de conformitate cu standardele europene.

Cum aleg operatorii economici o companie de tip OIREP potrivita?

O companie potrivita pentru o preluare a responsabilitatii privind deseurile de ambalaje este cea care implementeaza eficient obligatiile privind responsabilitatea extinsa a producatorului (OIREP), astfel incat sa asigure:

  • Indeplinirea obiectivelor anuale de valorificare a deseurilor de ambalaje
  • Validarea conformitatii si a calitatii activitatii desfasurate prin rezultatele auditului operational, a auditului financiar si prin inspectia fiscala derulata de AFM
  • Consultanta gratuita in privinta fiscalitatii de mediu
  • Tarife competitive
  • Garantarea verificarii si asigurarii trasabilitatii deseurilor de ambalaje valorificate.

In cazul in care se face un transfer de responsabilitate catre un operator economic licentiat (OIREP), aceasta organizatie  care preia responsabilitatea privind deseurile de ambalaje are obligatia de a implementa  o procedura de selectie  in vederea contractarii operatorilor economici colectori autorizati.  Mai jos sunt prezentate o serie de criterii de selectare si auditare a operatorilor autorizati pentru gestionarea deseurilor de ambalaje pe care unele dintre organizatii le-au implementat

1. Prezentarea autorizatiei de mediu din care sa reiasa foarte clar activitatile pentru care operatorul este autorizat, caracteristicile si limitarile acestor activitati, inclusiv prezenta codurilor de deseu de ambalaje, valabila pentru cel putin inca 6 luni de la momentul incheierii contractului sau dovada ca s-au facut toate demersurile pentru prelungirea valabilitatii si pana la data expirarii va fi obtinut documentul care sa-i permita continuarea activitatii;

2. Prezentarea certificatului de atestare fiscala din care sa rezulte ca operatorul nu inregistreaza datorii la bugetul de stat si la bugetul local;

3. Prezentarea declaratiilor anuale depuse la ANPM cu cantitatile de deseuri de ambalaje gestionate, pentru ultimii 2 ani de activitate, cantitati care ar trebui sa fie apropiate de cele ce urmeaza a face obiectul contractului, in caz contrar trebuie justificata diferenta;

4. Prezentarea ultimelor 3 declaratii semestriale depuse la Administratia Fondului pentru Mediu;

5. In situatia in care activitatea operatorului se desfasoara de mai putin de 2 ani, acesta va fi contractat doar dupa efectuarea unui audit complet din partea angajatilor companiei de tip OIREP responsabili, in urma caruia se constata ca activitatea desfasurata este sustenabila si conforma cu autorizatia de mediu;

6. Prezentarea fluxurilor activitatilor desfasurate, care pot confirma capacitatea operatorului de prestare a serviciilor ce urmeaza a fi contractate;

7. Obtinerea unui punctaj bun in urma efectuarii auditului de catre OIREP la punctele de lucru;

8. Dovada capacitatii de sustinere a colectarii si valorificarii cantitatilor de deseuri de ambalaje estimate a fi colectate si valorificate in vederea reciclarii:

Resursele folosite;
Structura umana si logistica folosita;

9. Verificari de risc financiar – incidente la plata, litigii in instanta, referinte din piata, istoric actionari/asociati.

 

Un alt criteriu important de care ar trebui sa se tina seama pentru a avea garantia alegerii unui partener de incredere, il reprezinta actionariatul acestor OIREP-uri.  Din acest actionariat ar trebui sa faca parte, conform “Procedurii de autorizare, avizare anuala si de retragere a dreptului de operare a organizatiilor care implementeaza obligatiile privind raspunderea extinsa a producatorului”, numai operatori economici care desfasoara cu titlu profesional urmatoarele activitati:

 

  • De import/achizitie intracomunitara a produselor ambalate pentru utilizare/consum propriu;
  • De supraambalare a produselor ambalate individual in vederea revanzarii/redistribuirii pe piata nationala; 
  • De introducere pe piata nationala ambalaje de desfacere, inclusiv pungi de transport din plastic;
  • De inchiriere, sub orice forma, cu titlu profesional, a ambalajelor. 

 

Asadar, in alegerea unei companii potrivite de preluare responsabilitate a obligatiilor legale pentru deseuri ambalaje, este esential sa se tina cont de procedura de selectare a operatorilor economici autorizati, de actionariatul acestei companii, dar si de experienta acesteia in implementarea schemelor de responsabilitate extinsa a producatorilor din Romania. 

Ultimele NOUTATI

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine
Life Style

Ai incredere in terapie cum are terapeutul incredere in tine

today23 Apr. 2024
Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti
Banii tai - sectiune de educatie financiara

Semnal de alarma? Romanii investesc mai mult in crypto decat la Bursa de Valori Bucuresti

today23 Apr. 2024
Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024
4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei
Life Style

4 trucuri de care sa tii cont in 2024 la renovarea bucatariei

today23 Apr. 2024
Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare
Analize

Romanii n-au incredere nici in banci, nici in doctori, nici in bursa, dar investesc in scheme financiare "minune"

today22 Apr. 2024
E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit. Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016

Partenerii nostri

Te-ar putea interesa si

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari
Companii

Locuri de munca platite cu peste 2.500 - 3.000 de euro net in Romania: in ce judete se fac angajari

today23 Apr. 2024
Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?
Companii

Ghidul angajatorului. Cum dovediti ca un salariat este incompetent?

today23 Apr. 2024
3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor
Economie

3 motive pentru care firmele ar trebui sa mareasca an de an salariile angajatilor

today23 Apr. 2024
Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri
Economie

Ce beneficii primesc angajatii din privat inainte de Paste: 7 din 10 firme ofera cadouri

today23 Apr. 2024

Aboneaza-te la Newsletterul Gratuit.
Zilnic in Inboxul tau.

Vrei sa fii la curent cu cele mai noi articole despre Antreprenoriat, Economie, Imobiliare, Auto, IT&C si sa primesti GRATUIT Raportul Special:

"E-FACTURA. E-TRANSPORT: SANCTIUNI. AMENZI. SOLUTII PRACTICE"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016
x